دوشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / 12:11:08 | 2025-05-05
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 298672 |
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷ |
7 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید محسن طیرانی سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان یادآور شد: اسفند ۱۴۰۰ دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات بخشی خلیج گرگان صادر شد و سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و به روزرسانی نقشه‌های میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌های زیست محیطی کشور […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید محسن طیرانی سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان یادآور شد: اسفند ۱۴۰۰ دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات بخشی خلیج گرگان صادر شد و سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و به روزرسانی نقشه‌های میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌های زیست محیطی کشور را محقق کرد.

وی افزود: در ادامه عملیات رسوب‌برداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان بازگردد. در نهایت طی ماه‌‌ها تلاش و پیگیری لایروبی کانال‌های ارتباطی به ویژه کانال آشوراده انجام و خلیج گرگان احیا شد و با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع و امکان تردد، شناورهای سبک از اسکله‌ها در مسیر جزیره آشوراده، فراهم شد.

وی ادامه داد: این پروژه با اعتبار اختصاص یافته ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات در نظر گرفته، محقق شد و حجم لایروبی صورت گرفته ۱ میلیون و ۴۲۰ هزار متر مکعب بود و کانال با عرض ۴۴۰ متر سمت دریا و عرض ۷۰ متر سمت خلیج با دستیابی به عمق ۱.۲۰ متر و طول کانال احداثی حدود ۱۱ کیلومتر است.

سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان با بیان اینکه این پروژه با احداث ۴ دایک به مساحت حدود ۱۴۰ هکتار آغاز به کار کرد، گفت: این پروژه در ۱۱ فاز تعریف شد که فاز ۱۰ آن لایروبی اسکله بندر ترکمن با ۱۲۶ هزار مترمکعب و دستیابی به عمق ۱ متر بود.

طیرانی درباره اثرات مثبت احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله، عنوان کرد: تسهیل تردد شناورهای صیادی، تفریحی، انتظامی و…همچنین اثر کاهش شوری آب خلیج از ۴۸ واحد به کمتر از ۲۵ واحد و همچنین افزایش ۳ هزار هکتاری پهنه آب خلیج گرگان از مهم ترین اثرات این پروژه است.

وی با اشاره به اینکه نگهداری کانال آشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: باید بتوانیم شاهد پمپاژ گردش آب به داخل خلیج باشیم و شرایط مطلوب به طور مستمر فراهم شود هر چند با مسائلی از جمله کاهش بارش باران و تاثر منفی آن روی وضعیت خلیج گرگان مواجه هستیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه شاهد تاثیر مطلوب احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله بر معیشت و اقتصاد مردم منطقه و ساحل نشینان هستیم و وضعیت گردشگری دریایی، صیادی بومیان و خرید و روش در بازارچه های بومی احداثی هستیم و رونق اقتصادی به معنای واقعی رقم خورده و تردد شناورها روان شده است.  

وی بیان کرد: استان گلستان با برخورداری از حدود ۱۰۰ کیلومتر طول ساحلی و ۲۰۰۰ فروند شناور صیادی، خدماتی و تفریحی، در جنوب شرقی دریای خزر و در همسایگی کشور ترکمنستان قرار دارد و کانالی به طول ۱۱ کیلومتر به نام کانال آشوراده جهت تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد واین امر موجب توسعه گردشگری و افزایش استفاده از شناورهای تفریحی شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید