به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، دور شدن حمل و نقل دریایی از دریای سرخ و کانال سوئز باعث ازدحام در بندر سنگاپور، یکی از شلوغترین بنادر دنیا شده است. انتظار میرود این ازدحام به مقاصد نهایی هم سرایت کند.گزارشها نشان میدهند ادامه حمله یمن به کشتیهای عازم فلسطین اشغالی در دریای سرخ […]
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، دور شدن حمل و نقل دریایی از دریای سرخ و کانال سوئز باعث ازدحام در بندر سنگاپور، یکی از شلوغترین بنادر دنیا شده است. انتظار میرود این ازدحام به مقاصد نهایی هم سرایت کند.
گزارشها نشان میدهند ادامه حمله یمن به کشتیهای عازم فلسطین اشغالی در دریای سرخ باعث شده اپراتورهای کشتیرانی به سمت دماغه امید نیک در جنوب آفریقا بروند. یکی از پیامدهای این تغییر مسیر این است که کشتیها دیگر نمیتوانند در خاورمیانه در مسیر خود بین آسیا و اروپا لنگر انداخته، بخشی از محموله خود را تحویل داده و سوختگیری کنند. در حال حاضر تمام این عملیات در سنگاپور انجام میشود.
طبق گزارش بلومبرگ، نرخ بهرهبرداری از ظرفیت بندر سنگاپور تا ۹۰ درصد افزایش یافته، در حالی که رقم بهینه برای استفاده از یک بندر ۷۰ درصد است. با افزایش این رقم، زمان انتظار کشتیها در بندر بالا میرود. زمان انتظار کشتیها از ۱۲ ساعت برای یک کشتی باری تا ۷ روز افزایش یافته است.
این شرایط هزینه کشتیرانی و مصرف سوخت را هم افزایش داده است. زمان کشتیرانی از آسیا به اروپا ۴۰ درصد به سمت بنادر مدیترانه و ۱۵ درصد تا بنادر شمالی اروپا افزایش یافته است. این رقم آخرین بار طی بحران کرونا ثبت شده بود و انتظار میرود روند فزاینده آن ادامه داشته باشد.
در این بین یمن یک کشتی دیگر را در این هفته مورد اصابت قرار داده که نشان میدهد شرایط حداقل در کوتاه مدت تغییری نخواهد داشت.
انتهای پیام/۲۱