به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کاهش نرخ بیکاری یکی از دغدغههای همیشگی دولتها است و هر دولت بهنوبه خود اقداماتی در این زمینه انجام میدهد، اما برخی دولتها مانند دولت سیزدهم موفق به کاهش نرخ بیکاری در مدت زمان کوتاهی میشوند. مقایسه عملکرد دولتهای پس از انقلاب در زمینه اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری […]
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کاهش نرخ بیکاری یکی از دغدغههای همیشگی دولتها است و هر دولت بهنوبه خود اقداماتی در این زمینه انجام میدهد، اما برخی دولتها مانند دولت سیزدهم موفق به کاهش نرخ بیکاری در مدت زمان کوتاهی میشوند.
مقایسه عملکرد دولتهای پس از انقلاب در زمینه اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری نشان میدهد بدترین عملکرد را دولت اصلاحات و بهترین عملکرد را دولت شهید رئیسی داشته است.
نرخ بیکاری در دولت اصلاحات در اوج خود قرار داشت و تمرکز دولت وقت بر شعارهای سیاسی و غفلت از توسعه اقتصادی کشور، سبب شد اشتغال جوانان به بحرانی برای کشور تبدیل شود. در دوره اصلاحات، نرخ بیکاری کشور بالاترین سطح خود را تجربه کرد و حتی در دو سال متوالی (۱۳۷۹ و ۱۳۸۰) نرخ بیکاری از ۱۴درصد هم بیشتر شد.
وضعیت اشتغال و بیکاری در آن زمان آنقدر بحرانی شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۸۰ را با توجه به ضرورت توجه مسئولان به امر اشتغالزایی و کارآفرینی در کشور، سال «اقتدار ملی و اشتغالآفرینی» نامیدند، در نهایت متوسط نرخ بیکاری در ۸ سال دولت اصلاحات به ۱۲.۸ درصد رسید که بدترین عملکرد بین دولتهای پس از دفاع مقدس محسوب میشود.
بهترین عملکرد در زمینه نرخ بیکاری را دولت شهید رئیسی داشت که توانست در ۳ سال عملکرد خود، نرخ بیکاری را تکرقمی کند و متوسط ۸.۱درصدی را رقم بزند. تداوم ۳ سال نرخ بیکاری تکرقمی در دولت سیزدهم نشان میدهد اشتغال ایجادشده در این دوره، موقتی و گذرا نبوده و اشتغال پایدار ایجاد شده است.
از جمله دلایل دولت سیزدهم برای موفقیت در کاهش نرخ بیکاری میتوان به اطلاع یافتن از مشکلات واحدهای تولیدی و رفع آنها، هدایت نقدینگی بانکها به بخش تولید، توجه به تولید داخل، احیای واحدهای راکد و بازگشت کارکنان آنها، رونق و رشد اقتصادی در بخشهای مختلف، بهبود صادرات، مدیریت واردات کالاهای دارای تولید مشابه داخل، بهبود مستمر فضای کسبوکار و تسهیل صدور مجوزها اشاره کرد.
آخرین بررسیهای مرکز آمار ایران حکایت از این دارد که بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ساله و بیشتر نشان میدهد که ۷.۷ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در فصل بهار بیکار بودهاند که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۲)، ۰.۵ درصد کاهش یافته است.
دولت پزشکیان بازار کار را در شرایطی تحویل میگیرد که در زمان حاضر نرخ بیکاری ۷.۷ است و دولت سیزدهم در حوزه بیکاری فارغ التحصیلان ۱۵ درصد پیشرفت داشته است و بیش از ۱۲۰هزار فارغ التحصیل در سامانههای جستوجوی شغل ثبت شده است.
مطابق گزارشهای معاون اشتغال وزارت کار در حوزه مشاغل خانگی از ۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات، به ۵هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال ۱۴۰۲ رسیده است. قبل از دولت سیزدهم مشاغل خانگی بهطورکلی مغفول مانده بود و دولت سیزدهم آن را رونق داد، اشتغال ایجادی چندبرابرشده و ۱۰درصدی از اشتغال کشور حاصلشده از مشاغل خانگی است.
وی افزود: وزارت علوم و آموزش و پرورش خودشان مصوبه میگذاشتند که در حوزه مشاغل با ما همکاری کنند و بنده از نزدیک شاهد تلاشهای وزیر ارتباطات برای اجرای تبصره ۱۸ و کمک به سکوهای کسبوکار اینترنتی در شورایعالی اشتغال بودم. شرایط محیط کسبوکار رو بهبود است و بازیگران اصلی کار و تولید شرایط بهتری دارند. در دولت شهید رئیسی ۲میلیون و ۷۲۱هزار شغل ایجاد شده است.
معاون وزیر کار تأکید کرد: ما در حوزه فارغ التحصیلان بیکار و اشتغال ایجادی از منظر کمیت شغل چیزی برای دولت چهاردهم کم نگذاشتیم و دولت بعدی باید در حوزه ارتقای کیفیت شغل بهویژه برای فارغ التحصیلان تلاش کند و امسال نیز دولت در این حوزه تلاش کند. برای سال ۱۴۰۳ و عملیسازی شعار سال، باز هم محور کار ما بیکاری فارغالتحصیلان است.
کریمی بیرانوند تصریح کرد: هیچ توجیهی ندارد که برنامههای اشتغالی ما، در دولت چهاردهم متوقف شود و بهجای دادن تسهیلات به مشاغل خرد همه را به کارخانههای بزرگ بدهیم، قطعاً دولت بعدی در توقف برنامههای دولت فعلی ضرر خواهد کرد. در پتروشیمی سرانه هر اشتغال ایجادی ۵ میلیارد تومان است ولی در بسیاری از مشاغل خرد بسیار کمتر از این برای ایجاد اشتغال منابع لازم است.
وی تصریح کرد: هر تفکری که مشاغل خرد را کوچک میشمرد و تضعیف میکند، ضد مردم است. میگویند؛ “کار بیکیفیت”، اما مگر میشود شغل بیکیفیتی باعث افزایش بیمهشدگان کشور و کاهش تعدیل نیروی کار و بیکاری فارغالتحصیلان شود؟ نمیتوان این مشاغل را نادیده گرفت.
کریمی بیرانوند گفت: نرخ بیکاری زنان در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۸درصد و در سال ۱۴۰۱ به کمتر از ۱۵درصد رسید که کاهش حدود ۴درصد داشتیم، نرخ مشارکت زنان هم در حوزه اقتصادی افزایش داشته است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: میزان متوسط سرمایه لازم برای ایجاد اشتغال نیز کنترل شده است و در رستههای خاص شغلی با چند میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ میتوانستیم شغل راهاندازی کنیم. در سازمان آموزش فنی و حرفهای با مهارت یابی مختصری میتوان شغل ایجاد کرد، اما در شورایعالی اشتغال در برخی مشاغل متوسط ۱۵۰میلیون تومان اختصاص مییابد که در برخی مشاغل به ۳۰۰ تا ۳۵۰میلیون نیز میرسد که تلاش داریم به نفری میانگین ۴۰۰میلیون تومان افزایشش دهیم.
وی با ابراز اینکه “در سهم اشتغال در بخش صنعت افت اندک ۰.۲ درصد کاهش داشتیم و رشد اشتغال در حوزه خدماتی بیشتر بوده است.”، گفت: ۲ میلیون و ۷۲۱هزار شغل تاکنون در دولت سیزدهم ایجاد شده است. در سهساله دولت سیزدهم، جمعیت شاغل و فعال افزایش یافت و جمعیت بیکار کمتر شد. شرایط محیط کسبوکار رو به بهبود است و بازیگران اصلی کار و تولید شرایط بهتری دارند.
معاون وزیر کار با بیان اینکه ابتدای سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری ۹.۶ درصد بود که در پایان سال ۱۴۰۲ به ۸.۱ درصد رسید، گفت: اولین بار در تاریخ انقلاب است که نرخ بیکاری تکرقمی شده است. میانگین نرخ بیکاری جمعیت ۱۹ تا ۲۴ سال از ۲۳.۶ در سال ۱۴۰۰ به ۲۱.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
کریمی بیرانوند اضافه کرد: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان که کیفیت مشاغل را نشان میداد در دولت سیزدهم کاهشی شد و به ۱۱.۸درصد رسید و به فاصله ۳.۷ با میانگین نرخ بیکاری کل رسید.
وی با یادآوری اینکه بیش از ۸هزار واحد تولیدی متوسط و بزرگ در دوره دولت سیزدهم که تعطیل یا راکد بودند، راهاندازی شد، تصریح کرد: از محل این اقدام ۱۵۰هزار فرصت شغلی دوباره به چرخه کار برگشت و حفظ شد.
انتهای پیام/+