شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-23
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 243581 |
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۷ |
21 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی امروز یکشنبه ۶ خردادماه، در سفر خود به استان یزد، بهره‌برداری نهایی از پروژه راه‌آهن یزد-اقلید را اعلام کرد. وزیر راه و شهرسازی همچنین ایستگاه راه‌آهن مهریز در استان یزد را افتتاح کرد. مسیر راه  آهن اقلید – یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی امروز یکشنبه ۶ خردادماه، در سفر خود به استان یزد، بهره‌برداری نهایی از پروژه راه‌آهن یزد-اقلید را اعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین ایستگاه راه‌آهن مهریز در استان یزد را افتتاح کرد.

مسیر راه  آهن اقلید – یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راه‌آهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد. همچنین این مسیر شامل ۲۷۰ کیلومتر خط اصلی و ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی و ۱۱ ایستگاه می‌شود.

قرار است در سفر بذرپاش به استان یزد،  ۴۱۵۷ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن شامل مسکن تکمیلی، تدریجی، بازآفرینی شهری، مسکن روستایی و خودمالکی افتتاح می‌شود.

همچنین  عملیات اجرایی واحدهای مسکونی یک طبقه حیاط دار طرح نهضت ملی مسکن در این استان، آغاز می‌شود. واگذاری ۴۴۱۲ قطعه اراضی مربوط به طرح‌های مسکن نیز در ادامه این سفر صورت خواهد گرفت.

مهرداد بذرپاش در حاشیه بهره‌برداری از راه‌آهن یزد – اقلید با تسلیت حادثه شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش، این پروژه را یکی از طرح‌های مورد تأکید رئیس‌جمهوری فقید کشورمان خواند و اظهار کرد: عملیات تکمیلی خط ریلی و بهره‌برداری از راه‌آهن یزد – اقلید عملیات بزرگی بود که در ۲ سال اخیر بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شد.

وی ادامه داد: مسیر راه‌آهن اقلید – یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راه‌آهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد.

وی افزود: یزد به عنوان یکی از استان‌های مهم صاحب بار که به دلیل وجود معادن مختلفی که در این استان قرار دارد، برای فعالان صنعت ریلی استان جذابی است و باید این صنعت در منطقه توسعه بیشتری پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در این پروژه ۲۷۰ کیلومتری، ایراداتی وجود داشت و ایستگاه‌هایی نیمه‌تمام مانده بود که با احداث ۵ ایستگاه و رفع ایرادات موجود، حرکت قطار باری در این مسیر ریلی از امروز آغاز می‌شود و پس از ۲ روز نیز اولین قطار مسافری در این مسیر حرکت خواهد کرد.

بذرپاش با اشاره به کاهش زمان حدود ۴ ساعته‌ای که با احداث این خط از مسیر شیراز به سمت مشهد مقدس محقق می‌شود، گفت: راه‌آهن یزد – اقلید یکی از درخواست‌های مردم این استان بوده و این کاهش زمان اثرات مختلفی در صرفه‌جویی انرژی، زمان و همچنین افزایش امنیت مسافرین و افزایش سرعت جابه‌جایی بار خواهد داشت.
وی با تأکید بر این که معادن بزرگی که در مسیر قرار دارند بیشترین بهره را فواید این خط ریلی می‌برند،‌ اضافه کرد: راه‌اندازی و بهره‌برداری از این خط عظیم ریلی، طرح مثلث طلایی گردشگری ۳ استان اصفهان، فارس و یزد است که همواره مورد تاکید استانداران این استان‌ها بوده است را تکمیل می‌کند.

وی با تشکر از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و سایر دست‌اندرکاران این پروژه، گفت: اتفاق دیگری که رخ می‌دهد، میزان توسعه ترانزیتی است و احداث این خطوط ریلی عملاً در راستای کلان پروژه ایران راه را می‌تواند ترانزیت کالا از مسیر ایران را تسریع کند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:‌ خبر خوبی هم که برای مردم داریم این است که در ۲ماهه ابتدای امسال نسبت به ۲ماهه سال گذشته ۵۷ درصد رشد ترانزیت داشتیم و در سال گذشته هم رشد قابل توجهی در این زمینه تجربه شد.

بذرپاش این رشد را بی‌سابقه‌ای دانست و گفت: رکورد ترانزیت در سال گذشته شکسته شد و با ادامه مسیر رشد ترانزیت در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود که این رکورد باز هم شکسته شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همواره تاکید رئیس‌جمهوری فقید بر این بود که توسعه ترانزیت می‌تواند به‌اندازه نفت در کشور درآمد داشته باشد و همه برنامه‌های کلان پروژه ایران راه از جمله توسعه زیرساخت‌ها چه در خطوط ریلی و چه در بخش جاده‌ای و هم در بخش توسعه نرم‌افزارها و تسهیل تردد کالا و مسافر در پایانه‌های مرزی بر این مبنا قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که رشد ترانزیت کشور نشان می‌دهد که مذاکرات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای که ریاست‌جمهوری در رأس آن قرار داشت، در حال به ثمر نشستن است، گفت: آمارهای موجود در بخش ترانزیت گواه این موضوع است.

بذرپاش با اشاره به این که در سال ۱۴۰۲ مجموعاً بیش از ۸۴ همت پروژه راه و ریل افتتاح شد که در تاریخ معاصر ما بی‌سابقه بوده است، افزود: حدود ۱۹۵ کیلومتر احداث و افتتاح خطوط ریلی، ۲۳۵ کیلومتر احداث آزادراه و حدود ۸۰۰ کیلومتر نیز بزرگراه افتتاح شده است که این اعداد منابع و حجم اشتغال قابل توجهی به خود صرف می‌کند و در کنار آن اثرات مستقیمی هم در امنیت تردد و توسعه ترانزیت و تسهیل تردد دارد و اعدادی بی‌سابقه در تاریخ کشور است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید