به گزارش ادراک خبر نشست خبری نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر صبح امروز با حضور محمدامین حاجیهاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری، محمدصادق بهنادی مسئول دبیرخانه جشنواره، سیدمهدی سادات حیات شاهی مدیر صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق و جمعی از خبرنگاران در سالن کنفرانس […]
به گزارش ادراک خبر نشست خبری نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر صبح امروز با حضور محمدامین حاجیهاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری، محمدصادق بهنادی مسئول دبیرخانه جشنواره، سیدمهدی سادات حیات شاهی مدیر صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق و جمعی از خبرنگاران در سالن کنفرانس مجموعه باغ زیبا برگزار شد.
مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری در ابتدای نشست گفت: یکی از نکات مهم و حائز اهمیت برای رشد و پیشرفت بازیهای رایانهای، ایجاد تسهیلات و کاهش فاصله مالی در زیستبوم بازیهای رایانهای است و در حال حاضر در تلاش تقویت آن هستیم.
وی ادامه داد: ما در بعد حکمرانی و شناختی صنعت گیم دچار ضعف هستیم و به مسأله بازی در نقشه حاکمیتی کشور توجه نشده است. به همین دلیل این صنعت طی سالهای اخیر رشد در خوری نداشته است و حتی فعالان این صنعت مورد بی توجهی قرار گرفتهاند. در این صنعت شاهد استعدادهای بزرگی هستیم اما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفتهاند.
در بخش دیگری از نشست محمدامین حاجیهاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: امسال پس از ۴ سال وقفه در کشور جشنواره بنیاد بازیهای رایانهای برگزار میشود. این جشنواره علاوه بر جایزه فرهنگی و هنری، جوایز سرمایهگذاری نیز خواهد داشت. جوایز سرمایهگذاری پیش رویدادی بر جشنواره است که با هدف ارتباط با بازیسازان و سرمایه گذاران از ماه آینده آغاز میشود و تا دی ماه ادامه دارد.
وی افزود: امسال ارتباط میان بنیاد ملی بازیها و رسانهها را بیشتر از قبل مورد توجه قرار دادیم و در شش ماهی که گذشت اقدام به برگزاری نشست خبری جشنواره بازیهای جدی، افتتاحیه مسابقه یک میلیون تومانی بازیهای رایانهای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کردهایم.
حاجیهاشمی تصریح کرد: سالانه در کشور بیش از یکصد بازی تلفن همراه و چندین بازی قوی توسط بخش خصوصی تولید و منتشر میشود. تعدادی از آنها به بازارهای بین المللی راه پیدا کردهاند و مخاطبان بسیاری دارند. برخی از بازیها در داخل و خارج از کشور مخاطبان چندمیلیونی دارند. به صورت سالانه این زیست بوم در خودش، فضای تولید، رشد و نشر بازیها را دارد؛ اگرچه ممکن است بخش مهمی از اتفاقات از دید فعالان رسانه دور باشد.
وی تاکید داشت: در یکسال اخیر در سفرهای استانی و بازدیدی که از شرکتهای بازی سازی داشتیم، با استعدادهای مختلفی آشنا شدیم. استعدادهایی که در مراکز رشد، مراکز دانشگاهی، در تیمهای گروهی وجود دارد و بازیسازانی که به تولید بازی میپردازند. آنها علاقمند به همکاری با ناشران قوی در تهران و نیازمند مشاوران و منتورهایی هستند تا آنها بتوانند بازیهای قویتری تولید کنند. همچنین اکثریت آنها به دنبال مجموعههای سرمایه گذاری هستند که بتوانند متصل شوند و کارهای شأن را در تولیدات بیشتری عرضه کنند.
مدیرعامل بنیاد بازیها خاطرنشان کرد: بازیهای رایانهای ظرفیت عظیمی در فرهنگسازی و اعتلای ایران اسلامی دارند؛ امروز علاوه بر کودکان و نوجوانان، شاهد حضور جوانان و بزرگسالان در انجام بازیهای رایانهای هستیم. پیمایشی به صورت دوسالانه انجام میشود و بر اساس این پیمایش در سال گذشته ما ۳۴ میلیون بازیکن بازی داریم که روزانه ۹۵ دقیقه در روز بازی میکنند. همچنین متوسط سنی بازیکنان به ۲۳ سال رسیده است. این رقم نشان میدهد که رسانه جای خود را به عنوان رسانه اصلی در میان مخاطبان خود باز کرده است. در کشور نزدیک به ۵۰ بازی قوی داریم که بیش از یک میلیون توسط مخاطبان نصب شده است. این بازیها در فروشگاههای داخلی توسط بخش خصوصی عرضه میشود. بنابراین ظرفیت عظیم وجود دارد.
در ادامه نشست محمدصادق بهنادی مسئول دبیرخانه جشنواره گفت: در فاز اول ۱۰ میلیارد تومان در اختیار بازی سازان قرار میگیرد تا این رقم بتواند نقطه آغازی برای سرمایه گذاریهایی باشد که در جهت رشد صنعت گیم است. از سال ۹۷ تا کنون به دلیل شیوع ویروس کرونا، جشنواره را برگزار نکردیم و البته سال پیش هم به دنبال بازطراحیهای جشنواره بودیم و امسال تصمیم بر برگزاری آن کردیم.
وی همچنین عنوان کرد: در این دوره از جشنواره انتظار حضور پررنگ بازیسازان ساکن استانها و شهرستانها هستیم. نمایندگان بنیاد ملی بازیهای رایانهای به ۲۲ استان سر زدند و در وضعیت بازی سازی آن استان قرار گرفتند.
مسئول دبیرخانه نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر گفت: زمان مهلت ارسال آثار از ۱۷ مهر تا ۲۲ آبان اعلام شده است که پس از داوری آثار، برگزیدگان در اواخر دی با حضور مسئولان فرهنگی کشور تقدیر میشوند. یکی از دلایلی که زمان اختتامیه را اواخر دی قرار دادهایم به دلیل برگزاری جشنوارههای فجر همچون فیلم و تئاتر است.
بهنادی اضافه کرد: بازنمایی پیشرفتهای متنوع زیست بوم بازیهای رایانهای در تولید آثار بدیع و پرمخاطب، ایجاد شبکه ارتباطی، علمی و فناوری برای نمایش توانمندیهای بازی سازان ایرانی، زمینه سازی همکاریهای مختلف بین زیست بوم و فرصت جذب سرمایه گذاری برای این صنعت دانش بنیان، ارتقای محتوایی و ساختاری تولیدات بازی با ایجاد زمینههای رقابتی و محتوایی و بازارپردازی برای بازیهای ایرانی با کیفیت و شناسایی استعدادهای این صنعت برای حمایت، پرورش و ایجاد فرصتهای ملی و فراملی از جمله این اهداف به شمار میرود.
وی در سخنان پایانی خویش بخشهای مختلف جشنواره را برشمرد و گفت: بخش رقابتی جشنواره شامل بهترین دستاورد در رشتههای بهتری بازی سال، بهترین دستاورد فنی، طراحی بازی، هنری، صداگذاری و موسیقی، داستان و روایت در بازی و فرهنگی، بهترین بازی در سبک (ژانر) در رشتههای اکشن، ماجرایی، نقش آفرینی، استراتژی و شبیه سازی، ماجرایی اکشن، سکوبازی، ورزشی، تفننی، مسابقهای، پازل، دفاع از قلعه، تیراندازی، کلمهای و اطلاعات عمومی است. بخش ویژه جشنواره شامل بازیهای قابل تقدیر در موضوعات خانواده، مقاومت، روایت پیشرفت، بهترین بازی از نگاه مردم، بهترین به روزرسانی و بازی مورد انتظار است.
در پایان نشست تفاهمنامهای میان مدیران بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ستاد فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق امضا شد.