به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس موضوع استیضاح وزیر صمت که این روزها از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده است، در واقع از ماه چهارم فعالیت فاطمیامین ثبت شده است و البته موضوع آن هم فقط «صنعت خودروسازی» است.استیضاحی که در شرایط فعلی مطرح میشود در تاریخ بیست و […]
به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس موضوع استیضاح وزیر صمت که این روزها از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده است، در واقع از ماه چهارم فعالیت فاطمیامین ثبت شده است و البته موضوع آن هم فقط «صنعت خودروسازی» است.استیضاحی که در شرایط فعلی مطرح میشود در تاریخ بیست و سوم آذر سال ۱۴۰۰ ثبت شده است، زمانی که چهار ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم گذشته است، یعنی فقط چهار ماه پس از فعالیت وزیر صمت، موضوع استیضاح وی مطرح شده است و این بدان معناست که در موضوع استیضاح وزیر صمت، عملکرد وی مطرح نبوده است، موضوع استیضاح به صورت رسمی «عملکرد فاطمی امین در آن چهار ماه در موضوع خودروسازی» است اما شاید به صورت غیر رسمی هم بتوان گفت که بیتوجهی فاطمی امین به برخی سفارشات در انتصابات، موجب طرح مسأله استیضاح شده است.از سوی دیگر طبق روال هر یک از وزرا موظف هستند هر ساله در سالگرد رای اعتماد، گزارشی از عملکرد خود نسبت به آنچه که به مردم وعده دادهاند، ارائه کنند که این گزارش در کمیسیون تخصصی مربوطه صحتسنجی میشود، روح قانون حاکی از این است که حداقل یک سال به وزیر مهلت داده شود تا مجلس متوجه شود مسیری که در پیش گرفته مطابق با برنامههای اعلامی هست یا خیر؛ با این وجود در حالی که هنوز از آغاز مدت فعالیت فاطمی امین یک سال نگذشته است موضوع استیضاح وی مطرح شده است که چندان مناسب به نظر نمیرسد.* وزارت صمت فقط خودروسازی نیست/برنامهریزی ۲ ساله دولت برای رفع مشکل خودروسازیهمانطور که عنوان شد، یکی از عمدهترین مسائلی که از دلایل طرح استیضاح وزیر صمت عنوان شده است، موضوع «خودروسازی» است، مشکل خودروسازی، مشکل امروز کشور ما نیست و بیش از ۴۰ سال است که این صنعت به دلیل حمایتهای بیحدوحصر دولتی و بازار انحصاری، همچنین استخدامهای بیرویه سفارشی به شرکتهایی بزرگ، لخت و زیانده تبدیل شده است و فقط با اصلاح ساختاری اساسی مشکل این صنعت رفع میشود.از سوی دیگر سهم صنعت خودروسازی در وزارتخانه عریض و طویل صمت چندان زیاد نیست؛ به گفته وزیر صمت، وزارت صمت ۲۵ درصد اقتصاد را مدیریت میکند که ۳ درصد آن به خودرو اختصاص دارد، سهم خودرو در حوزه کار این وزارتخانه بالا نیست.فاطمی امین میگوید: باید با نگاه طبیبانه به این صنعت نگاه کرده و مسائل مربوط به آن را حل کرده و راهحلها را نهایی و در یک دوره زمانی اجر کنیم که ما این دوره زمانی را دو سال در نظر گرفتهایم و برای اجرایی کردن این مهم برنامه لازم تهیه شده است، این برنامه دوساله تا اواخر سال ۱۴۰۴ ادامه دارد، یعنی از سال ۱۴۰۲ این موضوع تغییر پیدا خواهد کرد و درواقع نقطه عطف همین بازه زمانی است.حال قطعا رفع مشکل ۴۰ ساله صنعت خودرو در ۱۰ ماه امکانپذیر نیست اما دولت، برنامه مدونی برای مدیریت بازار خودرو دارد که یکی از همین برنامهها، طراحی سامانه مدیریت یکپارچه عرضه خودرو است که در گام اول، قرعهکشی خودرو که به نوعی رانت محسوب میشد از دست خودروسازان خارج شد و البته یکی از دلایلی که مخالفت با وزیر صمت شکل گرفت، همین حذف رانتها بود.* وزیر صمت «اگر خطایی داشته باشد» یک روز هم نباید بماندیکی دیگر از دلایلی که میتوان درباره نادرست بودن استیضاح فاطمیامین در این شرایط به آن اشاره کرد این است که رویه فعلی وزیر صمت حداقل در حال حاضر در خط انقلاب و نظام و رشد کشور است؛ قطعا اگر وزیری رویکرد انقلابی یا مدیریت جهادی نداشته باشد، خود و اطرافیانش آلوده به فساد اقتصادی شده باشند و یا کجروی در مسیر آنها احساس شود، ادامه فعالیت وی در وزارتخانه حتی یک روز هم جایز نیست و قطعا این مساله ارتباطی به مدت زمان روی کار آمدن وی ندارد، اما آنچه که در عملکرد فاطمی امین مشاهده میشود، تلاش برای رفع مشکلات ساختاری صنعت و برنامهریزی زمانبندی شده برای رسیدن به نقطه مطلوب طبق اهداف نظام و انقلاب است.از سوی دیگر اگر وزیری استنکاف از اجرای قانون داشته باشد و ادعا کند قانون را قبول ندارد، قطعا استیضاح وی به حق است در حالی که هیچگاه این موضوع در عملکرد فاطمی امین دیده نشده است.بنابراین در این شرایط طرح استیضاح وزیر صمت فقط عاملی برای کند شدن روند حرکت وزارت صمت به سمت اصلاحات ساختاری است؛ طرح چنین مواردی نظیر همین استیضاح و مطالبه پاسخگویی وزیر در این برهه زمانی، فقط موجب از دست رفتن زمان برای ادامه این روند رو به رشد خواهد شد. انتهای پیام/