جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 12698 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳ |
105 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

هرمزگان مسول کارگروه سونامی شمال‌غرب اقیانوس هند و دریای عمان وابسته به یونسکو نگاهی به زمین لرزه های رخ داده در سال گذشته کشورمان پرداخت. دکتر محمد مختاری در گفت و گو با ایسنا، افزود: در سالی که گذشت به طور میانگین هر ماه یک رویداد زمین‌لرزه بالای ۴ ریشتر در کشور رخ داده است. قرارگیری […]

هرمزگان مسول کارگروه سونامی شمال‌غرب اقیانوس هند و دریای عمان وابسته به یونسکو نگاهی به زمین لرزه های رخ داده در سال گذشته کشورمان پرداخت.

دکتر محمد مختاری در گفت و گو با ایسنا، افزود: در سالی که گذشت به طور میانگین هر ماه یک رویداد زمین‌لرزه بالای ۴ ریشتر در کشور رخ داده است. قرارگیری ایران در بخش میانی کمربند کوهزایی آلپ-هیمالیا، آن را در رده ده کشور و ششمین کشور لرزه‌خیز دنیا قرار داده است.

عضو هسته پژوهشی سونامی و زمین لرزه دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه از سوی دیگر چون کانون زمین‌لرزه‌های کشور اغلب سطحی و کم عمق است، از این‌رو از قدرت تخریبی بالایی برخوردار هستند، اظهار کرد: استان‌های هرمزگان و البرز در سال ۱۴۰۰ به ترتیب شاهد بیشترین و کمترین رخدادهای لرزه‌ای بوده‌اند. شکل زیر رخداد زمین‌لرزه‌های ثبت شده سال ۱۴۰۰ در پهنه ایران را نشان می‌دهد.

شکل ۱- زمین ­لرزه‎ های ثبت شده پهنه ایران در سال ۱۴۰۰ (با تغییراتی برگرفته از: http://irsc.ut.ac.ir/reports.php)

مروری بر زمین‌لرزه‌های ایران در سال ۱۴۰۰؛ هرمزگان در صدر جدول

مروری بر زمین‌لرزه‌های ایران در سال ۱۴۰۰؛ هرمزگان در صدر جدول

مهم‌ترین رخدادهای لرزه ای سال ۱۴۰۰

زمین‌لرزه ۲۹ فروردین‌ماه‌ ۱۴۰۰ با بزرگای ۶  در مقیاس امواج محلی (ML): شمال‌شرقی بندر گناوه- استان بوشهر

در ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه و ۵۰ ثانیه، به‌وقت محلی روز یک‌شنبه ۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۶ در مقیاس امواج محلی (ML) در ۲۴ کیلومتری شمال‌شرقی بندر گناوه در استان بوشهر به‌وقوع پیوست. براساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری، این زمین‌لرزه ۳۷ پسلرزه با بزرگای ۴.۵و ۲.۶ داشته است و خسارتی چون تخریب دیوار، ریزش آوار و مصدومانی نیز از خود بر جای گذاشته است.  

زمین‌لرزه‌های دوگانه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، با بزرگاهای ۵.۷ و ۵.۶: بخش سنخواست شهرستان جاجرم- استان خراسان شمالی

در بازه زمانی حدود ۱ ساعت و ۴۹ دقیقه دو زمین‌لرزه بزرگ در بخش سنخواست، شهرستان جاجرم، استان خراسان شمالی رخ داد. زمین‌لرزه اول: در ساعت ۰۳ و ۳۴ دقیقه به‌وقت محلی روز دو‎شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۵.۷ در مقیاس امواج محلی (ML) در ۱۴ کیلومتری جنوب‌غربی شوقان و ۲۱ کیلومتری شمال‌غربی سنخواست در استان خراسان شمالی به‌وقوع پیوست. زمین‌لرزه دوم: در ساعت ۰۵ و ۲۳ دقیقه به‌وقت محلی همان روز، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۵.۶ در مقیاس امواج محلی (ML) در ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی شوقان و ۲۱ کیلومتری شمال‌غربی سنخواست در استان خراسان شمالی به‌وقوع پیوست. براساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری،۲۰ پسلرزه با بزرگای ۴.۲ و ۲.۵ در منطقه، بعد از این زمین‌لرزه دوگانه رخ داده است. علاوه‌براین، خسارات و مصدومانی نیز داشته است.

زمین‌لرزه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰‌ با بزرگای محلی ۵.۵: شمال‌غربی خشت- استان فارس

در ساعت ۱۹ و ۰۴ دقیقه و ۱۹ ثانیه به‌وقت محلی روز یک‌شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۵.۵ در مقیاس امواج محلی (ML) در مرز استان‌های فارس و بوشهر، در ۲۶ کیلومتری شمال‌غربی خشت- استان فارس، ۵۲ کیلومتری شمال برازجان- استان بوشهر و در ۱۰۰ کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر رخ داد. خسارت جانی و مالی برای این زمین‌لرزه گزارش نشده است.

زمین‌لرزه ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۰ با بزرگای محلی ۴.۱: شمال بومهن استان تهران

در ساعت ۱۷ و ۱۱ دقیقه و ۵۰ ثانیه، به‌وقت محلی روز یک‌شنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۴.۱ در مقیاس امواج محلی (ML) در ۵ کیلومتری شمال‌ بومهن و ۲۲ کیلومتری غرب دماوند در استان تهران به‌وقوع پیوست که خسارت جانی و مالی نداشته ست.

زمین‌لرزه ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۰ با بزرگای محلی ۵.۵: شرق قوچان-استان خراسان رضوی

در ساعت ۰۸ و ۳۲ دقیقه و ۳۲ ثانیه به‌وقت محلی روز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۰، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۵.۵ در مقیاس امواج محلی (ML) در ۳۰ کیلومتری شرق قوچان استان‌ خراسان رضوی به‌وقوع پیوست که به بافت فرسوده خانه‌های روستایی آسیب‎‌هایی وارد نمود.  

زمین‌لرزه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰‌ با بزرگای محلی ۶: جنوب‌غربی چلگرد- مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری 

در ساعت ۰۶ و ۰۹ دقیقه و ۲۹ ثانیه به‌وقت محلی روز دوشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۶ در مقیاس امواج محلی (ML) در ۳۹ کیلومتری جنوب‌غربی چلگرد، مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری به‌وقوع پیوست. براساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری ۱۲ پسلرزه با بزرگای ۳.۷ و ۲.۶ داشته است و خسارات جزیی نیز از خود بر جای گذاشته است.    

 زمین‌لرزه‌های دوگانه ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۰‌، با بزرگاهای محلی ۶.۳ و ۶.۴: بخش فین در شمال بندرعباس- استان هرمزگان

دو زمین‌لرزه بزرگ در بازه زمانی حدود یک و نیم دقیقه، بخش فین واقع در شمال بندرعباس را لرزاند (تصویر ۲): زمین‌لرزه اول: در ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۰۴ ثانیه به‌وقت محلی روز یک‎شنبه ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۰، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۳/۶ در مقیاس امواج محلی (ML) در ۱۷ کیلومتری شمال‌غربی فین و ۵۸ کیلومتری شمال بندرعباس به‌وقوع پیوست. زمین‌لرزه دوم: در ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه و ۳۷ ثانیه به‌وقت محلی همان روز، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۶.۴ در مقیاس امواج محلی (ML) در ۴۶ کیلومتری شرق فین و ۴۳ کیلومتری شمال بندرعباس به‌وقوع پیوست. عمق کانونی زمین‌لرزه‌ اول حدود ۱۴ کیلومتر و زمین‌لرزه دوم حدود ۱۵ کیلومتر برآورد شده است. براساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری ۲۲۱ پسلرزه با بزرگای کمتر از ۳ تا ۵ و ۶ در منطقه رخ داده است. این زمین‌لرزه‌های دوگانه منجر به خساراتی چون ریزش کوه و ترک دیوار در فین و کشته شدن یک نفر بر اثر سقوط تیر برق شده است.  

شکل ۲- موقعیت مرکز سطحی زمین‌لرزه‌های دوگانه ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۰ (با تغییراتی برگرفته از : www.iiees.ac.ir)

مروری بر زمین‌لرزه‌های ایران در سال ۱۴۰۰؛ هرمزگان در صدر جدول

زمین‌لرزه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰‌ با بزرگای محلی ۶.۱: جنوب‌شرقی بستک- حوالی روستای کوخرد استان هرمزگان

در ساعت ۰۲ و ۴۵ دقیقه و ۴۴ ثانیه به‌وقت محلی روز پنجشنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۶.۱ در مقیاس امواج محلی (ML) در ۳۴ کیلومتری جنوب‌شرقی بستک حوالی روستای کوخرد استان هرمزگان به‌وقوع پیوست. براساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری تا تاریخ ۲۶ اسفندماه تعداد ۹ پسلرزه با بزرگای ۴.۱ و ۲.۹ داشته است و خساراتی چون ریزش کوه، ترک جزیی و افتادن تیر برق از خود بر جای گذاشته است. 

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!