به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، داود دانش جعفری در همایش فعالان بازار سرمایه با اشاره به اینکه، یکی از چالشهای اقتصاد طولانی شدن بهره برداری از طرحهای عمرانی است، گفت: وقتی دولت دچار کسری بودجه است بیشتر منابع را به هزینه جاری تخصیص داده ومنابع کافی برای پروژه های عمرانی وجود ندارد. وزیر اسبق […]
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، داود دانش جعفری در همایش فعالان بازار سرمایه با اشاره به اینکه، یکی از چالشهای اقتصاد طولانی شدن بهره برداری از طرحهای عمرانی است، گفت: وقتی دولت دچار کسری بودجه است بیشتر منابع را به هزینه جاری تخصیص داده ومنابع کافی برای پروژه های عمرانی وجود ندارد.
وزیر اسبق اقتصاد گفت: کشورهای دیگر به این نتیجه رسیدند که طرحهای دولتی با کمک بخش خصوصی تامین مالی شود. یکی از این موارد بازار سرمایه است.
وی افزود، شیب استفاده از منابع برای هزینه های جاری افزایش یافته است. سوال این است که چگونه از بخش خصوصی برای سامان دهی طرحهای عمرانی استفاده کنیم.
به گفته دانش جعفری، بازگشت سرمایه بخش خصوصی در یک راه آهن یا فرودگاه اهمیت زیادی دارد. این مسیر از دو طریق بهرهبرداری بخش خصوصی یا واگذاری طرح و بازگشت سرمایه از محل اجاره به شرط تملیکی عملی میشود.
وی افزود،تکمیل پروژهاتوبان شمال حدود ۳۵سال طول کشیده درحالی که همان زمان تاکید میشد که بخش خصوصی به این مسیر ورود کند اما مسأله در بازگشت سرمایه از محل وصول عوارض بود.
انتهای پیام/