مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان در همایش ملی میراثفرهنگی از وضعیت بودجهریزی برای استان اصفهان انتقاد کرد. به گزارش خبرنگار ادراک خبر؛ همایش ملی میراثفرهنگی و آینده جوامع در حال تغییر امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) برگزار شد.امیر کرمزاد، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان در این برنامه گفت: اصفهان نهتنها یکی از […]
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان در همایش ملی میراثفرهنگی از وضعیت بودجهریزی برای استان اصفهان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ادراک خبر؛ همایش ملی میراثفرهنگی و آینده جوامع در حال تغییر امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) برگزار شد.امیر کرمزاد، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان در این برنامه گفت: اصفهان نهتنها یکی از مهمترین استانهای کشور در حوزه میراثفرهنگی است، بلکه میتوان آن را بهحق «موزهای بدون سقف» نامید. به گفته هفت امیر کرمزاد، مدیرکل میراثفرهنگی استان اصفهان، این استان سهم چشمگیری از میراثفرهنگی کشور را در خود جایداده است.کرمزاد با اشاره به ظرفیتهای کمنظیر اصفهان گفت: از ۱۶۸ شهر تاریخی مصوب در کشور، ۳۳ شهر در استان اصفهان قرار دارد. همچنین، ۱۶ پایگاه ملی و جهانی ثبتشده در این استان فعال است که نشاندهنده اهمیت ویژه اصفهان در حوزه میراثفرهنگی است.وی افزود: فقط در شهر اصفهان ۸.۵ کیلومتر بازار تاریخی و حدود ۲۰۰۰ هکتار بافت تاریخی وجود دارد. پلهای تاریخی، خانههای ارزشمند و ساختارهای معماری کمنظیر، بخشی از این گنجینهاند.وی بیان کرد: در بخش صنایعدستی نیز، اصفهان یکی از استانهای پیشرو کشور به شمار میرود.به گفته مدیرکل میراثفرهنگی استان، ۱۹۶ رشته صنایعدستی در این استان فعال است که نشان از تنوع و عمق فرهنگی آن دارد.کرمزاد با تأکید بر جایگاه خاص اصفهان گفت: من در استانهای زیادی فعالیت کردهام، اما میتوانم بگویم که هنر ایرانزمین در استان اصفهان خلاصه شده است. هرچند زیباییهای ایران در همه استانها منحصربهفرد است، اما اصفهان جایگاهی ویژه دارد.
مدیرکل میراثفرهنگی استان اصفهان، با انتقاد از وضعیت اعتبارات و امکانات موجود در این استان، خواستار توجه و حمایت بیشتر از سوی مسئولان ملی شد. او تأکید کرد که بسیاری از پروژهها و اقدامات در حوزه میراثفرهنگی استان به دلیل کمبود منابع مالی و فرونشست زمین متوقف یا با تأخیر مواجه شدهاند.کرمزاد گفت: اصفهان با وجود ظرفیتهای عظیم در حوزه گردشگری و میراثفرهنگی، با مشکلات متعددی دستوپنجه نرم میکند. ما دچار فرونشست زمین هستیم و همین موضوع بسیاری از بناهای تاریخی ما را تهدید میکند. اعتبارات کم نیز بهشدت ما را تحتفشار قرار داده است.وی افزود: برخی مسئولان تصور میکنند اصفهان استانی برخوردار است و نیازی به حمایت ندارد، درحالیکه واقعیت این نیست. ما حتی برای انجام مأموریتهای ساده، خودرو در اختیار نداریم. وضعیت برخی بناهای شاخص مانند مسجد جامع و مسجد امام بسیار نگرانکننده است و در وضعیت قرمز قرار دارند.کرمزاد با اشاره به اعتبارات اندک تخصیصیافته اظهار داشت: ما برای مقابله با آسیبهای ناشی از فرونشست تنها ۴۶ میلیارد تومان اعتبار گرفتهایم که با این مبلغ حتی امکان مرمت کامل مسجد امام را هم نداریم.
او همچنین با اشاره به آمار بازدیدکنندگان گفت: در جشنواره گلابگیری، باغ فین تنها در دو روز ۲۲ هزار بازدیدکننده داشت. این میزان بازدید نیازمند نیروی انسانی، خدمات، نگهداری و زیرساخت است، اما ما با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستیم.مدیرکل میراثفرهنگی اصفهان در پایان خواستار تعیین تکلیف سهم استان از درآمدهای گردشگری شد و تصریح کرد: ما نمیدانیم چه سهمی از درآمدها داریم و چطور باید برنامهریزی کنیم. نمیدانیم اگر بخواهیم درآمد را افزایش دهیم، چه بخشی به استان برمیگردد. باغ فین امسال تنها ۲ میلیارد تومان اعتبار گرفته، درحالیکه فقط هزینه نگهداری فضای سبز آن ۵ میلیارد تومان است.
جلالی: مدیریت تغییر و آیندهمحوری، وظیفه اصلی ما در حوزه میراث فرهنگی استجلالی، معاون صنایعدستی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، با اشاره به اهمیت تحولات در حوزه فرهنگی و اجتماعی، تأکید کرد که مدیریت تغییر و نگاه آیندهمحور، اصلیترین وظیفه متولیان حوزه میراثفرهنگی است.وی در سخنانی در هفته ایران، اظهار داشت: وقتی درباره هفته ایران صحبت میکنیم، دو کلیدواژه اصلی به ذهن میرسد: آینده و تغییر. جوامع در حال تحولاند، اما آنچه مسئولیت ما را سنگینتر میکند، مدیریت این تغییرات و برنامهریزی آینده محور است.جلالی با اشاره به نوروزگاههای برگزارشده در سال جاری گفت: تغییری که به همت شما در نوروزگاهها شکل گرفت را میتوان در سه بخش دستهبندی کرد که از جمله تغییر در رویکرد، تغییر در کارکرد، و تغییر در کاربرد، هستند.وی افزود: میراثفرهنگی ما از خانههای تاریخی گرفته تا سازهها و پایگاههای میراثی همواره در دل تاریخ نقشآفرینی کردهاند. اما امسال شاهد آن بودیم که این فضاها از صرفاً یک سازه تاریخی بیجان، به فضایی برای روایت، خلاقیت و تعامل فرهنگی تبدیل شدند.معاون صنایعدستی ادامه داد: رویکرد امسال از توصیفی به تحلیلی، کارکرد از اداری به خلاقانه، و کاربرد از ایستا به روایت محور تغییر کرد. ما در حوزه صنایعدستی نیز در این مسیر در کنار شما بودیم و نقش حمایتی و مشارکتی خود را ایفا کردیم.
بناهای تاریخی نیازمند تغییر کاربری خلاقانه هستندوی گفت: پس از تغییر رویکردها و کارکردهای میراثفرهنگی، امروز نوبت به تغییر کاربرد این سازهها رسیده است. بناهای تاریخی و پایگاههای میراثی نباید صرفاً بهعنوان سازههای ایستا دیده شوند، بلکه باید کاربریهای خلاقانه و نوآورانه برای آنها تعریف شود.جلالی خاطرنشان کرد: اگر همکاران و مدیران کل ما تنها بر آسیبها، کمبودها و نبود اعتبارات متمرکز بمانند، هیچگاه امکان تحقق اهداف فرهنگی و اجرایی در حوزه میراث فراهم نخواهد شد. رویکرد ما باید به سمت امکانات موجود و ظرفیتهای بالقوه تغییر کند.وی همچنین تأکید کرد: سازههای میراثی میتوانند به فضاهای زنده، پویا و الهامبخش برای جامعه تبدیل شوند؛ بهشرط آنکه نگاه خلاقانه به کاربری آنها وجود داشته باشد.
معاون صنایعدستی وزارت میراثفرهنگی، گفت: امسال برای نخستینبار آمارهای ما بهصورت دقیق و قابلاستناد از طریق سامانهها منتشر میشد و مبنای تصمیمگیریها بر پایه دادههای واقعی و قابلاتکا قرار گرفت. تنها در حوزه فروش، شاهد رقم چشمگیر ۶۳۰ میلیارد تومان بودیم.جلالی عنوان کرد: پژوهشگاه میراثفرهنگی میتواند با مستندسازی تجربه نوروز ۱۴۰۳، الگویی برای سالهای آینده ارائه دهد. این تجربه، حاصل تلاقی رمضان و نوروز در بهار قرآن و بهار جانها بود که طی آن، میراث ملموس و ناملموس ما با یکدیگر در خدمت اهداف فرهنگی قرار گرفتند.وی با اشاره به ظرفیتهای بینظیر صنایعدستی افزود: تمروز وظیفه ماست که این ظرفیتها را بهروز و معاصر کنیم. اگر یک اثر سفالی در موزه ملی داریم، یا مناسکی آموزشی در ربع رشیدی ثبت است، باید بتوانیم آن را به زبان امروز بازآفرینی و کاربردی کنیم.جلالی همچنین از آمادگی کامل هنرمندان صنایعدستی برای همکاری با پایگاههای میراثی خبر داد و گفت: هنرمندان ما میتوانند با استفاده از مواد اولیه بومی هر اقلیم، سازهها، المانها و موتیفهایی متناسب باهویت فرهنگی همان منطقه طراحی و تولید کنند.وی با اشاره به لزوم تقویت هویتبخشی و سوغات فرهنگی تصریح کرد: در حوزه المانسازی و هدیههای هویتمحور، هنوز ضعیف هستیم. اما با همگرایی و حمایت مدیریتی، میتوانیم به دستاوردهای بزرگی برسیم. من بهعنوان نماینده صنایعدستی و هنرهای سنتی، آمادگی کامل خود را برای تحقق این تحول اعلام میکنم.
۳۰ اردیبهشت
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
https://edraknews.ir/?p=323441
×
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.