پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 13499 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۰۳ |
106 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

  بر اساس پژوهشی جدید که از سوی «دانشگاه وسترن انتاریو» در کانادا به انجام رسیده، شماری از ویروس‌ها بیش از آنکه شبیه به یک درخت سخت رشد کنند -آنچنان که قبلا تصور می‌شد – بیشتر شبیه به یک شبکه اجتماعی پویا رشد کرده و برای ایجاد شبکه‌ای از زیرگروه‌های متقاطع، با همدیگر ترکیب می‌شوند. […]

 

بر اساس پژوهشی جدید که از سوی «دانشگاه وسترن انتاریو» در کانادا به انجام رسیده، شماری از ویروس‌ها بیش از آنکه شبیه به یک درخت سخت رشد کنند -آنچنان که قبلا تصور می‌شد – بیشتر شبیه به یک شبکه اجتماعی پویا رشد کرده و برای ایجاد شبکه‌ای از زیرگروه‌های متقاطع، با همدیگر ترکیب می‌شوند.

بر پایه این گزارش،محققان کانادایی موفق شدند با استفاده از مدل شبکه‌های اجتماعی، به توضیح نمو و تکامل ویروس‌ها بپردازند.پیش از این، زمانی که اپیدمیولوژیست‌ها (متخصصان همه گیر شناسی) به تکامل ویروس‌ها نگاه می‌کردند، انواع مختلف ویروس را به مانند یک درخت در حال رشد و نمو دسته بندی می‌کردند که هر سویه ویروس، یک یا چند جهش داشت که به سویه‌های جدید منجر می‌شد.

محققان کانادایی حال با مطالعه کامل ژنوم ویروس «HIV-۱» در سراسر جهان، خصوصا مناطقی که توالی یابی ویروس کمتر رواج دارد، متوجه شدند «نوترکیبی ژنی» بیش از آنچه که قبلا تصور می‌شد، رواج دارد.

«آبایومی اولابود» (Abayomi Olabode) سرپرست این پژوهش در این باره گفت: اگر مردم به دو یا چند زیر گروه HIV مبتلا شوند، بخش‌هایی از ژنوم خود را برای ایجاد اشکال موزائیکی که ما آن‌ها را «نوترکیب ژنی» می‌نامیم، مبادله می‌کنند.

او همچنین گفت: با تحقیقات صورت گرفته مشخص شد این نوترکیب بیش از آنچه که ما در ابتدا فکر می‌کردیم، اتفاق می‌افتد.

به طور معمول، ویروس‌هایی مانند HIV-۱ با مقایسه تنها بخشی از «ژنوم ویروس» با «ژنوم مرجع» طبقه بندی می‌شوند. با این حال، این تیم تحقیقاتی روش محاسباتی جدیدی را برای بررسی کل ژنوم ابداع کرده و موفق شدند تنوع بسیار بیشتری را در زیرگروه‌ها کشف کنند. این یافته نشان می‌دهد که «نوترکیبی گسترده‌ای» در طول تکامل ویروس HIV-۱ وجود دارد که از جمله می‌توان به این مسأله اشاره کرد که شواهدی مبنی بر اینکه حتی ژنوم‌های مرجع ویروس ممکن است نوترکیب بوده باشند، وجود دارد.

محققان می‌گویند این یافته‌ها می‌تواند بر چگونگی دسته بندی ویروس ها، ردیابی و فهم اینکه چگونه ویروس‌ها در میان مردم پخش می‌شوند، تأثیر گذار باشد.

منبع: دانشگاه وسترن انتاریو

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!