یکشنبه, ۲۲ تیر ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | 2025-07-13
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 312956 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۷ |
1 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مالیات عملکرد اشخاص حقیقی، مالیاتی است که اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل بابت درآمد سالانه خود به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت می‌کنند. این مالیات بر اساس سود خالص فعالیت اقتصادی محاسبه می‌شود و معمولاً در خردادماه هر سال اظهارنامه مربوطه ارائه و وصول می‌گردد. فرم تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مالیات عملکرد اشخاص حقیقی، مالیاتی است که اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل بابت درآمد سالانه خود به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت می‌کنند. این مالیات بر اساس سود خالص فعالیت اقتصادی محاسبه می‌شود و معمولاً در خردادماه هر سال اظهارنامه مربوطه ارائه و وصول می‌گردد.

فرم تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم (ویژه اشخاص حقیقی و مشاغل) یکی از ابزارهای سازمان امور مالیاتی برای تسهیل پرداخت مالیات عملکرد اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل است که معمولاً در خردادماه هر سال در سامانه tax.gov.ir بارگذاری می‌شود. هدف اصلی آن، کاهش بار اداری و تسریع فرآیند وصول مالیات اشخاص حقیقی و اصناف است.

در همین خصوص به تازگی قاسم نوده فرهانی در مکاتبه با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص فرم تبصره ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم پیشنهادهای مهم اتاق اصناف ایران را درخصوص مالیات عملکرد ۱۴۰۳  مطرح کرده است.

 

مالیات ,

عدم احتساب مالیات سابقه

در بخشی از این مکاتبه آمده است،  مالیات پیشنهادی سازمان در فرم تبصره ماده (۱۰۰) طی سنوات گذشته، تابعی از میزان مالیات مؤدی در سال عملکرد گذشته وی بوده است. با دسترسی سازمان به اطلاعات مستند درآمدی مؤدی از جمله تراکنشهای کارتخوان حسابهای بانکی تجاری طرف دوم معامله در فهرست صورت معاملات فصلی و …) مالیات مؤدی بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط سازمان تعیین و به وی اعلام می شود. در چنین شرایطی استناد به مالیات سابقه خلاف عدالت به نظر می رسد. این امر مخصوصاً در جایی که مالیات سال گذشته مؤدی تشخیصی بوده و مؤدی به آن اعتراض نموده است موجب می گردد، وی از پذیرش مالیات پیشنهادی منصرف گردد.

لزوم اعلام نحوه محاسبه مالیات به مؤدی

حق هر مؤدی است که از نحوه محاسبه و تعیین مالیات خود آگاه باشد. این امر علاوه بر فراهم نمودن امکان تصمیم گیری بهتر در خصوص استفاده یا عدم استفاده از فرم تبصره ماده (۱۰۰) با فلسفه ماده (۲۳۷) ق هرم نیز هماهنگ می باشد. چنین موضوعی با مقطوع بودن مالیات اعلامی نیز در تعارض نبوده چه اینکه آنچه مالیات موضوع تبصره ماده (۱۰۰) را تبدیل به مالیات مقطوع میکند. نه اعلام کردن یا نکردن نحوه محاسبه بلکه ناگزیر بودن مؤدی به موافقت یا عدم موافقت با آن و عدم امکان چانه زنی برای وی می باشد. از این رو پیشنهاد می گردد نحوه محاسبه مالیات مقطوع به مؤدی اعلام گردد تا وی بهتر تواند در خصوص استفاده با عدم استفاده از ظرفیت تبصره، تصمیم گیری نماید.

بارگذاری یکباره و همگانی فرم تبصره در یک زمان مشخص

به موجب بند (ب) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۰۴ تمامی اشخاص حقیقی ای که میزان فروش در آمد) آنها در سال ۱۳۰۳ کمتر از ۲۱۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال است. مشمول استفاده از تسهیلات تبصره ماده (۱۰۰) قی هم می باشند. یکی از مشکلاتی که در سنوات گذشته مطرح بوده و هیچ گاه نیز رفع نگردیده است. بارگذاری تدریجی و غیر قابل پیش بینی اوراق تبصره بود. صرف بارگذاری تدریجی البته فاقد ایراد است. لیکن به شرطی که مبتنی بر یک برنامه و گروهبندی مشخص باشد. مشکل جایی است که فرم تبصره بدون علت برای گروهی از مودیان بارگزاری نگردیده است. بر این اساس نسبت به بارگزاری یکباره برای تمام مودیان مشمول اقدام نمایید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید