به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،با توجه به مشکلات عدیده در حوزه اشتغال و همچنین وجود نیروهای کار فراوان و آموزش ندیده و البته فارغ التحصیل دانشگاهی، نیاز جدی کشور به بحث آموزش های تخصصی که منجر به ایجاد شغل شود از مهمترین مسایل است. مسئله ای که وجود دارد این است که مطابق آمار سازمان […]
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،با توجه به مشکلات عدیده در حوزه اشتغال و همچنین وجود نیروهای کار فراوان و آموزش ندیده و البته فارغ التحصیل دانشگاهی، نیاز جدی کشور به بحث آموزش های تخصصی که منجر به ایجاد شغل شود از مهمترین مسایل است. مسئله ای که وجود دارد این است که مطابق آمار سازمان فنی و حرفه ای تقریباً ۵۸درصد مهارت آموزان جذب بازار کار می شوند.
بیکاری یکی از بزرگترین چالشهای اقتصاد کشورهای مختلف است. شاخص بیکاری از یکسو عمق مشکلات یک اقتصاد را مشخص میکند و از سوی دیگر آثار روانی بر جمعیت هر کشور، خصوصاً افراد متخصص و فارغالتحصیلان دانشگاهی دارد؛ از همینرو کاهش یا افزایش عده افراد بیکار، از جمله عوامل مهم و اثرگذار در بررسی کارنامه عملکرد اقتصادی دولتهاست.
سازمان فنی و حرفه ای طرحی در قالب آموزش محیط واقعی کار دارد که مطابق آمار بیش از ۵۸ درصد این افراد جذب بازار کار میشوند و این طرح باعث افزایش بهرهبری ملی میشود.
غلامحسین محمدی،سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور داشتن مهارت را بخش مهمی از روند رسیدن به موفقیت در زندگی بیان کرد و افزود: در ۶ ماه نخست سال ۵۹۱۸۸۱ در بخش خصوصی (موسسات کارآموزی آزاد و مراکز جوار و بین کارگاهی صنایع و صنوف) و ۴۳۵۷۵۵ نفر در بخش دولتی موفق به کسب مهارت های فنی و حرفه ای شده اند.
وی رسیدن به بهترین نتایج را منوط به بهترین عملکرد و داشتن بهترین عملکرد را در گرو بهترین مهارت برشمرد و تصریح کرد: سازمان، متولی ارائه ی آموزش های غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی با ۱۹ گروه مخاطب و هدف می باشد و آموزش های مهارتی در ۶۵۹ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی (ثابت و شعب شهری)، ۴ هزار و ۶۶۴ کارگاه آموزشی و ۲۷۲۲۵ هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد فعال در ثبت نام کارآموز با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمهماهر و گسترش چتر مهارتی ارائه می شود.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای تصریح کرد: سطح مهارت شهروندان دغدغه کلیدی است اما اطمینان از داشتن مهارت های مناسب که بتواند قابلیت اشتغال افراد را افزایش دهد و به ایجاد شغل در زمان حال و آینده کمک نماید نیز بسیار مهم است.
وی با اشاره به بیش از ۱۱۷۰۰ استاندارد مهارتی عنوان استاندارد در قالب شغل و شایستگی، سند حرفه و ایران مهارت در سازمان، اظهار داشت: تعداد ۱۵۸۷۰۱ نفر زن و ۲۷۸۰۵۴ نفر مرد در بخش دولتی و ۳۳۰۸۶۸ نفر زن و ۲۶۱۰۱۳ نفر مرد در بخش خصوصی، در این آموزشها ثبت نام کرده و پس از گذراندن مراحل آموزشی جهت سنجش مهارت معرفی شدهاند.
محمدی با تأکید بر ارتقاء منزلت و صلاحیت حرفه ای مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، اذعان داشت: مربیان بازیگران اصلی عرصه مهارت آموزی و زمینه ساز دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور می باشند و ارائه آموزش های مهارتی در این سازمان توسط بیش از ۵۰ هزار مربی دولتی و غیر دولتی انجام می شود.
وی، گفت: مولفههای شکل گرفته در بازار کسب و کار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب و کار هستند و افراد به عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیتهای جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارتهای موردنیاز شغلهای جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند لذا استانداردهای شغل و شایستگی در این سازمان، بر اساس این مؤلفه ها تدوین می شود.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار را از دیگر کلان برنامه های مؤثر سازمان در اشتغال پذیری و پایداری اشتغال با همکاری اصناف شریف کشور خواند و اظهار داشت: تجربه و مطالعات نشان میدهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰ درصد از آموزش های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰درصد آموزش ها به صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار میگیرد. طبق آمار بیش از ۵۸ درصد این افراد جذب بازار کار میشوند و این طرح باعث افزایش بهرهبری ملی میشود.
وی با اشاره به نقش مهم اصناف در آموزش مستقیم محیط واقعی کار، گفت: ما آموزش و ارتقاء مهارت نیروی کار را در مراکز جوار و بین کارگاهی دنبال میکنیم و ۹۱۳۰۵ نفر دوره در ۶ ماه نخست سال جاری موفق به کسب و ارتقاء مهارت های مورد نیاز در حوزه صنایع، اتحادیه ها، اصناف و … شده اند.
محمدی، بیان داشت: مولفههای شکل گرفته در بازار کسب و کار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب و کار هستند و افراد به عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیتهای جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارتهای موردنیاز شغلهای جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، از ارائه آموزش های مهارتی و فنی و حرفهای به ۱ میلیون و ۲۸ هزار و ۶۳۶ نفر از متقاضیان مهارت آموزی در شش ماه نخست سال جاری خبر داد.
انتهای پیام/