به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ یکی از مسائل حیاتی کشور حفظ امنیت مرزها است. به همین جهت بهره گیری از ظرفیتهای اقتصادی و اجتماعی مغفول مانده مرزنشینان امری ضروری است و حمایت از مرزنشینان در شرایط اقتصادی، ضمن تقویت معیشت مردم ساکن در مناطق مرزی به تنظیم بازار کالاهای اساسی منجر میشود. همسایگی ایران […]
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ یکی از مسائل حیاتی کشور حفظ امنیت مرزها است. به همین جهت بهره گیری از ظرفیتهای اقتصادی و اجتماعی مغفول مانده مرزنشینان امری ضروری است و حمایت از مرزنشینان در شرایط اقتصادی، ضمن تقویت معیشت مردم ساکن در مناطق مرزی به تنظیم بازار کالاهای اساسی منجر میشود.
همسایگی ایران با ۱۵کشور و وجود مرز طولانی به طول بیش از ۷۰۰۰ کیلومتر، توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای همسایه، تنوع جغرافیایی در مناطق مرزی، تهدیدات امنیتی در آن سوی مرزها و پایین بودن شاخصهای توسعه در بیشتر مناطق مرزی باعث شده تا تدوین برنامه برای ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان ضرورت و اهمیت پیدا کند.
بر همین اساس به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بهمن ماه سال ۱۴۰۰، برنامه ملی تقویت کسبوکار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی از سوی هیات دولت به تصویب رسید. این برنامه در بستر زیست بوم ملی اشتغال تعریف میشود. زیست بوم ملی اشتغال به عنوان یک الگوی اشتغالزایی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد اشتغال میلیونی در کشور مطرح شد و دو گروه افراد بیکار و افراد فاقد شغل شایسته را به عنوان مخاطب درنظر داشت.
گزارش زیر از معاونت اشتغال وزارت کار در راستای برنامه های اشتغالی برای استان های مرزی است.
ضرورت و اهمیت تدوین برنامه برای استان های مرزی
همسایگی ایران با ۱۵ کشور و وجود مرز طولانی به طول ۷۸۱۶ کیلومتر؛
توسعهی پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای همسایه
(جز اول بند ۱۲ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی)؛
تنوع جغرافیایی در مناطق مرزی (خشکی، آبی، کوهستانی صعبالعبور و …)؛
قرار گرفتن بیش از نیمی از استانهای کشور در مناطق مرزی (۱۶ استان از ۳۱ استان کشور) کمبود
زیرساختهای توسعه و ضعف بنیانهای اقتصادی؛
تنوع خطرات و تهدیدات امنیتی از سوی همسایگان و بعضاً وابستگی آنها به ابرقدرتها؛
عدم تعادل و نابرابریهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین این مناطق و مناطق مرکزی؛
پایین بودن شاخصهای توسعه در بیشتر این مناطق در مقایسه با میانگین آن در سطح ملی.
اقدامات انجام شده از زمان تصویب برنامه تا کنون از زمان تصویب برنامه تا کنون
اقداماتاقدامات انجام شدز زمان تصویب برنامه تا کنوناقدامات انجام شده از زمان تصویب برنامه تا کنون
اقدامات انجام شده از زمان تصویب برنامه تا کنون
وزیران تصویب برنامه ملی در هیأت
۱۴۰۰/۱۱/۱۰
تصویب کلیات سازو کار اجرایی برنامه ملی در اولین جلسه کمیته ملی
۱۴۰۰/۱۱/۲۳
ابلاغ سازو کار اجرایی برنامه ملی به وزرای ۱۲ دستگاه ذیربط جهت اخذ برنامه عملیاتی
۱۴۰۱/۰۲/۰۴
ابلاغ سازو کار اجرایی برنامه ملی به استانداران ۱۶ استان مرزی جهت اخذ برنامه عملیاتی
۱۴۰۱/۰۲/۳۱
به تشکیل سه جلسه کمیته ملی؛
تدوین دستورالعمل ماده ۴ برنامه تحت عنوان “ایجاد اشتغال پایدار و تامین و تقویت معیشت مرزنشینان با استفاده از ظرفیتها و الگو(مدل)های کسب وکار اجتماعی و از طریق نهادهای تسهیلگر در حوزه کسب و کار و اشتغال” و ابلاغ به استانداران و اعضای کمیته ملی؛
انعقاد تفاهمنامه دو و چند جانبه با استانداری های ۱۱ استان از ۱۶ استان مرزی کشور توسط وزارتخانه های کشور و امور خارجه
انتهای پیام/