جمعه, ۲ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-11-22
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 281184 |
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷ |
3 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از اعضای هیئت افغانستانی در دیدار با سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تکمیل پروژه راه‌آهن خواف-هرات را یکی از اولویت‌های اصلی دولت افغانستان عنوان کرد و اظهار داشت: به دنبال انجام تعهدات خود برای بهره‌برداری از این مسیر ریلی و بهره‌مندی از مزایای آن هستیم […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از اعضای هیئت افغانستانی در دیدار با سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تکمیل پروژه راه‌آهن خواف-هرات را یکی از اولویت‌های اصلی دولت افغانستان عنوان کرد و اظهار داشت: به دنبال انجام تعهدات خود برای بهره‌برداری از این مسیر ریلی و بهره‌مندی از مزایای آن هستیم و هرگونه اقدام برای رفع موانع بر سر راه این پروژه را در اولویت قرار خواهیم داد.

وی همچنین از توسعه شبکه ریلی افغانستان خبر داد و گفت: «هدف از این توسعه، اتصال به مرزهای ایران و ارتباط سایر شهرهای داخلی افغانستان است. یکی از پروژه‌های مهم در این راستا، امتداد مسیر ریلی از هرات به سمت مزارشریف است که پروژه‌ای بزرگ و سراسری به شمار می‌آید. این مسیر ریلی به طول حدود ۸۰۰ کیلومتر، برای دسترسی حدود ۵ میلیون نفر از جمعیت افغانستان به خدمات حمل‌ونقل ریلی، حمل بار و مسافر داخلی کشور، ارتباط ریلی ایران با کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و در نهایت چین از اهمیت بالایی برخوردار است و به تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان کشورهای منطقه و افزایش درآمدهای ترانزیتی در افغانستان و ایران خواهد انجامید.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت این مسیر ریلی برای دو کشور، گفت: راه‌آهن خواف-هرات اولین مسیر ریلی بین ایران و افغانستان است که از خواف تا ایستگاه روزنک به بهره‌برداری رسیده است. انتظار داریم با استفاده از ظرفیت‌های ویژه این خط ریلی، ترانزیت کالا و مسافر بین دو کشور افزایش یابد.

خطیبی استراتژی ایران در ساخت این مسیر را بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب دانست و افزود: با توجه به اهداف ایران در توسعه خطوط ریلی به صورت کریدورهای شمال-جنوبی و شرق به غربی، این خط آهن بخشی از یک کریدور بین‌المللی به شمار می‌آید. بهره‌مندی از مزایای همه‌جانبه این کریدور، نیازمند تکمیل خطوط ریلی در کشور افغانستان است.

وی یادآور شد: با توجه به تجربه ایران در ساخت ۱۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی و بیش از ۲ هزار کیلومتر مسیر ریلی جدید در سال‌های اخیر، ایران آمادگی کامل برای صدور خدمات فنی و مهندسی به افغانستان را دارد. استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند موجب تقویت حلقه‌های ارتباطی دو کشور در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل شود.

وی در ادامه با اشاره به راه‌آهن چابهار-زاهدان، این پروژه را یکی از خطوط ریلی مهم برای افغانستان دانست و درباره آن گفت:‌ بهره‌برداری از این مسیر ریلی، افغانستان را از طریق ایران به هند و کشورهای آسیای جنوبی متصل خواهد کرد. استفاده از ظرفیت‌های این مسیر ریلی و بندر چابهار برای تجار افغان اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی تاکید کرد: در صورتی که افغانستان توسعه خطوط ریلی خود را در دستور کار قرار دهد، می‌تواند از ظرفیت‌های کریدور ریلی شرق ایران برای اتصال قندهار به چابهار و توسعه اقتصادی خود بهره‌مند شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید