به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،با توجه به نقش مهارت در یافتن شغل, ضرورت دارد, مهارت آموزی در فنی و حرفه ای به روز تر و دقیق تر باشد. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: کارآفرینی نوعی عبادت و ارزش آفرینی است و ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و […]
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،با توجه به نقش مهارت در یافتن شغل, ضرورت دارد, مهارت آموزی در فنی و حرفه ای به روز تر و دقیق تر باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: کارآفرینی نوعی عبادت و ارزش آفرینی است و ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد. برهمین اساس در سیاستهای کلی اشتغال ترویج، تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به عنوان ارزش اسلامی و آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار(فعلی و آتی) و ارتقاء توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور، تاکید شده است.
بخش عمده بیکاران را دانش آموختگان آموزش عالی تشکیل می دهند و بالطبع جوان و دارای توانمندی کار می باشند. جالبتر اینکه بیش از ۸۵ درصد دانش آموختگان در کانون های شهری بویژه در چند شهر بزرگ کشور متمرکزند و همچنین کیفیت تحصیلات آنان با نیازهای شغلی تطابق چندانی ندارد در اکثر رشته های دانشگاهی دروس به صورت تئوری تدریس می شود و محفوظات دانشگاهی در اغلب موارد کمکی به دانش آموخته در ورود به بازارکار نمی کند.
اگرچه بیشترین بودجه آموزشی صرف تحصیلات آنان شده است و مهمتر از همه بهترین زمان عمر آنان برای طی دوره تحصیلی اختصاص یافته است. آنها در شمول سرمایه انسانی و عناصر کلیدی و راهبردی فرآیند توسعه اند و تحرک و پویایی اقتصاد و رشد بهره وری عوامل تولید بیش از سایر طیف های منابع انسانی در گرو مشارکت آنان در فعالیت های اقتصادی است.بنابراین یکی از وظایف سازمان فنی و حرفه ای می بایست آموزش به روز و متناسب با بازار کار برای دانش آموختگان باشد.
مهرداد عظیمی، معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از رشد ملموس شاخصها در دولت سیزدهم، خبر داد وگفت: افزایش ۱۱۹۴درصدی صدور مجوز آموزشگاههای آزاد، رشد ۳۲درصدی آموزش در بخش دولتی و غیردولتی، رشد ۴۲درصدی سنجش مهارت و صلاحیت حرفهای و رشد ۹۲درصدی تعداد واحد پذیرنده آموزش در محیط کار واقعی و … از جمله رشد در شاخص های مذکور بوده است.
بنابر اعلام وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه کشور با تحقق ۹۹.۶ درصدی برنامههای تحولی ابلاغی از سازمانهای پیشرو در این وزارتخانه می باشد.
وی، بهبود نظام پیشگیری و حمایت اجتماعی از اقشار آسیب پذیر و در معرض آسیب، توسعه آموزشهای فنی و حرفهای مهارتی مبتنی بر نیاز بازار کار (با اولویت افراد جویای کار)، استقرار نظام صلاحیت حرفهای با همکاری دستگاههای مرتبط و ذینفع، توانمندسازی نیروی انسانی شاغل و ارتقاء کمی و کیفی آموزشهای مهارتی کارگران براساس نیازسنجی صنایع و حرف و … را از جمله برنامههای اجرایی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ۲۲ فعالیت برنامه تحولی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.
راه اندازی ۱۰ مرکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای در سال ۱۴۰۳
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به راه اندازی ۱۰مرکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای در سا ل۱۴۰۳ تصریح کرد: ۴۳۰ حوزه سنجش الکترونیکی با۶۱۷۰ کلاینت و ظرفیت ۲۴۶۸۰ نفر آزمون در روز، ۴۸۰۳ کارگاه سنجش عملی با ظرفیت ۶۸۱۸ نفرآزمون در روز، ۱۵۰۰۰ نفر آزمونگر عملی تعیین صلاحیت شده و … از ظرفیتهای موجود مهارت و صلاحیت حرفه ای کشور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای می باشد.
وی اعلام داشت: در سال جاری ۱۰ مرکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای در استان های اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، تهران، کرمانشاه، هرمزگان و یزد راه اندازی خواهد شد.
عظیمی افزایش ارائه آموزشهای مهارتی به گروه های هدف، توسعه مهارت آموزی در حوزه رقومی (دیجیتال)، توسعه مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی در راستای افزایش مشارکت مردمی، رتبه بندی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای و مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای، برگزاری دوره های آموزشی توسعه کارآفرینی وکسب و کار، تدوین آیین نامه اجرایی موضوع بند ت ماده ۶۶ برنامه هفتم پیشرفت، بازآموزی مربیان مراکز دولتی و آموزشگاه های آزاد، رصد و پایش مهارت آموختگان جذب شده در بازار کار (تطبیق مهارتی)، جذب درآمد از محل مشارکت های مردمی و … را از برنامه های تحولی این سازمان در سال ۱۴۰۳ است.
انتهای پیام/