به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، سامانه ملی املاک و اسکان نقش ویژهای در فضای سیاستگذاری بازار مسکن ایفا میکند. برای مثال اگر بخواهیم یکی از کارکردهای این سامانه را معرفی کنیم که احتمالا این روزها میتوانست به عنوان عصای دست کشور عمل کند، استفاده اطلاعات در سامانههای حمایتی وزارت […]
به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، سامانه ملی املاک و اسکان نقش ویژهای در فضای سیاستگذاری بازار مسکن ایفا میکند. برای مثال اگر بخواهیم یکی از کارکردهای این سامانه را معرفی کنیم که احتمالا این روزها میتوانست به عنوان عصای دست کشور عمل کند، استفاده اطلاعات در سامانههای حمایتی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی در دهکبندی مردم بود. به معنای دیگر، تعداد واحدهای مسکونی به نام یک خانوار به عنوان شاخصی مهم در میزان درآمد و ثروت میتوانست زمینه دهکبندی دقیق مردم را مهیا کند. در این راستا با وجود اینکه این سامانه به طور رسمی در قالب مراسمی در سال ۱۳۹۹ توسط دولت روحانی فعالیت خود را آغاز کرده است اما وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی پس از اصلاح نظام یارانهها اعلام کرد، به دلیل نبود زیرساخت اطلاعاتی پایش واحدهای مسکونی هر خانوار در دهکبندی نقشی نداشته است. این گزاره به معنای آن است که بر خلاف عقیده وزارت راه و شهرسازی که معتقد است، سامانه ملی املاک و اسکان در حال حاضر فعال است اما امکان استفاده عملیاتی از این سامانه به صورت بر خط وجود ندارد. * نقش ویژه سامانه املاک در تسهیلات ودیعه مسکن خلا حضور سامانه ملی املاک و اسکان علاوه بر سیاستهای کلان کشور در حکمرانی وزارت راه و شهرسازی نیز نقش ویژهای دارد. برای مثال اخیراً به منظور ساماندهی بازار اجاره مسکن، طرح تسهیلات ودیعه برای مستاجران بار دیگر به جریان افتاد. بر اساس آمار غیر رسمی در سالهای گذشته بالغ بر ۶۰ درصد از متقاضیان این تسهیلات به معنای واقعی کلمه، مستاجر نبودند و با اخذ کد اجاره صوری اقدام به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن کردند. در این شرایط با وجود افزایش رقم سقف تسهیلات و همچنین افزایش دوره بازپرداخت از ۳ سال به ۵ سال، انگیزه افراد غیر مستاجر برای گرفتن این وام بیشتر از گذشته خواهد شد. بر این اساس در شرایطی که سامانه ملی املاک و اسکان دارای اطلاعات کامل باشد و این اطلاعات به صورت برخط به روز شود، امکان دریافت تسهیلات توسط غیر مستاجرها به حداقل خواهد رسید. در این شرایط با وجود اخبار منفی رسیده از سامانه به نظر همچنان امکان استفاده از این زیرساخت حیاتی در کشور وجود ندارد و به دنبال این شرایط نمیتواند انتظار داشت، تسهیلات ودیعه مسکن به طور کامل به قشر هدف اصابت کند. * دولت تصویر دقیقی از بازار اجاره مسکن ندارد به گزارش فارس، توسعه زیرساختی سامانه ملی املاک و اسکان بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، امکانهای ویژهای به سیاستگذار میدهد. برای مثال با موجود بودن تصویر دقیقی از بازار اجاره اتخاذ سیاستهای صحیح به منظور ساماندهی این بازار مهم میتواند یکی از کاربردهای سامانه ملی املاک و اسکان تلقی شود. در همین راستا، محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به نقش سامانه ملی املاک و اسکان در ساماندهی بازار اجاره گفت:« زمانی میتوان انتظار سیاست دقیق را کشید که کشور از یک بستر دقیق اطلاعاتی در این حوزه برخوردار باشد و بدون چنین زیرساختی هر تصمیم با دشواریهای بسیاری همراه خواهد شد.» این کارشناس حوزه مسکن گفت:« اگر بخواهیم به صورت کمی به نقش سامانه ملی املاک و اسکان در ساماندهی بازار اجاره فکر کنیم، میتوان گفت بیش از ۵۰ درصد مشکلات امروز بازار اجاره ناشی از خلا حضور چنین سامانههایی نه با عنوان بلکه به صورت عملیاتی است.» حمیدزاده تاکید کرد:« وزارت راه و شهرسازی باید در اولین گام به سرعت مسئله سامانه ملی املاک و اسکان را جدی بگیرد.» *توجه ویژه مجلس شورای اسلامی به تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان در قانون ساماندهی بازار اجاره مسکن به گزارش فارس، علاوه بر وزارت راه و شهرسازی مجلس شورای اسلامی نیز اخیر به مسئله ساماندهی بازار اجاره مسکن ورود کرده است. در این شرایط به نظر میرسد، در نظر گرفتن نقش ویژه برای سامانه ملی املاک و اسکان و مطالبه ویژه این موضوع از وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک نسخه نجات بخش اطلاعاتی در بازار اجاره در قانون مجلس مغفول مانده و نمایندگان در بررسی جزئیات این طرح میبایست با نگاهی ویژه به این مسئله ورود کنند. در این شرایط به نظر میرسد، ساماندهی بازار اجاره در گام اول به توسعه عملیاتی سامانه ملی املاک و اسکان وابسته است تا از این طریق زمینه افزایش اثربخشی سایر سیاستها مهیا شود.