جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 248324 |
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲ |
22 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

گروه فرهنگی خبرگزاری هنر ایران: محمدمهدی فرقانی، روزنامه‌نگار و استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین، با اشاره به تبلیغات گسترده رسانه‌ها در راستای چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، اخلاق حرفه‌ای را رکن اصلی روزنامه‌نگاری برای همه رسانه‌ها خواند و گفت: به ذات بودن اخلاق رسانه در حرفه روزنامه‌نگاری امری بدیهی […]

گروه فرهنگی خبرگزاری هنر ایران: محمدمهدی فرقانی، روزنامه‌نگار و استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین، با اشاره به تبلیغات گسترده رسانه‌ها در راستای چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، اخلاق حرفه‌ای را رکن اصلی روزنامه‌نگاری برای همه رسانه‌ها خواند و گفت: به ذات بودن اخلاق رسانه در حرفه روزنامه‌نگاری امری بدیهی است و به طور مستمر باید در همه موارد رعایت شود.

وی اخلاق حرفه‌ای را شامل عینیت، بی طرفی، انصاف و توهین نکردن، تهمت و افترا نزدن و … برشمرد و عنوان کرد: اخلاق حرفه‌ای در تمام طول سال باید در همه رسانه‌ها رعایت شود؛ اما از آنجایی که در شرایط انتخابات مردم باید بتوانند به یک تصمیم صحیح برسند، اهمیت رعایت اخلاق حرفه‌ای بیش از پیش احساس می‌شود.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه رسانه‌ها باید از گرایش‌های جناحی، خصومت‌های گروهی، بداخلاقی‌های مرسوم و متداول که در جامعه ما نیز بسیار زیاد است، بپرهیزند، اظهار کرد: گاه این موارد خود را در قامت توهین، هتک حرمت و هتک آبروی افراد نشان می‌دهد؛ از این رو ضرورت اخلاق حرفه‌ای پررنگ‌تر می‌شود.

فرقانی با بیان اینکه طی فعالیت‌های رسانه‌ای مردم باید بتوانند به یک تصمیم، انتخاب و به شناخت و آگاهی برسند، اظهار کرد: نه آنکه رسانه‌ها در خدمت تخریب شخصیت، تخریب افراد و حتی تخریب رقبا باشند. متاسفانه اما این قبیل بی اخلاقی‌ها را کم و بیش در رسانه‌های مختلف شاهد هستیم و این نوع فعالیت با امر سیاسی توجیه می‌شود.

وی افزود: طبیعی است که در هنگامه چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری اصول اخلاقی حائز اهمیت و حیاتی می‌شود، اما تاکید ما بر این است که رعایت اصول اخلاقی نباید منحصر به دوره انتخابات باشد و باید در زندگی رسانه‌ای همه روزنامه‌نگاران جریان پیدا کند.

این استاد علوم ارتباطات پیامدهای رعایت نکردن اصول اخلاقی در رسانه‌‌ها را تشریح کرد و گفت: بی اعتبار شدن رسانه یکی از پیامدها است و اگر رسانه‌ای اعتماد عمومی را از دست دهد، بود و نبود آن فرقی نخواهد کرد، چرا که رسانه به واسطه مخاطب خود زنده است.

فرقانی با بیان اینکه جلب اعتماد مقطعی نیست، خاطرنشان کرد: جلب اعتماد مخاطبان در طول زمان شکل می‌گیرد و اگر مردم در موارد مختلف شاهد بی اخلاقی باشند، در جریان انتخابات حتی اگر اخلاق حرفه‌ای رعایت شود، اعتماد نخواهند کرد؛ چراکه مردم به واسطه سابقه ذهنی خود و شناخت بلند مدت خود از رسانه عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر رسانه‌ای در طول سال‌ها اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکند، در جریان انتخابات نیز هرگونه عمل کند، مورد اعتماد مخاطب و تاثیرگذار نخواهد بود، بنابراین مجاری دیگر اطلاع‌رسانی موثر عمل خواهند کرد و رسانه جایگاه اجتماعی خود را از دست می‌دهد.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به چگونگی پوشش خبری در راستای تبلیغات انتخاباتی و رعایت اصول اخلاقی، اظهار کرد: پوشش خبری باید مبتنی برحقیقت، استدلال و منطق باشد و نباید براساس تحریک احساسات آنی صورت گیرد.

فرقانی خاطرنشان کرد: این درحالی است که بخشی از رسانه‌ها بیشتر به تحریک احساسات و عواطف می‌پردازند و حتی با توسل به تهمت، توهین و گاه پرونده‌سازی‌های کاذب در راستای از میدان به در کردن رقیب می‌کوشند که در بلند مدت نتیجه عکس خواهد داد و هم برای رسانه و هم برای حاکمیت پیامد خواهد داشت.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید