به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نیمه نخست امسال حدود ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار حلقه تایر به وزن ۱۴۵ هزار و ۵۷۶ تن تایر تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶ درصد رشد را نشان میدهد. از این میزان سهم تایر خودرو ۱۳۱ هزار و ۷۳۳ تن معادل ۱۲ میلیون و […]
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نیمه نخست امسال حدود ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار حلقه تایر به وزن ۱۴۵ هزار و ۵۷۶ تن تایر تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶ درصد رشد را نشان میدهد.
از این میزان سهم تایر خودرو ۱۳۱ هزار و ۷۳۳ تن معادل ۱۲ میلیون و ۷۳۲ هزار حلقه بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال به لحاظ تولید ۱۱ درصد افزایش تولید را نشان میدهد.
همچنین در این مدت ۳ میلیون و ۸۶۳ هزار حلقه تایر دوچرخه و موتور سیکلت تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش داشته است.
۶ میلیون و ۲۳۹ هزار حلقه تیوب برای مصارف وسایل نقلیه مختلف تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲ درصد کاهش داشته است و علت آن ناشی از کاهش تقاضا به علت رواج بیشتر تایرهای تیوبلس است.
در بخش واردات نیز طی ۶ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۸۷۰ هزار حلقه تایر سواری، ۶۶۴ هزار حلقه تایر باری – اتوبوسی رادیال و ۲۱۳ هزار حلقه انواع دیگر تایر به ارزش حدود ۴۶۶ میلیون دلار وارد کشور شده است.
مجموع واردات انواع مختلف تایر حدود ۶ میلیون حلقه با وزن ۱۳۳ هزار و ۳۵۷ تن بوده که به لحاظ وزنی حدود ۸۶ درصد و به لحاظ ارزش ۸۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش را نشان میدهد، اما به لحاظ تعداد، حجم واردات بیش از دو برابر سال گذشته بوده است که بیانگر سهم بیشتر تایرهای سبکتر و تایر سواری در ترکیب واردات است.
*برای واردات بیش از حد نیاز تایر کشور به راحتی هزینه میشود
تنها سخنگوی صنعت تایر در همین ارتباط با اشاره به اینکه تخصیص ارز به تولید داخل در مقایسه با واردات بسیار ناچیز است، گفته است: ارز تخصیص داده شده برای ۱۴۵ هزار و ۵۷۶ تن تایری که ۶ ماهه نخست امسال در کشور تولید شده در مقایسه با تامین حدود ۴۶۶ میلیون دلار ارز واردات، نشان از کم توجهی مسئولان ذیربط به تولید داخل است.
وی افزود: برای واردات بیش از حد نیاز کشور، به راحتی ارز تامین و هزینه میشود و این روند به طور حتم صنعت تایر داخلی را تحت فشار قرار میدهد ضمن اینکه بازار تایر اشباع شده و در بسیاری از اندازهها با مازاد عرضه روبرو هستیم.
تنها گفت: این شرایط برنامهریزیهای صنعت تایر را مختل میکند و انگیزه تولیدکنندگان را برای سرمایه گذاری در طرحهای توسعه ای مانند توسعه فناوری و افزایش کمیت تولید را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی افزود: باید توجه داشت که علاوه بر واردات از مبادی رسمی, قاچاق تایر نیز در عمل صورت میگیرد که بر سطح عرضه تایر اثر گذاشته و فضای سنگینی را برای تولیدکنندگان در بازاریابی و برگشت به موقع هزینهها به چرخه تولید ایجاد کرده است.
انتهای پیام/