به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز با حضور در سالن علامه امینی دانشگاه تهران، در جمع اساتید دانشگاهها حضور پیدا کرد. در ابتدای این نشست تعدادی از اساتید دانشگاه به عنوان منتخب، به ایراد سخنرانی و طرح سوالات خود پرداختند. محمود شکریه استاد دانشگاه علم و […]
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز با حضور در سالن علامه امینی دانشگاه تهران، در جمع اساتید دانشگاهها حضور پیدا کرد.
در ابتدای این نشست تعدادی از اساتید دانشگاه به عنوان منتخب، به ایراد سخنرانی و طرح سوالات خود پرداختند.
محمود شکریه استاد دانشگاه علم و صنعت نخستین استادی بود که به ایراد سخنرانی پرداخت. این استاد دانشگاه با اشاره به اداره دانشگاهها بر اساس مدل هیئت امنا گفت: در سیاست گذاری این مدل، اساتید دانشگاه خیلی نقشی ندارند و ما بعضا شاهد حضور برخی افراد در هیئت امنا هستیم که نسبت به دانشگاه شناخت و آگاهی کافی ندارند. به عقیده من وزارت عطف بهتر است نظارت بر دانشگاه داشته باشد نه دخالت در دانشگاه. شما چه برنامهای برای افزایش میزان مشارکت اساتید در دانشگاهها دارید؟
فاطمه جوادی استاد دانشگاه تهران نیز با یادآوری ابلاغ الگوی سوم زن مسلمان در سال ۹۱ توسط رهبری گفت: متاسفانه پس از آن دولتهای وقت این الگو را جدی نگرفتند. میخواهیم بدانیم دو دولت شما این مهم چگونه اجرا خواهد شد؟
محمود بهمن آبادی استاد دانشگاه شریف با اشاره به اینکه سی سال است با قشر نخبگانی و المپیادی کشور رابطه نزدیک دارد گفت: بحث استقلال دانشگاهها الخصوص دانشگاههای برتر کشور میتواند برای پیشبرد اهداف آننا کارآمد و راهبردی باشد نظر شما در این خصوص چیست؟
محمد بازارگان استادیار دانشگاه شریف نیز پشت تریبون آمد و در خصوص افزایش رشد شرکتهای دانش بنیان، امکان رشد تولیدات داخلی و بالا بردن سطح کیفیت محصولات ایرانی صحبت کرد.
محمدمهدی نصیری خوانساری استاد دانشگاه تهران نیز گفت: آقای جلیلی برنامه مدون شما برای اشتغال دانش آموختگان چیست؟ چه برنامهای برای تامین مسکن اساتید دارید؟
علی اکبر ابوالحسنی استاد دانشگاه شریف نیز به عنوان آخرین سخنران اشاراتی به مشکلات جامعه دانشگاهی کرد.
هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد
سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع اساتید دانشگاهها با اشاره به اینکه در سه سال گذشته این چندمین جلسه او با اساتید دانشگاههای مختلف کشور است، گفت: هم حق دانشگاه است و هم باید ماموریت دانشگاه باشد که تاثیر شگرف بر آنچه در کشور میگذرد داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیتهای دانشگاهی و استعدادها در تخصصهای مختلف، هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد. خیلی از اساتید در خصوص دولت سایه که ما چند سال پیش طرح کردیم سوال دارند. من بارها گفتهام این دولت یک تشکیلات نیست، بلکه در آن هرکس در حد وسعش باید سایه به سایه همراه دولت برای کمک به آن باشد حال میخواهد چه دولت رقیب شما باشد، چه دولت رفیق شما. ما به چنین فرهنگی نیاز داریم تا کسانی از جایگاه تخصص، علم و دانش به روند امور نظارت داشته باشند.
