محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره برنامه راهبردی دولت برای تنظیم بازار اظهار داشت: برنامه آن است که بازار با عرضه و تقاضا مدیریت شود. وی افزود: کالاها، تولیدات و مصارف فصلی داریم که میزان آنها در برخی مواقع یکسان نیست؛ بنابراین هنر بخش […]
محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره برنامه راهبردی دولت برای تنظیم بازار اظهار داشت: برنامه آن است که بازار با عرضه و تقاضا مدیریت شود.
وی افزود: کالاها، تولیدات و مصارف فصلی داریم که میزان آنها در برخی مواقع یکسان نیست؛ بنابراین هنر بخش بازرگانی آن است که ۴ مولفه تولید، واردات، صادرات و مصرف را طوری کنار هم قرار دهد که تعادل لازم را داشته باشند.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ادامه داد: این مولفه ها وقتی در کف بازار به یکدیگر برخورد میکنند در یک نقطه قیمتی به تعادل میرسند؛ اگر این نقطه قیمتی در جایی باشد که مطلوب مدیران کشور باشد گفته میشود بازار تنظیم است اما پایین تر باشد صدای تولید کننده در میآید و بالاتر باشد به مصرف کننده ضربه میزند، تلاش دولت آن است که این قیمت در نقطه بهینه باشد.
افزایش قیمت معقول کالاها گرانی نیست
وی تصریح کرد: بازار با بگیر و ببند، درفش و بخشنامه تنظیم نمیشود و باید این چهار مولفه تولید، واردات، صادرات و مصرف را با یکدیگر هماهنگ کرد. تمام برنامههای ما در وزارت صمت نیز حول این موضوع است.
مفتح با بیان اینکه گرانی بالا رفتن غیر معقول قیمت ها است گفت: امیدواریم با این روش با وجود اینکه قیمت کالایی افزایش یابد، اما بازار آن تنظیم باشد و به معنی گرانی نباشد؛ همچنین می توانیم کاهش قیمت داشته باشیم که این به معنی ارزانی نیست و این از ظرافتهای تنظیم بازار است.
بنابراین گزارش فعالان اقتصادی بخش خصوصی همواره به دنبال برداشته شدن دستوری قیمت ها هستند و مصرف کننده نیز تقاضای خرید کالا با قیمتهای منطقی را دارد که رسیدن بازار به این نقطعه تعادل همواره از چالشهای جدی بوده است.
انتهای پیام/