پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 14357 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳ |
82 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

قم معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان قم گفت: نهضت سوادآموزی و جهاددانشگاهی از ثمرات انقلاب اسلامی است. اراده و عزم زیادی در جهاددانشگاهی استان قم شاهد هستیم. حجت‌اسلام قاسمی‌نیا در دیدار با معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اظهار کرد: اراده و عزمی که در جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف می‌بینیم جای تشکر دارد. من نیز به کارهای بین […]

اهمیت همکاری جهاددانشگاهی در ریشه کن کردن بی سوادی در قم

قم معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان قم گفت: نهضت سوادآموزی و جهاددانشگاهی از ثمرات انقلاب اسلامی است. اراده و عزم زیادی در جهاددانشگاهی استان قم شاهد هستیم.

حجت‌اسلام قاسمی‌نیا در دیدار با معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اظهار کرد: اراده و عزمی که در جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف می‌بینیم جای تشکر دارد. من نیز به کارهای بین بخشی معتقدم. جهاددانشگاهی می‌تواند از بازوهای سوادآموزی استان باشد در سراسر کشور که نه تنها آموزش‌وپرورش به سمت شما بیاید. به راحتی می‌شود از ظرفیت بی‌بدیل جهاددانشگاهی در آموزش استفاده کرد. داشتن روحیه جهادی و کار شبانه‌روزی را در دفاتر تسهیلگری قم می‌بینم.
وی افزود: نهضت سوادآموزی و جهاددانشگاهی از ثمرات انقلاب اسلامی است. نهضت در ۷ دی ۱۳۵۸ و جهاددانشگاهی در سال ۱۳۵۹ به دستور امام خمینی(ره) بنیان گذاشته شد. نهضت سوادآموزی آمادگی دارد که هر طرح و برنامه‌ای را که جهاددانشگاهی ویژه سوادآموزان دارد، اجرا کنیم.
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان قم بیان کرد: در زمینه هدایت شغلی و کارآفرینی آمادگی اطلاع‌رسانی کنیم. با ۴ هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم در ارتباطیم که می‌توانند جامعه هدف جهاددانشگاهی باشند.
وی عنوان کرد: کار آماری جهاددانشگاهی در راستای شناسایی و بازگرداندن دانش‌آموزان تارک میان پایه تحصیلی که خیلی به هدف ما کمک می‌کند. باسواد شدن گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال از اهداف مهم و ضروری نهضت سوادآموزی است.
قاسمی‌نیا با بیان اینکه چند مسئله وجوددارد که جهاددانشگاهی می‌تواند با بررسی آن به نهضت سوادآموزی کمک کند؛ گفت: اولین مسئله آسیب‌شناسی در خصوص اینکه چرا مراکز آموزش محلی در تمام نقاط استان قم موفق‌تر عمل کند؟ مورد دیگر اینکه اتباع چگونه به سوادآموزی مشتاق شوند؟ در واقع مسئله ما بررسی راهکارهایی است که اتباع را به سوادآموزی ترغیب می‌کند. مسئله پژوهشی بعدی این است که چگونه برای ایرانیان رغیت ایجاد شود. 
وی ادامه دا: اگر مسئله‌شناسی به‌روزرسانی شود در مسیر پیشرفت و بازخوانی‌مان مفید باشد. یک مدیر در هر سطحی که مسئولیت اجتماعی دارد باید به پژوهش به‌روز و کاربردی توجه نشان دهد. آموزش‌وپرورش هر سال اولویت‌های پژوهشی را اعلام می‌کند و در سال ۱۴۰۰ جز استان‌های اول کشور در پژوهش بودیم. 
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان قم تصریح کرد: طبق توصیه مقام معظم رهبری که فرموده بودند فرزندان اتباع در هر شرایطی در مدارس ثبت نام شوند. می‌توان با استفاده از این دستور افرادی را که اوراق هویتی کامل ندارد در کلاس‌های نهضت ثبت‌نام کرد. در مورد دوره‌هایی که می‌توانید برای آموزش‌دهندگان برگزار کنید اگر بشود این دوره‌ها رایگان باشد برای افراد بهتر است. 
وی با اعلام آمادگی برای همکاری با جهاددانشگاهی استان قم گفت: هر طرح نو در زمینه دفاتر تسهیلگری یا آموزش‌ها داشته باشید ما آماده همکاری با جهاددانشگاهی هستیم. 
قاسمی‌نیا گفت: در نهضت سوادآموزی دو دوره اصلی داریم که یکی ۴۰۰ ساعته  و دیگری ۶۰۰ ساعته است. در کنار این دوره‌ها برای سال‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی ۲۴۰ ساعت آموزش سبک زندگی اسلامی و قرانی در نظر گرفتیم. چرا که ماموریت ما گسترش فرهنگ اسلامی است. سواد قرآنی در ایران بخشی از تعریف سواد است و همین وجه تمایز سیستم آموزشی ما و دیگر کشورهاست.
وی بیان کرد: کتاب فرهنگ اسلامی یکی از کتاب‌هایی است که در دوره انتقال در نهضت سوادآموزی تدریس می‌شود. دو استان خراسان‌رضوی و قم تولید کننده این کتاب هستند. کتابی که در استان ما تولید می‌شود در دیگر استان‌ها تدریس می‌شود.
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان قم گفت: ما برای اولین بار در کشور در حال تهیه و تدوین ترجمه و تفسیر آسان برای بزرگسالان هستیم. در حال حاضر جز ۳۰ برای کم‌سوادان بزرگسال غیرمحصل با همکاری ستاد تفسیر قرآن کشوری و معاونت سوادآموزی استان قم اتفاق افتاده است. تاکنون برای این قشر از جامعه محتوایی تولید نشده است.
وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی و دفاتر تسهیلگری آن می‌توانند در ماموریت ما به ما بسیار کمک کنند، گفت: یکی از کمک‌هایی که به ما می‌شود پژوهش در زمینه ترسیم نقشه راه و ادامه کار نهضت سوادآموزی است. 
قاسمی‌نیا تشریح کرد: اهمیت سواد از آنجا معلوم می‌شود که پیامبر نیز شرط آزادی اسیران جنگی را آموزش سواد خواندن و نوشتن به مسلمان تعیین کردند. سواد زمینه‌ساز ظهور خواهد بود. باید فرهیختگان در این حوزه ورود کنند و سواد را گسترش دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!