پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 265283 |
تاریخ انتشار : ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰ |
2 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

احسان عظیمی راد نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در خصوص چالش‌های ناشی از برقراری سیستم ارز چند نرخی اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ارز چند نرخی در کشور ایجاد می‌کند، فراهم شدن زمینه‌های فساد و رانت‌خواری است. وقتی که در یک اقتصاد چند […]

احسان عظیمی راد نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در خصوص چالش‌های ناشی از برقراری سیستم ارز چند نرخی اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ارز چند نرخی در کشور ایجاد می‌کند، فراهم شدن زمینه‌های فساد و رانت‌خواری است. وقتی که در یک اقتصاد چند نرخ برای ارز وجود دارد، به طور طبیعی زمینه برای سوءاستفاده افراد و شرکت‌هایی که به منابع ارزی دسترسی دارند، فراهم می‌شود.

وی افزود: یکی از معایب اصلی این سیستم این است که تعیین اینکه کدام کالا‌ها و خدمات با کدام نرخ ارز تأمین شوند، بسیار دشوار و پیچیده است. این مسأله باعث می‌شود که عده‌ای با استفاده از روابط و نفوذ خود، ارز ارزان‌تر را برای کالا‌هایی دریافت کنند که شاید اولویت کمتری دارند. در نتیجه، ارز به درستی توزیع نمی‌شود و هدف اصلی که کنترل قیمت‌ها و حمایت از مصرف‌کننده است، محقق نمی‌شود، در واقع در این شیوه مردم از منافع ارز چند نرخی منتفع نمی‌شوند.

نماینده مشهد در مجلس گفت: باید فرآیند تخصیص ارز و تصمیم‌گیری درباره تخصیص نرخ‌های مختلف به صورت شفاف اصلاح شود که می‌تواند به کاهش فساد کمک کند و باعث شود که مردم و کسب‌وکار‌ها از وضعیت ارزی کشور به خوبی مطلع باشند.

عظیمی راد با اشاره به موضوع تک‌نرخی کردن ارز، تصریح کرد: تصمیم‌گیری برای رفتن به سمت نظام ارزی تک نرخی اقدامی خوب است، اما هرگونه تصمیم‌گیری برای حذف ارز چند نرخی و حرکت به سوی ارز تک نرخی باید با دقت و در نظر گرفتن تمام جوانب انجام شود.

وی تأکید کرد: تصمیم‌گیری‌های ارزی نباید به صورت مقطعی و بدون در نظر گرفتن تبعات بلندمدت انجام شود. دولت باید با کمک گرفتن از کارشناسان اقتصادی و با مشورت گرفتن از بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، تصمیماتی بگیرد که در نهایت به نفع کشور و مردم باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید