احسان عظیمیراد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره اولویتهای کمیسیون متبوعش در حوزه آموزش عالی گفت: مهمترین موضوعات در حوزه نظام آموزش عالی هم دانشجو هست و هم ساختارهای مدیریتی در دانشگاهها که بحث سختافزاری مطرح میشود یعنی مسائل لجستیکی مانند امکانات دانشگاهها، جذب هیئت […]
احسان عظیمیراد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره اولویتهای کمیسیون متبوعش در حوزه آموزش عالی گفت: مهمترین موضوعات در حوزه نظام آموزش عالی هم دانشجو هست و هم ساختارهای مدیریتی در دانشگاهها که بحث سختافزاری مطرح میشود یعنی مسائل لجستیکی مانند امکانات دانشگاهها، جذب هیئت علمی، نسبت دانشجو به استاد، زیرساختهای سختافزاری دانشگاهها، تجهیزات کلاسها، آزمایشگاهها و کارگاهها، بحث رشتههای مهم موجود، اینکه متناسب با شرایط و مسائل کشور این رشتهها تنظیم و تدوین شود.
وی افزود: در حوزه دانشجو، بحث امکانات رفاهی دانشجویان خیلی مهم است که باید به آن توجه شود و آموزش به دانشجویان نیز باید مهارت محور شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: یک موضوع بسیار مهم، بحث مسئله محوری است یعنی انتظار داریم با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، حتما دانشگاهها مسئله محور باشند، یعنی دانشگاههای نسل چهارم، دانشگاههایی که هم کارآفرین باشند و هم تمدنساز. این موضوع بسیار مهمی است که در کمیسیون باید درباره چند و چون آن صحبت و بررسی شود و از مسئولان وزارت علوم دعوت شود و در این خصوص به مرحله عملیاتی برسیم.
عظیمی راد با اشاره به فعالیتهای فناورانه در کشور، گفت: موضوع مسائل فناورانه و دانشبنیان از موضوعات بسیار مهم در کشور است که قطعا کمیسیون آموزش به آن ورود خواهد کرد.
وی افزود: ما تمام تلاشمان این است که در کمیسیون تحقیقات و آموزش، آموزشها را مهارت محور کنیم تا آن آموزش به دانش تبدیل شود دانش به فناوری تبدیل شود و فناوری هم با خلق کسب و کارها به ثروت تبدیل شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: ما در این روش به کارآفرینی میرسیم که دانشجو آموزش دانش محور میبیند و هم میتواند خودش را در عرصه فناوری به خلق کسب و کارهای فناورانه نزدیک کند و بتواند خودش برای خودش اشتغالزایی کند.
عظیمیراد با اشاره به ضرورت توجه به نظام کسب و کارهای فناورانه و دانش بنیان گفت: آموزش و پرورش و آموزش عالی ما تولید علم میکنند اما این علم کارایی زیادی برای ما ندارد؛ چون چرخه تبدیل علم به حوزه فناورانه را نداریم.
وی اضافه کرد: بنابراین باید چرخه تولید علم به فناوری و فناوری به ثروت را به معنای واقعی کلمه ایجاد کنیم. این شعار سال ها گفته می شود و نیاز است نظام علم و فناوری ما این چرخه را کامل کند.
نماینده مشهد در مجلس تصریح کرد: در نگاه نظام دانش بنیان، قانون جهش تولید دانش بنیان مجلس را داریم اما بخشی از مواد همین قانون به درستی اجرا نمی شود و باید حتما نظارت جدی داشته باشیم تا به درستی اجرا شود که تلاش خواهیم کرد در کمیسیون بر اجرای آن نظارت کنیم.
انتهای پیام/