به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، ۲۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به قرائت متن گزارش این کمیسیون پیرامون برنامهها و صلاحیت علیرضا کاظمی پرداخت. متن این گزارش به […]
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، ۲۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به قرائت متن گزارش این کمیسیون پیرامون برنامهها و صلاحیت علیرضا کاظمی پرداخت.
متن این گزارش به شرح زیر است:
مقدمه:
مردم فهیم ما ارزش و بهاء ویژه ای برای علم آموزی و آموزش و پرورش فرزندان خود قائل هستند. روح نهادینه شده در تاریخ کهن کشور ایران عزیز، از عنصر آگاهی و دانش نشات گرفته است. متناسب با این فرهنگ غنی و ارزشمند، نظام آموزش و پرورش رسمی بسیار تنومند و قوی لازم است که بتواند این خواسته مقدس و متعالی را ارج نهاده و پاسخگو و مسوول باشد. وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه از نظر تعداد نیرو و خدمت ارائه شده، مسلما وزیری در حد این وزارتخانه بزرگ را می طلبد. وزیری که بتواند ضمن حل مشکلات فعلی، رفع دغدغه های آموزشی و دفع آسیب های احتمالی و حفظ شان و منزلت معلمان و دانش آموزان کشور، اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را با سرعت و دقت پیش برد.
با عنایت به اهمیت موضوع و اینکه انتخاب وزیر پیشنهادی مستقیما بر زندگی میلیونها خانواده ایرانی دارای دانش آموز و بیش از یک میلیون معلم و خانواده آنان تاثیرگذار می باشد. کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و حساسیت فراوان، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
۱-با توجه به نامه شماره ۱۲۳۸۱۲/۵۲/۷ مورخ ۲۴/۵/۱۴۰۳ رئیس مرکز حقوقی، لوایح و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام این کمیسیون، صحت مدرک دوره کارشناسی ایشان در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته فقه و مبانی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی، مورد تأیید قرار گرفت.
۲- با توجه به نامه شماره ۵۳۳۴۹/۰۳/۵۴۰ مورخ ۲۲/۵/۱۴۰۳ معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به استعلام این کمیسیون، ایشان در پی حضور در جبهه های دفاع مقدس، دارای ۱۵ درصد جانبازی می باشند.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
۱. – تلاش در جهت اجرای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش
۲. – اصلاح مطالب کتب درسی در راستای مهارت افزایی و حذف مطالب غیرمفید
۳. – آموزش مستمر معلمان در جهت بروزرسانی اطلاعات و تخصص آنان
۴. – حفظ شان و منزلت معلمان و دانش آموزان
۵. – اجرای دقیق قانون نظام رتبه بندی معلمان
۶. – ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش
۷. – تمرکز زدایی و مدرسهمحوری
۸. – توجه به منابع مالی و اقتصاد آموزش و پرورش و افزایش سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور
۹. – تعامل سازنده و مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
ضمنا با توجه به شیوه جدید پذیرش دانشگاهها (کنکور سراسری) و تاثیرات نامطلوبی که تاثیر قطعی معدل در سنجش و پذیرش در دانشگاهها، بر نظام آموزش و پرورش کشور گذاشته است و بجای آموزش مهارتی، فشار روانی بر دانش آموزان را افزایش داده است، وزیر پیشنهادی ضمن انتقاد جدی به این روش، قول دادند در جهت اصلاح آن تلاش نمایند.
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از نظر شاخص های تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت، سنجش پذیری و آینده نگری «مطلوب» ارزیابی می شود ولی از جهت شاخص های شفافیت و زمان بندی در وضعیت «متوسط و ضعیف» می باشد.
بخش چهارم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۱۹ درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوقالذکر «منطبق» و ۶۶ درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۵ درصد از احکام نیز اشارهای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
وزیر پیشنهادی از میان جامعه بزرگ معلمان کشور می باشد. از ابتدا با معلمی آغاز نموده اند و سالها در مدارس مختلف شهر و روستا، تدریس نموده اند. ایشان تجربه مدیریت در وزارت آموزش و پرورش را دارا می باشند، مدیرکلی استان، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه، و مدتی سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را در سوابق اجرایی خود دارند. بسیاری از چالش های آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی و کمبود فضای آموزشی را می شناسند و در کمیسیون از آن نام بردند اما برنامه تحولی خاصی برای حل آنها ارائه ندادند.
نتیجهگیری و نظر نهایی کمیسیون
با توجه به برگزاری جلسات متعدد و قول وزیر پیشنهادی در ارائه راهکارهای عملی و اجرایی برای حل این مشکلات و ایجاد تحول، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء موافقت نمود.
انتهایپیام/