به گزارش هنرآنلاین، تابلو موزیکالِ «برهان من» اثر دیگری از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی میدیا فرجنژاد است. در این اثر میدیا فرج نژاد نواختنِ تار و آهنگسازی را برعهده داشته و آواز را محمدحسین درپور و مبین درپور خواندهاند. در این آهنگ، محمد صدیق درپور دوتار نواخته و میلاد عباسی نوازنده سازهای کوبهای […]
به گزارش هنرآنلاین، تابلو موزیکالِ «برهان من» اثر دیگری از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی میدیا فرجنژاد است. در این اثر میدیا فرج نژاد نواختنِ تار و آهنگسازی را برعهده داشته و آواز را محمدحسین درپور و مبین درپور خواندهاند. در این آهنگ، محمد صدیق درپور دوتار نواخته و میلاد عباسی نوازنده سازهای کوبهای است.
فرجنژاد برای قطعهی «برهان من» شعری از خشتمال نیشابوری را انتخاب کرده است. این قطعه در کنار دژ «تابران» در نزدیکی طوس در منطقه خراسان ضبط شده است.
میدیا فرجنژاد طراح و آهنگساز پروژه «تار و تاریخ» درباره آهنگ «برهان من» نوشته است:«خراسانِ پهناور، پیش از مرز بندیهای امروزی، دارای چهار ناحیه بزرگ بود، نیشابور، مرو، هرات و بلخ! این پهنه به قدری گسترده است که امروزه مرزهای چندین کشور را شامل شده! اینکه چطور از خراسان بزرگ همین مقدار باقی مانده است را در فرصتی دیگر خواهم گفت.توسِ فعلی یکی از شهرهای نیشابورِ بزرگ بوده است.در فاصله بسیار اندکی از آرامگاه فردوسی، شاهد بنای عظیمی هستیم که به دژ طابران معروف است، دژی کهن که امروزه بخش بسیار کوچکی از آن به جا مانده و همان بخش اندک هم نیاز به مرمت بسیار دارد.
در حقیقت حصار طابران، شامل صد و بیست برج و ۹ دروازه بوده است که امروز تنها چهار دروازه آن قابل تشخیص است!سادگیِ بنا در کنارِ عظمتش، بسیار به چشم میآید؛ بنا ظاهری ساده و قدرتمند دارد اما باطنی بسیار پیچیده و پر رمز و راز و پر داستان! محلیها میگویند در زمانهای دور این بنا از طریق تونلی زیرزمینی به هارونیه متصل میشده است!برای روایتِ دژ بزرگ طابران، به سراغ غزلی از یغمای خشت مالِ نیشابوری رفتم، چرا که یغما هم دارای شخصیتی عجیب و چند وجهی بوده است؛ در ظاهر، خشت مالی کم سوادِ مکتبی، در باطن شاعری عارف مسلک که زبان قلمش از هر شمشیری برندهتر است.و برای روایتِ توس و خراسان چه چیزی درست تر از موسیقی خراسان؟ تصنیف «برهان من» را با همین نگاه ساختم و در کنار خانواده «دُرپور» که از روایتگران قدیمی موسیقی خراسان هستند اجرایش کردیم تا راوی طابران و غزل یغما باشیم.»
«برهان من» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط تار در استودیو ۵۴ انجام شده است.کارگردانی، تدوین و تصویرِ این اثر کاری از مرتضی حاج محمدی و گرافیت میلاد فاتحی است. نشر بینالمللی این آهنگ هم برعهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین است.
پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خود را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این پروژه تا کنون حدود سیصد تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشتهاند.
آلبوم «تار و تاریخ۱» در سال ۲۰۲۳ توانست در مسابقه بین المللی گلوبال موزیک اواردز – سال ۲۰۲۳ و در بخشهای بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولک معاصر، دو مدال طلا برای کشورمان به ارمغان بیاورد.تا کنون دو آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» به صورت جهانی منتشر شده و آلبوم تازهای از این پروژه در آیندهای نزدیک منتشر خواهد شد.