جلیلی خاطرنشان کرد: اگر کسانی در مسیر حرکت دولت احساس کردند کاری خطا است، به تصحیح آن کمک یا اگر ناقص است به تکمیل آن کمک کنند. یکی از ظرفیتهای بسیار خوب برای چنین گفتمانی دانشگاه است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد و این یک تعارف نیست بلکه یک ضرورت است، تصریح کرد: دو رویکرد نسبت به دانشگاه وجود دارد. یک نگاه، نگاه حداقلی به دانشگاه و صرف تحصیل دانشجو و تدریس استاد در دانشگاه است. اما یک نگاه، نسبت به دانشگاه؛ به دید فرصت و سرمایه بزرگ کشور است که نباید آن را نادیده بگیریم. من عمیقا باورم این است که اگر میخواهیم کشور را اداره کنیم باید نگاه دوم را داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه یک دانشجو بهترین سرمایه خود را که عمرش هست تقدیم کشور میکند، گفت: ما یک جهان فرصت داریم و این یک شعار نیست، بلکه خلاصه رویکرد دولت برای اداره کشور در چهار سال آینده است. ما امروز در یک بزنگاه تاریخی هستیم و در شرایط داخلی، منطقهای و بین الملی یک جهان فرصت برای ما وجود دارد. اگر کسی در اصل این موضوع مشکل دارد ما حاضریم با او بحث کنیم.
جلیلی ادامه داد: حالا ثمره این فرصت چیست؟ یک ایران جهش. اگر چنین نباشد یعنی ایراد وجود دارد و اینجاست که نقش دولت و رییس جمهور اهمیت پیدا میکند. اگر میخواهید به این هدف برسیم، محقق نمیشود مگر اینکه برای آحاد کشور یک نقش پرشکوه را قائل باشیم و ایفای این نقش را تعریف و بستر بروز استعدادهای آن را ایجاد کنیم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع اساتید دانشگاهی گفت: قدم اول این مسیر دانشگاهیان و اساتید هستند. ظرفیت آنها میتواند در حل مشکلات به دولت کمک کند. آن وقت میتوان به قله رسید اما خب چگونه؟ گاهی ما نه تنها این بستر را ایجاد نمیکنیم بلکه سازوکارهایی را تعریف میکنیم که مانع بروز استعدادها میشود یا سازوکارها ناقص است.
وی با تاکید بر اینکه تصمیمات نقطه زن اینجا به کار میآید، افزود: مثلا در بحث ارز آوری یا اشتغال سهم دانشگاه و ماموریت آن را مشخص کنیم. اگر از رشد ۸ درصد صحبت میکنیم بابد بدانیم در برنامه هفتم تعریف شده است و به عقیده من شروع دولت با برنامه هفتم میتواند بسیار خوب باشد و باید این رشد ۸ درصدی محقق شود.
جلیلی اظهار داشت: اگر این هدف یک ضروت است چه کسانی برای این ضرورت برنامه دارند و میتوانند آن را دنبال کنند؟ سوال این است که چگونه همچنین چیزی محقق میشود؟ آیا با همین روند؟ یکی از بحثهای مهم و جدی در کنار بهرهوری، نیروی انسانی است. ما نیروی انسانی ارزشمند و نخبهای داریم، در کنارش دانش و فناوری نیز داریم. اما باید بدانیم فقط سرمایه کمک نمیکند، بلکه مدیریت نیز مهم است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود گفت: این نگاه گاها موجب شد تا کسانی که در حوزههای کاری خود مثل اقتصاد پول داشتند اما مدیریت نداشتند و وارد کار شدند، کار را به نتیجه که نرسانند هیچ؛ به وضعیت اسفناک نیز رسانده باشند.
وی با اشاره به پایان نامه و کارهای ارزشمند جامعه دانشگاهی گفت: دانشگاه پیوند بسیار خوبی با جهش و پیشرفت ما دارد و من از همه شما اساتید خواهش میکنم سازوکارهای غلط را تصیح کنیم. مثلا تعریف شود در ارز آوری سهم دانشگاه شریف، تبریز و .. چیست؟ آن موقع اگر استاد و دانشجو ببینند میتوانند نقش پرشکوهی را ایفا کنند؛ آن وقت به نظر شما شاهد مهاجرت خواهیم بود؟
وزارت علوم باید به وزارتخانههای دیگر جهش دهد
جلیلی وزارت علوم را یک وزارتخانه در کنار سایر وزارتخانه ها ندانست و خاطرنشان کرد: وزارت علوم وزارتخانهای است که باید در پشتیبانی و جهش دادن به همه وزارتخانهها قرار گیرد و باید سازوکار آن تعریف شود. بعد از انتخابات ریاست جمهوری، اگر انتخاب مردم چنین نگاهی باشد؛ این کار را از همین ترم آینده شروع خواهیم کرد. مطالعات آن انجام شده است و به چند سال دیگر و آیین نامه توصیب کردن موکول نخواهد شد. این پیشرفت و به قله رسیدن به دست اساتید دانشگاهها محقق خواهد شد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در دوران دفاع مقدس نیز همین اساتید و دانشجوها به بهترین شکل ایفای نقش کردند. پلهایی که روی رودخانه اروند زده میشد به دست همین افراد صورت میگرفت. اینها کارهای عمیق علمی بود که این قشر در کشور انجام دادند که البته مرهون سازوکاری بود، که بسته نبود. حالا آیا این ظرفیت بزرگ را نمیتوان در عرصههای دیگر به کار برد؟ آیا فقط باید به عدهای محدود در دستگاه دیوان سالاری این امور را محدود کرد؟ خیر. حتی آنها هم باید مسیر را برای استفاده از ظرفیتهای دانشگاهی باز کنند.
وی تاکید کرد: مسائل فرهنگی، اقتصادی، روستایی و … ما به مطالعات عمیق دانشگاهی نیازمند است. بخش زیادی از جوانان ما فکر میکنند به علوم انسانی نیاز نداریم، در حالی که یکی از منابع مهم کشور همین علوم انسانی است.
این دولتها هستند که به دانشگاهها نیاز دارند
جلیلی خطاب به اساتید دانشگاهی گفت: بیش از آنکه دانشگاه به دولتها نیاز داشته باشند؛ این دولتها هستند که به دانشگاه نیاز دارند. در این مسیر حتما عدهای از برخی برنامههای نوشته شده خوششان نمیآید و حتما عدهای مقاومت خواهد کرد و بهانه تراشی؛ پس این یک عزم جدی میخواهد و همان تصمیم نقطه زنی که به آن اشاره کردم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر ما در میدان و در عرصه بزرگ جهانی شناخت لازم را نداشته باشیم، حضور لازم و موثر نیز نخواهیم داشت و این تفکر موجب میشود افراد فرصتها را ندیده و خودشان را ببازند.
نباید دنیا را محدود به دو سه کشور کنیم و ببینیم کی به ما لبخند میزند
وی با اشاره به فرصت کم نظیر کشور در عرصه بین المللی گفت: نباید بگوییم دنیا فقط دو سه کشور محدود است و ببینیم آنها کی لبخند خواهد زد، نه؛ چنین نیست. ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد که فرصتهای بزرگی برای تعامل با آنها وجود دارد. ما اولین بار است که در چند دهه اخیر در بزنگاهی قرار داریم که در آن غایب نیستیم پس حضورمان باید موثر باشد. هروقت هر فرصت خوبی بوده به خاطر رژیمهای فاسدی چون قاجار و .. غایب بودیم، اما الان آن غیبت تاریخی به اتکا همین فرهیختگان، اساتید و دانشمندانی که کشور دارد دیگر نباید تکرار شود.
اگر تصمیمات نقطه زن نداشته باشیم چهار سال نه بلکه چهل سال عقب میافتیم
جلیلی در پایان سخنان خود گفت: اگر تصمیمات نقطه زن نداشته باشیم چهار سال عقب نمیافتیم، بلکه ۴۰ سال عقب میافتیم. من از شما خواهش میکنم اگر کلیات حرف من را قبول دارید، این حرف نیازمند یک یا علی و حرکت عظیم از سوی جامعه دانشگاهی است و وظیفه دولت در این مسیر پیشتیابی و بسترسازی است.
انتهای پیام/