به گزارش گروه اجتماعی ادراک خبر به نقل از تسنیم؛ عباس محمدیان در نشست تخصصی “رسانه و مدیریت بحران” یکی از مهمترین وظایف و مأموریتهای رسانهها را مدیریت افکار عمومی در شرایط بحران اعلام کرد و گفت: بحران وضعیتی است که نظم کلی سیستم اصلی یا قسمتهایی از آن را مختل کرده و در نتیجه پایداری سیستمها را […]
به گزارش گروه اجتماعی ادراک خبر به نقل از تسنیم؛ عباس محمدیان در نشست تخصصی “رسانه و مدیریت بحران” یکی از مهمترین وظایف و مأموریتهای رسانهها را مدیریت افکار عمومی در شرایط بحران اعلام کرد و گفت: بحران وضعیتی است که نظم کلی سیستم اصلی یا قسمتهایی از آن را مختل کرده و در نتیجه پایداری سیستمها را بر هم میزند، به عبارت بهتر، بحران حادثهای است که در اثر رخدادها و عملکردهای طبیعی و انسانی به طور ناگهانی به وجود میآید و سختی و خسارت را به یک مجموعه یا جامعه انسانی وارد میکند و برطرف کردن آن نیاز به اقدامات و عملیات اضطراری و فوقالعاده دارد که یکی از مهمترین آنها مدیریت افکار عمومی بحرانزده به واسطه ظرفیتهای رسانهای است.وی افزود: بحران یک واقعیت اجتنابناپذیر در زندگی بشر بوده و هر لحظه امکان وقوع بحرانهای مختلف وجود دارد، البته بحرانها در ذات خود بستر شکلگیری تهدیدات متنوعی هستند که بر حسب نوع، شدت و گسترهی محیطی بحران، میتواند نظام سیاسی و به طور کلی امنیت ملی را در شرایط دشوار و پرمخاطرهای قرار دهند.مسئول سازمان بسیج رسانه با اشاره به نقش رسانهها در مدیریت بحران اظهار کرد: در شرایط بحران، فعالیتهای خبری و اطلاعرسانی از چنان حساسیتی برخوردار است که همه چیز در آن اعم از زمان، تصویر، لحن، ادبیات و واژه تعیینکننده میشود، بنابراین آنچه در این شرایط از حساسیت و اهمیت ممتاز برخوردار میشود، مدیریت شرایط بحرانی با تکیه بر مدیریت فرایند اطلاعرسانی است.محمدیان با اشاره به برخی از حوادث اخیر در کشور، یکی از مهمترین نقاط ضعف نحوه مدیریت بحران در کشور را فقدان ضوابط مشخص اطلاعرسانی در اینگونه شرایط اعلام کرد و گفت: بحران ممکن است به دو صورت در یک جامعه به وجود آید، نوع اول آن زمانی که کل سیستم از جهت مادی و فیزیکی تحت تأثیر قرار گرفته و حیات آن به مخاطره افتاده است شکل میگیرد و نوع دوم آن هم زمانی شکل میگیرد که سیستم از لحاظ مسائل اعتبار و حیثیت اجتماعی و بهطور نمادین دچار آسیب شده است.وی افزود: بدون شک آسیبهای مادی و فیزیکی برخلاف آسیبهای روانی و اعتباری قابل جبران هستند لذا مدیریت بحرانهای فیزیکی و مادی برای پیشگیری از وقوع بحرانهای ثانویه روانی و اعتباری یک ضرورت غیرقابل انکار است که این مهم جز با تعیین سازوکار مشخصی برای اطلاعرسانی بحران ممکن نیست.مسئول سازمان بسیج رسانه با تأکید بر ضرورت تعیین ضوابط مشخص قانونی در حوزه اطلاعرسانی بحران تصریح کرد: متأسفانه در شرایط وقوع بحرانهای مختلف فیزیکی و مادی شاهد ولنگاری اطلاعرسانی هستیم و هر مدیر و مسئولی که دسترسی به تریبونهای رسانهای دارد در رابطه با یک بحران یا رخداد خبررسانی میکند که این مسئله خود زمینهساز تشویش اذهان عمومی و وارد شدن خدشه به امنیت ملی و روانی کشور میشود که نمونه آن را در حادثه تلخ اخیر آبادان شاهد بودیم.محمدی با تأکید بر لزوم برخورد سخت قضایی با مسئولان برهم زننده امنیت روانی جامعه گفت: تعیین هرگونه اصول و قاعده اطلاعرسانی بحران بدون تعیین ضمانت اجرایی برای آن قواعد، نتیجهای به همراه نخواهد داشت، طبیعتاً یکی از مهمترین ضمانتهای اجرایی برای پیشگیری از ورود برخی مدیران و مسئولان بدون صلاحیت در عرصه اطلاعرسانی بحران، برخورد قضایی و بدون اغماض با آنهاست.وی از آمادگی این سازمان در عرصه ارائه آموزش و توانمندسازی مدیران و کارشناسان نهادهای اجرایی کشور در حوزه اطلاعرسانی بحران خبر داد و خاطرنشان کرد: سازمان بسیج رسانه توجه ویژهای به حوزه مدیریت بحران داشته و آماده است که ظرفیتهای تخصصی و آموزشی خود را در راستای ارتقاء توان مدیریت بحران کشور بهکار گیرد.