جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 240001 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰ |
12 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۸ صبح امروز (جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه) در ۱۵ استان آغاز شد و حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در آغازین دقایق فرآیند رأی‌گیری، رأی خود را در صندوق الکترونیک شعبه سیار ۱۱۰ ثبت کردند.   در این […]

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۸ صبح امروز (جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه) در ۱۵ استان آغاز شد و حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در آغازین دقایق فرآیند رأی‌گیری، رأی خود را در صندوق الکترونیک شعبه سیار ۱۱۰ ثبت کردند.

 

در این مرحله از انتخابات، ۹۰ نامزد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا در نهایت، ۴۵ کرسیِ ساختمان بهارستان تعیین تکلیف شود و پروندۀ انتخابات مجلس دوازدهم نیز بسته شود. در دور اول انتخابات که جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، سرانجام ۲۴۵ کرسیِ نمایندگی با انتخاب مردم مشخص شد و برای سایر حوزه‌های باقی‌مانده، انتخابات به دور دوم کشید.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، رأی‌گیری تا ساعت ۱۸ برگزار می‌شود و در صورت نیاز و با صلاح‌دید وزیر کشور امکان تمدید ساعت رأی‌گیری نیز وجود دارد.

متولدین ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ به قبل واجد شرایط سنی برای مشارکت در انتخابات هستند. در این مرحله از انتخابات، کسانی که در مرحله اول در یک حوزه رأی داده‌اند می‌توانند در همان حوزه رأی دهند و هم‌چنین کسانی که در دور قبل رأی ندادند امکان رأی‌دهی دارند. در این مرحله، نامزدی که بیشتری رأی را بیاورد به مجلس دوازدهم راه می‌یابد.

بر اساس این گزارش، انتخابات در این مرحله در ۲۲ حوزۀ «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردی»، «تهران، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبدکاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» برگزار می‌شود.

هم‌چنین حوزه‌های تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر انتخاباتِ تمام‌الکترونیک دارند.

در ویدیوی زیر شیوه رأی‌دهی الکترونیکی را مشاهده می‌کنید:

 

.

امام خامنه‌ای: هرچه رای بیشتر باشد مجلس قوی‌تر است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رای‌گیری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره)، در این دور از انتخابات که به صورت الکترونیکی برگزار شد، شرکت کردند.

رهبر انقلاب اسلامی بعد از شرکت در انتخابات با اشاره به تفاوت نداشتن مرحله اول و دوم انتخابات، تاکید کردند: اهمیت مرحله دوم کمتر از مرحله اول نیست و مردم با حضور خود در این مرحله از انتخابات، مجلس را تکمیل کنند.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

رهبر انقلاب اسلامی، انتخابات را نشانه حضور مردم و اراده و تصمیمگیری آنان دانستند و گفتند: وظیفه ملی هر فردِ دوستدار پیشرفت کشور و نزدیک شدن آن به مقاصد بزرگ، شرکت در انتخابات است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطر نشان کردند: هرچه رای بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر خواهد بود و هرچه مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر است.

وحیدی: ۶۰ درصد صندوق‌ها در مرحله دوم انتخابات الکترونیکی است

احمد وحیدی وزیر کشور همزمان با  آغاز دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت معصومه(س) بیان کرد: آغاز مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را با عنایت ذات باری‌تعالی و  به نام نامی حضرت بقیه الله الاعظم آغاز می‌کنیم.

وی افزود: ان‌شاءالله که این مرحله هم مانند مرحله قبل باشکوه و باعظمت برگزار خواهد شد و مردم شریف ما پای صندوق‌های رأی نتایج گرانبهایی را با انتخاب ۴۵ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اتمام برسانند و کار ناتمام امروز به اتمام می‌رسد.

وزیر کشور تأکید کرد: برای همه عزیزان در همه شعب که مشغول کار هستند و هیئت‌های اجرایی و بازرسان و هیئت‌های نظارت و فرمانداران و نمایندگان آنها و استانداران و ستادهای هیئت‌های اجرایی و ستادهای هماهنگ‌کننده و ستادهای تبلیغاتی در همه جا آرزوی موفقیت و توفیق داریم  تا در خدمت به مردم شریف در اخذ رأی آنها که امانت الهی است، بیش از پیش موفق باشند.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

احمد وحیدی با حضور در ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور رأی خود را در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌صورت الکترونیکی ثبت و وارد صندوق کرد.

احمد وحیدی وزیر کشور پس از ثبت رای الکترونیکی خود در صندوق رای در جمع خبرنگاران گفت: مرحله دوم رای گیری انتخابات برای تکمیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی آغاز شده تا  ۴۵ نماینده باقی مانده مجلس انتخاب شوند.

وی افزود: این مرحله از انتخابات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و  ان‌شالله با حضور مردم عزیزمان در پای صندوق‌های رای در حوزه‌هایی که باید رای دهند شاهد حرکت مهم سیاسی اجتماعی در کشور خواهیم بود.

وزیر کشور تاکید کرد: تفاوت این دوره با دوره قبل، الکترونیکی شدن تعدادی بیشتری از شعب است. به گونه‌ای که ۸ حوزه و بیش از ۶۰ درصد صندوق‌ها تمام الکترونیکی شده که امیدواریم گام خوبی در جهت فعالیت‌های نوآورانه در حوزه‌های انتخابات داشته باشیم.

وی ادامه داد: طبیعتا دقت، سلامت در این روش بیشتر و شمارش آرا با روش انتخاباتِ الکترونیکی، راحت‌تر است.این اقدام خوبی است که ما به سمتی که تمام شعب در تمام انتخابات‌ها الکترونیکی شود، حرکت کنیم.

وحیدی اظهار کرد: بیش از ۱۴۰ الی ۱۴۵ هزار نفر کارگزار در انتخابات مشغول خدمت هستند که از همه آنها تشکر می‌کنیم.

اخذ رای با ارائه اصل یکی از مدارک هویتی پنجگانه صورت می‌گیرد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۴ اعلام کرد: فرآیند اخذ رای از رای دهندگان مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز جمعه مورخ ۱۴۰۳/۲/۲۱ با ارائه اصل یکی از مدارک هویتی پنجگانه انجام می‌شود.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می‌رساند، فرآیند اخذ رای از رای دهندگان مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز جمعه مورخ ۲۱/۰۲/۱۴۰۳ با ارائه اصل یکی از مدارک هویتی پنجگانه ذیل انجام می‌پذیرد:

۱- کارت ملی

۲- شناسنامه

۳- گذرنامه

۴- گواهینامه رانندگی

۵-کارت خدمت دوره ضرورت نظام وظیفه

همچنین به منظور تسریع در احراز هویت رأی دهندگان، ارائه شماره ملی برای دارندگان شناسنامه های قدیمی، الزامی است.

یادآور می‌گردد؛ کلیه رأی‌دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه‌ای می توانند رای دهند که در مرحله اول در همان حوزه رای داده باشند و کسانی ‌که در مرحله اول در هیچ ‌یک از حوزه‌های انتخابیه رأی نداده اند در مرحله دوم انتخابات می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

تبلیغات در شعب اخذ رای ممنوع است

ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره ۵ اعلام کرد هیچگونه نماد، اوراق و آثار تبلیغاتی نباید در محل شعب اخذ رای و اطراف آن وجود داشته باشد.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع اعضای محترم شعب اخذ رأی می رساند، هیچگونه نماد، اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به احزاب، گروه های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

لذا ضروری است در صورت مشاهده هرگونه آثار تبلیغات در طول زمان اخذ رأی، آن را امحاء نمایند.

زارع‌پور: مشکلی در دستگاه‌های الکترونیک اخذ رای نداشتیم

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در ستاد انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این دوره هم احراز هویت و استعلامات آن به شکل برخط انجام و در ۸ حوزه هم انتخابات به شکل الکترونیکی برگزار می‌شود لذا نقش ارتباطات بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در دوره گذشته و اسفندماه در همه شعب ثابت و سیار ۹۹/۸ درصد پوشش داشتیم که اتفاق بسیار بزرگی بود. در تمام روستاها و دور افتاده‌ترین نقاط، دسترسی به شبکه ارتباطی کشور وجود داشت و ۹۹ درصد استعلامات به صورت برخط انجام شد.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

زارع پور تصریح کرد: این حاصل کار بسیار فشرده و شبانه روزی بود که در بخش‌های مختلف وزارت ارتباطات و دستگاه‌هایی که به ما کمک کردند انجام شد و امروز هم با گذشت یک ساعت و ۲۰ دقیقه از انتخابات همان شرایط برقرار است و آخرین خبری که از حوزه‌های پایش دریافت کردم همچنان بیش از  ۹۹/۷ درصد دستگاه‌ها برای حداقل یک بار در یک ساعت و ۲۰ دقیقه اول انتخابات وصل شده‌اند و مشکلی نداریم و ۹۹ درصد استعلامات هم به صورت برخط انجام شده و نشان دهنده آمادگی زیرساختهای ارتباطی است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در طی ۲ سال و نیم گذشته بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و در کنار آن بیش از ۳ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار یعنی در مجموع بیش از ۱۰ روستای جدید را به شبکه متصل کردیم که اثرش را دیدیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: برای پایداری ارتباطات هم تدابیری از قبل پیش بینی شده است.

قالیباف رای خود را ثبت کرد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، با حضور در مسجد امام علی(ع) شهرستان پردیس، در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهر تهران که به صورت الکترونیکی برگزار شد، شرکت کرد و آرای خود را در ساعات اولیه صبح امروز(جمعه، ۲۱ اردیبهشت ماه) ثبت کرد.

انتخابات مجلس دوازدهم , انتخابات 1402 , نتایج انتخابات 1402 , مجلس شورای اسلامی ایران ,

بازدید اعضای شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات

آیت‌الله مدرسی یزدی و تعدادی از حقوقدانان شورای نگهبان از جمله هادی طحان نظیف سخنگوی شورا با حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی مستقر در شورای نگهبان، از این ستاد بازدید کردند.

در این بازدید اعضای شورا در جریان آخرین وضعیت فرآیند رای گیری در سراسر کشور قرار گرفتند.

شاهچراغی: آرای مردم مخفی است

سیدمحمد تقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور با حضور در پای صندوق‌های الکترونیکی ستاد مرکزی انتخابات کشور، رأی خود را در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران به صورت الکترونیکی ثبت کرد و طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: جمع‌بندی که از نظرات مردم، مجریان و ناظران گرفته شده بود، چند شاخصه ویژه برای این شکل انتخابات به وجود آمد؛ صرفه‌جویی در وقت و هزینه، سهولت رأی دادن، دقت بالا و دقت خوب از امتیازاتی بود که در برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی وجود داشت.

وی اضافه کرد: به همین دلایل مقرر شد در مرحله دوم نیز انتخابات الکترونیکی، در جاهایی مثل حوزه انتخابیه تهران که دارای قریب به ۳۷۰۰ شعبه دارد به اضافه شعب شیراز، کرمانشاه، ملایر، آبادان، تبریز و قائمشهر برگزاری شود. فلذا به‌صورت طبیعی چنین ظرفیتی در وزارت کشور و ستاد انتخابات وجود دارد که می‌توانیم در دوره آینده به این سمت برویم که از این تکنولوژی و فناوری استفاده کنیم.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: گاهی شمارش آرا در تهران بیش از ۳ روز طول می‌کشید؛ به دلیل اینکه رأی امانت مردم است این دقت باید وجود داشته باشد. این دستگاه مزیت‌های دارد از جمله اینکه رأی مخفی است و در آخر هم وقتی دستگاه با حضور ناظر باز می‌شود، آرا استخراج شده و برگه‌های رأی که در داخل صندوق افتاده داخل پاکتی نگهداری می‌شود. امیدواریم بتوانیم با استفاده از توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان این تجربه را کامل کنیم.

خبر درحال تکمیل است…

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید