به گزارش ادراک خبر با آنکه واحدهای تولیدی کشور توان پشتیبانی از تعمیر و نگهداری از ناوگان مسافری و باری ریلی را دارند در زمان حاضر حدود ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو زمینگیر شده است. تابستان امسال بیش از ۱۰۰ واگن باری و مسافری به ناوگان ریلی کشور ملحق شد.مرتضی ملانژاد مدیر عامل واگن پارس با اشاره به […]
به گزارش ادراک خبر با آنکه واحدهای تولیدی کشور توان پشتیبانی از تعمیر و نگهداری از ناوگان مسافری و باری ریلی را دارند در زمان حاضر حدود ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو زمینگیر شده است.
تابستان امسال بیش از ۱۰۰ واگن باری و مسافری به ناوگان ریلی کشور ملحق شد.مرتضی ملانژاد مدیر عامل واگن پارس با اشاره به این موضوع میگوید: اگر بخواهیم همین واگن را از اروپای شرقی خریداری کنیم کمتر از ۱۰۰ هزار یورو نیست.
کیفیت تولیدات داخلی قابل رقابت با نمونههای وارداتی است. یکی از سرپرستان خط تولید واگن پارس میگوید: قیمت تمام شده هر واگن در داخل کشور ۲۲ میلیارد تومان است که در صورت واردات از چین ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
از سوی دیگر در حالی توان تعمیر انواع واگن و لوکوموتیو در داخل کشور وجود دارد که حدود ۵۰۰ لکوموتیو موجود در کشور زمین گیر است.
سیدمیعاد صالحی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اینباره میگوید: حدود ۲۰۰ دستگاه از این تعداد لکوموتیو ۲۰ سال است که کنار گذاشته شده و قطعات لازم را از آنها برمی داشتند.
معاون مهندسی تعمیرات لوکوموتیو واگن پارس میگوید: این شرکت واگن سازی توان تعمیر ۵ تا ۷ لوکوموتیو در ماه را دارد.
تولید لکوموتیو نیازمند سفارش گذاری است، این را تولیدکنندگانی میگویند که ظرفیت تولیدشان خالی مانده، یکی از کارگران خط تولید واگن سازی دغدغه جدی کارگران و مهندسان را نبود سفارش به واحد تولیدی عنوان میکند.
در این بین وزیر صنعت، معدن و تجارت استفاده از توان داخل برای حل کمبود واگن را از اولویتهای وزارت صمت عنوان کرد و اطمینان خاطر داده ظرفیت ساخت لکوموتیو در کشور خالی نمیماند.
در حال حاضر ۴۰ درصد ظرفیت ناوگان ریلی کشور فرسوده و نیازمند تعمیر و جایگزینی است.