جمعه, ۲ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-22
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 12071 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹ |
133 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، جمعی از دانشگاهیان، مراکز علمی و سازمان‌های مردم نهاد در حمایت از اقدام پلیس راهور ناجا برای ارتقا ایمنی وسایل نقلیه تولیدی و وارداتی کشور بیانیه‌ای صادر کردند.  در این بیانیه آمده است:  اخیراً بحث‌هایی در خصوص ارابه‌های مرگ در کشور مطرح است که […]

به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، جمعی از دانشگاهیان، مراکز علمی و سازمان‌های مردم نهاد در حمایت از اقدام پلیس راهور ناجا برای ارتقا ایمنی وسایل نقلیه تولیدی و وارداتی کشور بیانیه‌ای صادر کردند. 

در این بیانیه آمده است: 

اخیراً بحث‌هایی در خصوص ارابه‌های مرگ در کشور مطرح است که طی چند دهه اخیر صدها هزار نفر از هم‌وطنان را قربانی کرده‌اند. خودروهایی که نه‌تنها در برابر انسان ممکن ­الخطا، بخشنده نیستند بلکه با قساوت تمام جان کاربران بی‌گناه راه را نیز می‌گیرند.

تذکرات رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند: «کیفیت مسئله‌ی اساسی است. کیفیت تولید باید حتماً به‌عنوان یک اصل مورد توجه باشد؛ این غیرقابل‌اغماض است. کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند، درست هم میگویند، حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم به‌جا است»، تأکید و حمایت دولت از تلاش برای ارتقای ایمنی سفر و به‌ویژه ایمنی وسایل نقلیه داخلی و وارداتی، ماده ۵۶ برنامه ششم توسعه مبنی بر ارتقای استانداردهای خودرو، به همراه توصیه‌های علمی داخلی و بین‌المللی، تکلیف متصدیان ذی‌ربط را روشن کرده است.

کاهش بیش از ده هزار کشته در سال نسبت به حدود دو دهه قبل، موفقیت قابل‌ تحسینی است که در سایه اقدامات مداخله‌ای مؤثری صورت گرفته است. افزایش استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، آموزش عمومی مردم، ارتقای خدمات پیش بیمارستانی و بیمارستانی، حساس شدن بیشتر مسئولان ذی‌ربط به مسئله همراه با اصلاح شیوه‌های مدیریتی، اجرای قانون جدید جرائم راهنمایی رانندگی بعد از چهل سال و تعامل مؤثر پلیس با پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی در به‌کارگیری توصیه‌های مبتنی بر شواهد علمی بخشی از تلاش‌های عمده در این مسیر بوده است. با این‌ حال هنوز هدررفت حدود ۱۰ درصدی درآمد ناخالص کشور، مرگ روزانه حداقل ۴۵ نفر هم‌وطن با میانگین سنی ۳۵ سال به همراه چند صد هزار مجروح و معلول، همین‌طور مشکلات اجتماعی، روانی و معیشتی این سوانح بر خانواده‌ها، تنها بخشی از بار عظیمی است که به کشور و مردم تحمیل می‌شود. تجربه کشورهای موفق جهان در کاهش چشمگیر این سوانح، قابل‌پیشگیری بودن آن‌ها و حتی تصویب چشم‌انداز صفر (صفر مورد مرگ و سوانح ترافیکی شدید)، ما را برای کنترل جدی این سوانح مصمم‌تر می‌کند.

برای پیشگیری و کنترل سوانح ترافیکی در سیاست‌گذاری حمل‌ونقل و رویکرد سیستمی، سه عامل ایمنی راه، ایمنی کاربران راه و ایمنی وسایل نقلیه ارکان اصلی را تشکیل می‌دهند. متأسفانه در چند دهه اخیر علیرغم افزایش بی‌رویه قیمت خودرو، تغییر معنی‌داری در ایمنی خودروهای کشور صورت نگرفته و ما با حداقل استانداردهای ایمنی خودرو که توسط سازمان ملل توصیه‌شده فاصله بسیاری داریم و لازم است سازمان ملی استاندارد کشور، در نگاه خود به ایمنی خودروها تجدیدنظر کند. برخی نقش وسیله نقلیه را در سوانح مرگبار ترافیکی بسیار کمتر از سهم واقعی برآورد می‌کنند. اگر برهمکنش خطر وسیله نقلیه، راه و خطای انسانی را محاسبه کنیم، خودروهای تولید داخل مسبب مرگ حدود یک‌چهارم مردم در راه‌ها هستند. به بیانی اگر ما خودروهای ایمن داشته باشیم، می‌توانیم روزانه از مرگ حدود ۴۵‌ ایرانی جلوگیری کنیم. بسیاری از کشورها که حتی جمعیت و تعداد خودرو بیشتری نسبت به کشور ما دارند با رویکرد علمی و هوشمندانه به‌خصوص در مرحله پیش رخداد توانسته‌اند میزان‌های مرگ سوانح ترافیکی را به یک‌سوم و حتی کمتر کاهش دهند.

‌بهانه‌هایی چون بیکار شدن جمعی از کارکنان شرکت‌های تولید خودرو داخلی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند دلیلی برای بی‌توجهی نسبت به ایمنی وسایل نقلیه باشد.

ما امضاکنندگان این بیانیه به‌عنوان اعضای هیئت‌علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، اندیشمندان و محققان این حوزه، ضمن تأکید بر توجه به مسئولیت همه سازمان‌های ذی‌ربط و مطالبه‌گری از همه آنها برای ایفای نقش موثرتر در ارتقای ایمنی ترافیک، تلاش پلیس راهور ناجا برای اجتناب از شماره‌گذاری خودروهای ناایمن را نه‌تنها اقدام و حرکتی سازمانی، بلکه مطالبه‌ای عمومی می‌دانیم که پشتوانه علمی محکم دارد و مورد تائید جامعه علمی مرتبط با ایمنی راه در کشور و جهان است.

امید داریم با حمایت بیش‌ازپیش نمایندگان محترم مجلس، قوه قضاییه (به‌ویژه دادستانی  به‌عنوان مدعی‌العموم) و دولت این تلاش‌ها به ثمر بنشیند و با ارتقای مستمر ایمنی خودروها، ارتقای سطح استانداردهای ایمنی خودرو (مطابق استانداردهای روز دنیا) و حصول اطمینان از اجرای درست و کامل استانداردهای مربوطه، شاهد برکات فراوان این اقدام برای مردم و میهنمان باشیم.

حمایت کنندگان حقوقی؛ سازمانها و نهادها:

مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جاده‌ای (دانشگاه علوم پزشکی تبریز)، مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت (دانشگاه علوم پزشکی شیراز)، مرکز تحقیقات تروما (دانشگاه علوم پزشکی کاشان)، مرکز تحقیقات تروما جاده‌ای (دانشگاه علوم پزشکی گیلان)، مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت (دانشگاه علوم پزشکی ایران)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی تبریز)، مرکز تحقیقات سلامت مردان (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر (دانشگاه علوم پزشکی شیراز)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی کاشان)، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا (دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی لرستان)، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل (دانشگاه آزاد دزفول)، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات سلامت (دانشگاه علوم پزشکی کرمان)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی گیلان)، مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر (دانشگاه علوم پزشکی نیشابور)، مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، اتحادیه انجمن‌های گروه حقوق ایران، اندیشکده بین‌المللی کرامت انسانی، انجمن بین‌المللی اخلاق زیستی اسلامی، انستیتو اخلاق زیستی و حقوق سلامت انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران، انجمن علمی حقوق پزشکی ایران، انجمن پزشکی پدیده‌شناسی علوم سلامت ایران، شبکه رادیویی سلامت (صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران)، انجمن علمی حقوق کودک ایران، حامیان عدالت و قانون شهروندان (سمن)، انجمن جامعه ایمن کشور، جامعه اندیشمندان ترافیک کشور، جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، انجمن خیرین راه و ترابری، مؤسسه بین‌المللی سلامت پروفسور سمیعی، انجمن ایمنی و بهداشت و محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی، انجمن پیشگیری از مرگ‌های غیرطبیعی (پیشگام)، کارگروه کشوری سلامت در گام دوم، شورای راهبری جامعه ایمن شهرستان زرند، شورای راهبری جامعه ایمن شهرستان رفسنجان، دبیرخانه جامعه ایمن شهرستان سبزوار، نمایندگی جامعه ایمن تبریز، نمایندگی جامعه ایمن قزوین، نمایندگی جامعه ایمن مشهد، شورای صنفی دانشکده پیراپزشکی قم

حمایت کنندگان حقیقی به ترتیب الفبا؛ ‌

 معصومه آباد، منصور آذری، سید محمد آقامیری، محراب آقازاده، محمد اتحادی، شهناز اجاقی، دکتر محمدرضا احدی، علی احمدی، گلایل اردلان، عباس استاد تقی زاده، علیرضا اسماعیلی،  حمیدرضا اشراقی، طاهره اشک تراب، صدیقه اعتماد سعید، محسن اعرابی، محمد اسماعیل اکبری، حسین اکبری،  محمد الفرمانی، علیرضا انصاری مقدم،علی ایمانی، کامران باقری لنکرانی،  محمد بخارایی، همایون بنا درخشان، علی بهاءالدینی، مریم بیک پور،  محمد پرورش مسعود، فرزاد پناهی، محمدامین پور حسینقلی، منصوره تجویدی، امین ترابی پور، محمدحسین تقدیسی، جواد تن زاده، شهرام توفیقی، نادر توکلی، شهریار جانبازی، حسن جان فدا، مهدی جعفری،  کتایون جهانگیری، حمیدرضا حاتم آبادی، روح اله حاجی‌زاده، مجید حاجی فرجی، یوسف حجت،  مریم حدادزاده شوشتری،  مشیانه حدادی، سرهنگ مجتبی حسنی، سید جلیل حسینی،  سعید حسینی تشنیزی،ایرج حقیقی فرد،  فرهاد حیدر، سید تقی حیدری،  حمیدرضا خانکه،  ناهید خداکرمی، سهیلا خداکریم،  داود خراسانی زواره، فاطمه خسروی، علی خورشیدی،  هادی خوش محبت،  علی داودی کیاکلایه، وحید دلشاد،  علی‌اصغر دوستی،  بهروز دولت‌شاهی،  محسن ده‌نمکی،  هرمز ذاکری،  خالد رحمانی، دکتر حبیب ا… رحیمی،  ناصر رزاق منش،  علیرضا رزاقی، فروزان رضاپور، رفعت رضاپور نصرآباد،  فرشید رضایی، منصور رنجبر، سرهنگ منوچهر روحی، د علیرضا زالی، سید جواد سادات، سهیل سلیمانی،  حمید سوری، ساناز سهرابی زاده، خسرو شاکری، حمید شریفی، پروین شفیعی، محمدرضا شکوهی،  علی شمس،  مرتضی شمس،  حسن شهبازی،  غلامرضا شیران،  سینا صاحبی، سعید صادقیه اهری،  همایون صادقی بازرگانی، سید محمدحسن صافی، مجتبی صحت، محمود صفارزاده،  ولی‌الله صمدی،  عاطفه عابدینی،  عباس عباس زاده، محمود عباسی، علی عرب خردمند،  حمیدرضا عزیزی، نعمت اله عزیزی، فاطمه عسگریان، دکتر محسن عظیمی نژاد، دکتر شهرام علمداری، دکتر مهستی علیزاده، مهندس بهروز غروی،  سیف‌الله غریب،  مهدی فراهانی،  وحید فرح‌بخش، شهاب فلاحی،  علیرضا فندرسکی، ابراهیم قادری،احمد قاسمی، حسین قاسمی نژاد، شهلا قنبری، احمد قویدل (فعال مدنی سمن)،  مهرداد کریمی، علی‌اصغر کلاهی،  پیرحسین کولیوند،ناصر گودرزی، محمدحسن لطفی، علی ماهر، سید عباس متولیان، زهرا محتشم امیری،  سعاد محفوظ پور، گوهر محمدی،  محمد محبوبی، هدایت الله محمدزائی، رضا محمدی،  حسن مختاری، قباد مرادی، امید مرادی مقدم، سید علیرضا مروجی،  سید محمود مسیحا هاشمی، احسان مصطفوی، مسعود مطلبی قاین،  غلامرضا معصومی، شیدا ملک افضلی، مهندس عباسعلی موحدی نژاد، سعید موسوی،  سید مجید موسوی، حسین مولوی وردنجانی، احمد مهری، علیرضا میراحمدی زاده،  سید حسین میرشفیع، جعفر میعادفر،فرید نجفی، علی نصیری،  سید رضا نعمتی، نسیم نکویی شجاع، جواد نوفرستی، طاهره نوروزی کوه،  مصطفی واحدیان،  رضا وفایی،  ابراهیم وهاب‌زاده، سید هادى هاشمى،  سعید هاشمی نظری،  جواد هدایتی،  عنایت اله همایی راد، محمدتقی یاسمی،  شاهرخ یوسف زاده.

 


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!