جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 252023 |
تاریخ انتشار : ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳ |
11 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: فاطمه گرایلی هنرمند خطاط، در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌خط خود در برج آزادی گفت: این نمایشگاه با عنوان «طلوع» از یکم تا هفتم تیر برگزار شد و شامل ۲۰ اثر بود که از اولین تا آخرین اثرم را در برمی‌گرفت. وی در خصوص […]

گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: فاطمه گرایلی هنرمند خطاط، در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌خط خود در برج آزادی گفت: این نمایشگاه با عنوان «طلوع» از یکم تا هفتم تیر برگزار شد و شامل ۲۰ اثر بود که از اولین تا آخرین اثرم را در برمی‌گرفت.

وی در خصوص علت نام‌گذاری این نمایشگاه بیان کرد: در این سه سال که من خلق اثر می‌کردم رشد شخصی خود را می‌دیدم. چنان به رشد و توسعه شخصی رسیده بودم که تمام زندگیم از این جا شروع می‌شود، احساس می‌کردم دارم زحمات سه ساله‌ام و تمام خاطراتی که همراه هر اثر به وجود آمده را به منصه ظهور می‌گذارم و به همین دلیل هم نام نمایشگاه را طلوع گذاشتم.

این هنرمند خطاط نقاشی در مورد آثار ارائه شده خود در نمایشگاه طلوع افزود: در میان آثاری که در این گالری به نمایش گذاشته شد، پنج اثر از اشعار حافظ، سعدی و فریدون مشیری بود و بقیه کارها در غالب فرم‌نویسی ارائه شد.

وی در خصوص اینکه از چه زمانی به طور جدی کار هنری خود را آغاز کرده است، گفت: سال ۱۴۰۰ کارم را به صورت جدی شروع کردم و دوره آموزش نقاشی خط یا کالیگرافی را در کلاس استاد جواد بختیاری فرا گرفتم و دوره نقاشی خط مقدماتی و پیشرفته را در جهاد دانشگاهی سپری کردم.

گرایلی افزود: سال گذشته، سه اثرم در نمایشگاه گروهی به نام «۳۰ بانوی هنرمند ایرانی» در شهر «اورنج کانتی» آمریکا به همراه ۸۰ اثر دیگر توسط «انجمن هنرمهستان» شرکت داده شد که بازتاب خوبی هم داشت.

وی درباره تکنیک مورد استفاده‌اش در نقاشی خط، اذعان کرد: من از رنگ اکلریک و ورق طلا استفاده می‌کنم. این خط یک سبک جدا از «معلی» و «هفت خط» است و همین موضوع موجب می‌شود که در نقاشی خط دست هنرمند برای ایجاد فرم‌های متنوع و تکنیک‌های اصلی در کار باز باشد.

گرایلی افزود: برای رشد در هنر نقاشی خط شناخت از خط خیلی مهم است. نقاشی خط یا کالیگرافی هنری است که همه فکر می‌کنند زودبازده است و قاعده‌ای ندارد و می‌توانند وارد آن شوند و سریع یک تابلو را خلق کنند و به درآمد برسند در صورتی که اینطور نیست کالیگرافی خیلی مورد کم لطفی قرار گرفته شده است.

وی تاکید کرد: ما کالیگرافیست‌های حرفه‌ای زیادی داریم ولی به دلیل آن نگاهی که به این حوزه از طرف پیشکسوتان خوشنویسی وجود دارد به نظر من این هنر مورد کم لطفی قرار گرفته شده است و سیل هجوم افراد در شش سال گذشته به این رشته، برخی را دچار این سوتفاهم کرده که این کار دم دستی است و همه می‌توانند آن را انجام بدهند در صورتی که اصلاً اینطور نیست.

گرایلی دلیل گرایش زیاد به این رشته را اینگونه بیان کرد: خط نستعلیق دشوار است و قاعده خودش را دارد. شما اصلاً نمی‌توانید از قاعده آن خارج شوید، اما کالیگرافی اینطور نیست، به دلیل آنکه صبرآدم‌ها کم شده است، افراد زیادی به دنبال زود نتیجه گرفتن هستند و حوصله صرف زمان زیاد را ندارند و صد البته که همه در این کار موفق نمی‌شوند.

وی در مورد بازخورد آثارش اظهار داشت: بازتاب خیلی خوبی از کارهایم گرفته‌ام، خصوصاً یکی از آن‌ها که از نام مبارک حضرت فاطمه(س) سرچشمه می‌گرفت و من علاقه زیادی نسبت به آن اثر دارم به شدت مورد توجه عموم قرار گرفت.

 

 

 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید