به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بحث خدمات پس از فروش در ایران، به سبب تحریمها و نبود نمایندگیهای رسمی سبب بروز چالشهای متعددی به ویژه برای مصرفکنندگان شده است. نمونههای مشخص این چالشها را در حوزه تلفن همراه شاهد بودهایم. با این حال نمونه دیگر ضعف در سیاستگذاری و ارائه خدمات پس از فروش […]
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بحث خدمات پس از فروش در ایران، به سبب تحریمها و نبود نمایندگیهای رسمی سبب بروز چالشهای متعددی به ویژه برای مصرفکنندگان شده است. نمونههای مشخص این چالشها را در حوزه تلفن همراه شاهد بودهایم.
با این حال نمونه دیگر ضعف در سیاستگذاری و ارائه خدمات پس از فروش به مصرفکنندگان را در حوزه خودرو شاهد هستیم. با توجه به سیاستگذاریهای دولت و مجلس طی یک تا دو سال اخیر، شاهد افزایش واردات خودرو پس از تشدید تحریمها در سال ۱۳۹۷ هستیم. به همین نسبت واردکنندگان جدید نیز وارد صحنه شدهاند و همین موضوع سبب کاهش انحصار در واردات خودرو و کاهش قیمت مصرفکننده برای برخی خودروها شده است.
مسیر تعادلی جلوگیری از انحصار هم زمان با ارائه خدمات پس از فروش مناسب
با توجه به این اتفاقات، باید فرآیند ارائه خدمات پس از فروش حوزه خودرو نیز اصلاح شود. برای این منظور لازم است تا فرایند نظارت بر خدمات بازطراحی شود. در حال حاضر به دلیل عدم وجود نمایندگیهای رسمی از شرکتهای خودروسازی اصلی، شرکتهایی با واسطه این نقش را در ایران ایفا میکنند.
با این حال این حوزه نیز نیازمند نظارت بیشتر بر روی خدمات به منظور ارائه خدمات بهتر و همچنین جلوگیری از انحصارهای جدید است. ارائه خدمات صحیح به خودی خود میتواند منجر به کاهش ارزبری از طریق نیاز کمتر به واردات خودرو و قطعات مرتبط با آن شود. بنابراین نظارت دقیق بر روی این حوزه برای جلوگیری از ارزبری نیز اهمیت دارد.
در حقیقت انتظار میرود سیاستگذار با در پیش گرفتن یک مسیر تعادلی، به طور همزمان کیفیت در ارائه خدمات پس از فروش حوزه خودرو و جلوگیری از انحصار را پیگیری کند.
انتهای پیام/