به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، برآوردهای مرکز پژوهشهای مجلس و دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه وبودجه از ۳ شاخص کلان اقتصادی بعد از اجرای بودجه ۱۴۰۴ با یکدیگر تعارض دارند. براساس براورد مرکز پژوهشهای مجلس، از منظر شرایط اقتصاد کلان، بودجه در شرایطی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که بر اساس اعلام […]
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، برآوردهای مرکز پژوهشهای مجلس و دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه وبودجه از ۳ شاخص کلان اقتصادی بعد از اجرای بودجه ۱۴۰۴ با یکدیگر تعارض دارند.
براساس براورد مرکز پژوهشهای مجلس، از منظر شرایط اقتصاد کلان، بودجه در شرایطی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در سه سال گذشته همواره بالاتر از ۴/۵درصد بوده است با این حال بر اساس اعلام این بانک رشد فصل بهار ۱۴۰۳ حدود ۳/۲ درصد و رشد بدون نفت ۲/۵درصد بوده است. این موضوع نشان از کاهش ۲/۵ واحد درصدی رشد اقتصادی در فصل بهار سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد. بر اساس برآورد مرکز پژوهش های مجلس در صورت تحقق کامل لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به ویژه از محل رشد سرمایه گذاری و صادرات نفت پیش بینی شده در فروض لایحه، افزایش حدود ۰.۸ درصدی رشد اقتصادی با نفت پیش بینی می شود. از منظر تورم نیز برآورد می شود که تصمیمات اتخاذ شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ از میزان کاهش تورم برآورد شده بر اساس روند، به میزان ۱.۲ واحد درصد بکاهد. همچنین در صورت اجرای کامل لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، تغییری در نرخ فقر و ضریب جینی پیش بینی نمی شود.
درحالی که سازمان برنامه وعده کاهش ضریب جینی در پی اجرای بودجه ۱۴۰۴ را مطرح کرده، مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرده اجرای این بودجه تاثیری در کاهش ضریب جینی ندارد. این تفاوت ها در رشد اقتصادی و نرخ تورم نیز دیده می شود.
انتهای پیام/