جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 258607 |
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۷ |
10 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ سید محمدصادق قنادزاده امروز در نشست خبری رویداد معرفی فرصت های سرمایه گذاری ایران اظهار داشت: موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در مجلس شورای اسلامی ایران در دست بررسی است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی به صحن مجلس ارائه می‌شود.  […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ سید محمدصادق قنادزاده امروز در نشست خبری رویداد معرفی فرصت های سرمایه گذاری ایران اظهار داشت: موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در مجلس شورای اسلامی ایران در دست بررسی است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی به صحن مجلس ارائه می‌شود. 

وی افزود: در صورت ابلاغ نهایی موافقت‌نامه تجارت ما با کشورهای عضو این اتحادیه تجارت آزاد می شود و بیش از ۸۷ درصد کد تعرفه‌ها میان ایران و ۵ کشور عضو اتحادیه اوراسیا صفر می‌شود. 

معاون سازمان‌ توسعه تجارت ادامه داد: همچنین برقراری تجارت آزاد با پاکستان و تجارت ترجیحی با عمان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲ رایزن بازرگانی مستقر در کشورهای مختلف داریم و ۱۱ رایزن نیز در حال اعزام هستند که به این ترتیب مجموع رایزن های ما به ۳۳ رایزن خواهد رسید.

وی افزود: در سال اول دولت چهاردهم نیز تعداد رایزن های کشور به ۶۰ رایزن خواهد رسید.

قناد زاده گفت: بسیاری از کشورها ۶۰ و ۷۰ درصد سبد تجارت خود را از بخش خدمات دارند که ما نیز به دنبال توسعه فعالیت‌های خود در این زمینه هستیم و بسترهای لازم را فراهم آوردیم.

وی افزود: با توجه به پایین بودن دستمزدها در کشورمان ،ارزان بودن انرژی و سایر شاخص‌های سرمایه‌گذاری شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری دیگر کشورها در ایران فراهم است.
قنادزاده گفت: در سال‌های اخیر شاهد رشد جهش گونه در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بودیم اما در مقایسه با توانمندی‌های ایران بسیار کم است.
 معاون سازمان توسعه تجارت دامه داد:عضویت ایران در پیمان‌های شانگهای، دی ۸، بیریکس و همکاری‌های اسلامی ظرفیت ناسبی  برای جذب سرمایه‌گذاری و تعمیق روابط ایران با سایر کشورها فراهم آورده است.

*دلایل کاهش تجارت ۴ ماه ایران با ترکیه، عراق و روسیه 

 وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود درباره دلایل کاهش تجارت ۴ ماهه ایران با ترکیه و عراق و روسیه گفت: در مجموع تجارت ایران با کشورهای همسایه ۳۰ درصد رشد داشته است که این رقم در کشورهای مانند پاکستان بیشتر بوده‌است اما دلایل کاهش صادرات ایران به ترکیه و عراق به خاطر موضوع انرژی و گاز است که  با توجه به اینکه اعداد بزرگ اعداد بزرگی نیز است سیاست خارجی را تحت تاثیر قرار داده است.
قنادزاده گفت: دلایل کاهش تجارت با روسیه نیز کاهش واردات کالاهای اساسی کشاورزی از این کشور در سال جاری در مقایسه با سال گذشته است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال قبل میزان ذخایر استراتژیک کشور افزایش یافت، به تبع آن در سال جاری میزان واردات کاهش یافت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید