به گزارش گروه اجتماعی ادراک خبر به نقل از تسنیم ؛ حمیدرضا خانکه همزمان با هفته سلامت اعلام کرد: حوادث ترافیکی، سالانه بیش از ۱۷ هزار کشته و بیش از ۴۴ هزار معلول دائمی برجای میگذارد و متاسفانه در کنار آن، ۵۳ مخاطره در ایران شناسایی شده است که ۱۳ مخاطره اولویت دارند و همه این […]
به گزارش گروه اجتماعی ادراک خبر به نقل از تسنیم ؛ حمیدرضا خانکه همزمان با هفته سلامت اعلام کرد: حوادث ترافیکی، سالانه بیش از ۱۷ هزار کشته و بیش از ۴۴ هزار معلول دائمی برجای میگذارد و متاسفانه در کنار آن، ۵۳ مخاطره در ایران شناسایی شده است که ۱۳ مخاطره اولویت دارند و همه این حوادث سبب بیش از ۷۵۰ هزار مراجعه در سال به نظام سلامت میشود.وی افزود: این درحالی است که سالانه عددی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی کشورمان فقط برای حوادث هزینه میشود که حجم زیادی از آن به حوادث ترافیکی اختصاص دارد.وی تصریح کرد: همواره نظام سلامت، بار ناشی از حوادث را تحمل میکند، در حالی که سازمانهای متعددی در تامین ایمنی و امنیت باید مداخله کرده و مدیریت جامع خطر حوادث و بلایا را تامین کنند، اما بار اصلی بر دوش نظام سلامت است و در اسناد بینالمللی از جمله سند “سندای” نیز وظیفه نظام سلامت بسیار پررنگ دیده شده، به طوری که در این سند، ۳۳ بار بحث “سلامت” مطرح شده است.رئیس بورد تخصصی رشته سلامت در حوادث و بلایا وزارت بهداشت تاکید کرد: نظام سلامت باید در مقابل حوادث و بلایا، تابآور و آماده باشد و به همین علت، طبق قانون دائمی مدیریت بحران کشور که سال ۱۳۹۸ تدوین شده، نظام سلامت باید سند متناظری برای آمادگی، پاسخ، بازیابی و در نهایت، پیشگیری تدوین کند.وی افزود: باید این اسناد بهزودی تدوین و ارائه شوند و یکی از مهمترین ارکان این سند میتواند تابآور کردن بیمارستانها به عنوان محور اصلی تامین خدمات سلامتی باشد.وی لازم دانست که به منظور تامین شعار عدالت که شعار دولت انقلابی است، در وهله اول، به توسعه خدمات بیمارستانی در سطح کشور و توسعه خدمات پیشگیری، تامین خدمات توانبخشی و افزایش ایمنی در سطوح مختلف خصوصا در حمل و نقل عمومی اهتمام داشته باشیم، چرا که هم اکنون به ازای هر هزار نفر، فقط ۱.۶ تخت در کشور داریم و بیمارستانهای ما اکثرا توزیع نامتقارن و ناعادلانهای دارند و از طرفی، دارای عمر بسیار بالایی هستند.خانکه افزود: در حال حاضر، متاسفانه بالای ۹۰ درصد حمل و نقل در کشور ما ، جاده محور است، در صورتی که این عدد در دنیا، کمتر از ۵۰ درصد بوده و بیشتر حمل و نقل عمومی در دیگر کشورها، ریل محور است. بنابراین، باید این زیرساختها فراهم شود تا سلامت و ایمنی مردم تامین شده و بتوانیم جامعهای پربار با توسعه پایدار داشته باشیم.