به گزارش خبرگزاری تسنیم، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، منابع و مصارف بودجه عمومی دولت بیش از ۶۴۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شدهاست که در سمت منابع دولت ۳۶ درصد از محل درآمدها (عمدتاً مالیات)، ۳۶ درصد از محل واگذاری سرمایهها (عمدتاً صادرات یا فروش نفت، گاز و فرآوردههای نفتی)، ۲۲ درصد از محل […]
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، منابع و مصارف بودجه عمومی دولت بیش از ۶۴۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شدهاست که در سمت منابع دولت ۳۶ درصد از محل درآمدها (عمدتاً مالیات)، ۳۶ درصد از محل واگذاری سرمایهها (عمدتاً صادرات یا فروش نفت، گاز و فرآوردههای نفتی)، ۲۲ درصد از محل واگذاری داراییهای مالی (عمدتاً استقراض از صندوق توسعه ملی یا انتشار اوراق) و ۷ درصد از محل درآمدهای اختصاصی دستگاهها تأمین خواهد شد.
با توجه به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، در سمت مصارف دولت ۶۴ درصد به هزینههای جاری (حقوق کارکنان و مستمری بازنشستگان بخش دولتی، پرداخت یارانههای نقدی و سایر هزینههای حمایتی و رفاهی)، ۱۹ درصد به اعتبارات سرمایهای (شامل تقویت بنیه دفاعی کشور و بودجه عمرانی)، ۱۱ درصد به بازپرداخت اصل بدهیها و ۷ درصد به مصارف اختصاصی دستگاهها اختصاص یافتهاست.
بزرگترین نقطه قوت لایحه بودجه ۱۴۰۴ چیست؟
بزرگترین نقطه قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، تجمیع و یکپارچه سازی بودجههای جداگانه جهت مدیریت بهتر مجموعه منابع و مصارف دولت و شفافسازی بیشتر در خصوص کسری بودجه و شیوههای تأمین آن است. شایانذکر است، گام مهم بعد از این شفافسازی، اقدام در راستای افزایش منابع پایدار دولت، مدیریت مصارف و کاهش روند فزاینده کسری بودجه است که نیازمند برنامه ریزی بیشتر و دقیقتر است.
انتهای پیام/