دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-23
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 126669 |
تاریخ انتشار : ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱:۴۶ |
52 بازدید
۰
8
ارسال به دوستان
پ

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: هیچ بخشی از کشور ما از اثرات و پیامد‌های توفان‌های گردوخاک بی تاثیر نمانده و تقریبا این پدیده به همه مناطق نفوذ کرده است.

فراوانی وقوع و شدت پدیده‌های خاکدار افزایش یافتبه گزارش خبرگزاری صداو سیما به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، سحر تاج‌بخش مسلمان در نخستین رویداد بین المللی روز جهانی مقابله با توفان‌های گرد و خاک که با حضور مسئولان داخلی و برخی نهاد‌های بین المللی در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو برگزار شدگفت: افزایش فراوانی وقوع و شدت توفان‌های گردو خاک در کشور و خاورمیانه، ضرورت مقابله با این پدیده و پیامد‌های آن را بیشتر کرده است.
وی افزود: تغییر اقلیم یکی از عوامل مهم و علمی برای خشک شدن منابع آبی کشور و کاهش رطوبت خاک و ایجاد منابع گرد و خاک در کشور است که از گذشته تا کنون روند رو به افزایشی دارد.
رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: در استان گیلان که مرطوب‌ترین استان کشور است نیز به خاطر خشک شدن دریاچه آرال با پدیده گردوخاک مواجه هستیم. در واقع با جریان‌هایی که از دریای خزر از روی آرال به نوار نواحی شمالی کشور حرکت می‌کند، سبب وزش باد و گردوخاک می‌شود که تا گیلان را در فرا می‌گیرد.
تاج‌بخش گفت: بررسی داده‌های مربوط به کاهش دید افقی ناشی از گردوخاک در کشور نشان می‌دهد که روند فراوانی پدیده‌های خاکدار و شدت کاهش دید در برخی مناطق کشور در حال افزایش است.
وی افزود: برای مواجهه با تغییرات اقلیمی و مقابله با توفان‌های شن و گردوخاک به اقدامات جمعی نیاز است، برای این منظور سازمان جهانی هواشناسی توصیه‌هایی موثری پیشنهاد کرده است که یکی از آن‌ها صدور پیش‌بینی‌های تاثیرمحور و دیگری راه اندازی سامانه هشدار سریع چند مخاطره‌ای است.
رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: بسیاری از کشور‌ها این سامانه‌ها را راه‌اندازی کرده‌اند. ما نیز تا حدی که به داده‌ها و اطلاعات دسترسی داشته ایم، توانستیم هشدار‌ها و پیش‌بینی‌ها را به این سمت هدایت کنیم، اما ضرورت راه‌اندازی یک پایگاه داده ملی در کشور برای پیش‌بینی‌های تاثیرمحور وجود دارد.
تاج‌بخش گفت: امروز آنچه سازمان هواشناسی در اختیار دارد، داده‌های تولیدی در ایستگاه‌های هواشناسی نظیر باد، فشارهوا و دما است. برخی اطلاعات نیز در همکاری‌هایی که با وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده، دریافت شده که کافی نیست.
وی گفت: ضرورت راه‌اندازی یک پایگاه داده ملی در کشور بسیار حیاتی است تا پیش بینی‌های تاثیر محور جوی صادر و به راه اندازی سامانه هشدار سریع چند مخاطره‌ای کمک شود.
این مسئول افزود: گرد و خاک نیز یکی از پدیده‌هایی است که نیازمند پیش‌بینی‌های تاثیرمحور است. ما باید اطلاعات مناسبی در خصوص تاثیرات گرد و غبار بر بخش‌ها و فعالیت‌های گوناگون داشته باشیم تا در این عرصه موفق‌تر عمل کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید