پنجشنبه, ۱ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-11-21
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 280371 |
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷ |
2 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در چهارمین کنگره ملی تروما ضمن اشاره به جایگاه نامناسب کشور در آمار مصدومین و فوتی‌های ناشی از تروما، از دولت چهاردهم که دولت منتسب به جامعه پزشکی است، درخواست کرد که به طور جدی و با برنامه‌ریزی علمی و استفاده از […]

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در چهارمین کنگره ملی تروما ضمن اشاره به جایگاه نامناسب کشور در آمار مصدومین و فوتی‌های ناشی از تروما، از دولت چهاردهم که دولت منتسب به جامعه پزشکی است، درخواست کرد که به طور جدی و با برنامه‌ریزی علمی و استفاده از فناوری‌های نوین برای کاهش این آمار تا پایان دوره چهار ساله خود تلاش کند.

رئیس زاده با اشاره به آمار تروما افزود: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۰ هزار و ۴۵ نفر فوتی حوادث ترافیکی داشتیم که متاسفانه نسبت به سال ۱۴۰۱، به میزان ۸.۲ درصد رشد داشته در حالی که در طی یازده سال قبل روند کاهشی و تلفات زیر ۲۰ هزار نفر داشتیم، در سال ۱۴۰۲ مجددا به بالای ۲۰ هزار نفر فوتی در سال رسیدیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: در مورد خودرو برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی، پیشنهاد میکنم قانونی وضع شود که مدیران ارشد شرکتهای خودروسازی ملزم شوند تنها از خودروی تولیدی همان شرکت برای خود استفاده کنند همانطوری که کادر بهداشت و درمان، در همان مراکزی درمان و جراحی می‌شوند که به سایر مردم خدمت ارائه می‌کنند. 

وی ادامه داد: ۸۴۰۰ فوت ناشی از مسمومیت‌ها، ۲۱۵۵ فوت ناشی از حوادث کار، ۳۰۰۰ فوت ناشی از سوختگی و ۱۰۱۴نفر فوت ناشی از غرق شدگی، جزء آمار فوتی‌های بالای ۳۵۰۰۰ نفر ناشی از تروما در سال ۱۴۰۲ است.

 رئیس‌زاده با بیان اینکه ۵۱ درصد مرگ‌ها در صحنه تصادف و ۴۹ درصد از آنها حین انتقال و پس از آن رخ می‌دهد، نقش عوامل مختلف در بروز تصادفات و فاکتورهای امداد و درمان پس از تصادفات را در بروز مرگ تقریباً برابر دانست و گفت: هزینه سوانح ترافیکی در کشور ما تقریبا دو برابر معدل جهانی است.

وی افزود: براساس آمار برای ۲۰ هزار نفر فوتی در سال، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌شود و می‌توان براساس برنامه‌ریزی علمی و عملی، با ۵۰درصد این هزینه برای اصلاح زیرساختها و آموزش تروما و تقویت ساختار بهداشت و درمان، آمار را به مقدار قابل توجهی کاهش داد که باید این هوشمندی را در کشور ایجاد کرد و خواستار شد.

 رئیس‌زاده درباره راهکارهای کاهش تروما و تلفات ناشی از آن عنوان کرد: یکی از راه‌های میان‌بر، استفاده از فن‌آوری‌های نوین نظیر تحلیل الگوی رفتاری رانندگان، صدور گواهینامه شخصی‌سازی شده، سیستم‌های هشدار و دستیار راننده، فناوری نظارت جامع و در لحظه، خودروهای خودران، تجزیه و تحلیل داده‌های حوادث و فن‌آوری ارتباط بین خودروهاست‌.

رئیس‌زاده در این کنگره ضمن اشاره به حادثه تلخ قتل دکتر داودی در یاسوج از آن به عنوان ترومای بزرگ به جامعه و به خصوص به جامعه پزشکی یاد کرد و بررسی علمی زمینه‌های بروز این تروما را در کنگره‌های علمی مشابه خواستار شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید