جمعه, ۲ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-22
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 17305 |
تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹ |
109 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادارک خبر، سید حسن حسینی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس در مورد الزامات اصلاح نظام پرداخت یارانه ای گفت: تعیین ارز ترجیحی از ابتدا خطای راهبردیِ اقتصادی بود که متاسفانه علی رغم مخالفت مجلس و کمیسیون اقتصادی انجام شد. همان زمان هم پیش بینی می شد که ارز ترجیحی […]

به گزارش ادارک خبر، سید حسن حسینی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس در مورد الزامات اصلاح نظام پرداخت یارانه ای گفت: تعیین ارز ترجیحی از ابتدا خطای راهبردیِ اقتصادی بود که متاسفانه علی رغم مخالفت مجلس و کمیسیون اقتصادی انجام شد. همان زمان هم پیش بینی می شد که ارز ترجیحی چالش های عظیمی در اقتصاد کشور به وجود بیاورد ولی متاسفانه دولت وقت به تذکرات مجلس توجهی نکرد و مسیری را که خودش میخواست در پیش گرفت.

وی افزود: حذف هرگونه یارانه‌ای که به صورت غیر مستقیم به حلقه های اول و دوم در حوزه های اقتصادی تزریق می شود به نفع مردم است، به عنوان مثال میلیون ها ایرانی فاقد خودرو از پرداخت یارانه بنزین بهره ای نبردند و… . تغییر در نظام پرداخت یارانه ای امری چالش برانگیز است ولی گریزی از آن نیست، اگر این اقدام با تدبیر انجام شود خیلی از مشکلات حل می گردد.

نماینده سابق مجلس با اشاره به صحبت های اخیر وزیر کشاورزی گفت: وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد برای اینکه خانواده ها بتوانند کالای مورد نظرشان را تهیه کنند کالابرگ الکترونیکی تولید می کنیم.

وی گریزی به نحوه اجرای مردمی سازی یارانه زد و افزود: ابتدا باید سامانه های مورد نیاز طراحی و اجرا شوند، البته این کار باید ۴ سال پیش صورت می گرفت که متاسفانه اقدامی در این زمینه رخ نداد. در همان زمان در مجلس قید کردیم که اگر دولت قصد دارد از ارز ترجیحی استفاده کند باید سامانه ای برای رصد حلقه اول اقتصاد تا مصرف کننده شکل بگیرد.

نماینده سابق مجلس ضمن اشاره به مفاسد به وجود آمده توسط ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در قوه قضائیه از کسانی که ارز ترجیحی گرفتند ولی کالای مورد نیاز را وارد نکردند هزاران پرونده فساد وجود دارد، همه این مسائل به خاطر ایجاد نشدن سامانه مذکور است.

وی با بیان لزوم اتحاد بین دولت و مجلس افزود: اصل این اقدام مساله ای مبارک و برای اصلاح نظام اقتصادی کشور است ولی برای شیوه اجرایی آن باید تامل بیشتری به خرج داد و افکار عمومی را برای پذیرش آن آماده کرد در این خصوص می توان به تجربه حذف یارانه بنزین توسط دولت وقت اشاره کرد.

نماینده سابق مجلس مردمی سازی اقتصاد را مختص به یک قوه ندانست و افزود: هر سه قوه جزئی از حاکمیت نظام هستند و این پذیرفته نیست که یک قوه خود را از تصمیماتی که گرفته می شود استثنا کند.

وی با تاکید بر اصلاح نظام پرداخت یارانه ای گفت: باید بهینه سازی یارانه صورت گیرد تا رانت و قاچاق کالا از بین برود، چرا که قیمت کالاهای اساسی و انرژی در ایران پایین تر از سایر کشورهاست، قیمت بنزین حتی در کشوری مثل عربستان و امارات هم بالاتر از کشور ماست. طبیعی است که این تفاوت قیمت قاچاق انرژی و کالاهای اساسی را به امری جذاب تبدیل می کند. یارانه باید عادلانه توزیع شود، در شرایط فعلی اقشار پردرآمد بیشترین بهره را از یارانه ها می برند اقشار کم درآمد کمترین دریافتی را از یارانه پنهان دارند.

نماینده سابق مجلس در مورد تاثیر یارانه پنهان در افزایش میزان قاچاق افزود: با توجه به  اینکه در کشور ما مرزهای زیاد و طولانی وجود دارد، بدون اصلاح نظام پرداخت یارانه ای نمی توان در برابر قاچاق کالا ایستاد. تنها راهکار برای جلوگیری از قاچاق کالا متعادل کردن قیمت ها در داخل کشور با قیمت های منطقه ای است چرا که این اقدام موجب می گردد صرفه اقتصادی برای قاچاقچیان کم شود.

وی خاطر نشان کرد: باید مانع افزایش تورم شد اما نه به وسیله تزریق پول نقد، بلکه به وسیله تولید، اشتغال و پرداخت های غیر نقدی این کار را باید انجام داد، استفاده از کالابرگ بدون اینکه پولی به بازار تزریق کند در اختیار خانوار  اعتبار قرار می دهد که  براساس آن می توانند از یارانه کالاها استفاده کنند و یا با کم کردن مصرف انرژی، از یارانه انرژی برای تامین سایر نیاز هایشان استفاده کنند.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!