به گزارش ادارک خبر به نقل از فارس، عباس خطیبی درباره آخرین برنامهریزیهای وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل کریدور ترانزیتی خطِ ریلی حمل ونقلِ شمال- جنوب که مورد تأکید مقام معظم رهبری در دیدار اخیر پوتین با ایشان بود، اظهار داشت: توسعه ریلی کشور به عنوان یک هدف اصلی در شرکت ساخت و توسعه […]
به گزارش ادارک خبر به نقل از فارس، عباس خطیبی درباره آخرین برنامهریزیهای وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل کریدور ترانزیتی خطِ ریلی حمل ونقلِ شمال- جنوب که مورد تأکید مقام معظم رهبری در دیدار اخیر پوتین با ایشان بود، اظهار داشت: توسعه ریلی کشور به عنوان یک هدف اصلی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دنبال میشود تا بدین ترتیب تکمیل مسیرهای ترانزیتی ریلی کشور مورد توجه خاص باشد و در مواردی که نیازمند اصلاح یا بهبود خط باشیم، این موضوع به سرعت در دستور کار قرار میگیرد. * توسعه ریلی محور شرق با تکمیل خطآهن چابهار-زاهدان-مشهد عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: یکی از مهمترین پروژههایی که هدف ما در تکمیل کریدورهای ترانزیتی را تأمین میکند و در شرق کشور کریدور ترانزیتی ریلی ایجاد میکند، راهآهن چابهار – زاهدان – مشهد است. وی درباره آخرین وضعیت راهآهن چابهار – زاهدان اظهار داشت: خطآهن چابهار – زاهدان هماکنون در قالب قطعات زاهدان – خاش و خاش – ایرانشهر- چابهار در حال اجرا است و بخش زاهدان – خاش در آیندهای نزدیک به بهرهبرداری خواهد رسید. * تکمیل خطآهن چابهار-خاش تا ۲ ماه آینده خطیبی افزود: راهآهن چابهار – زاهدان با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا در دست احداث است این مسیر ریلی ۶۲۸ کیلومتر طول دارد و در همه بخشهای آن شامل روسازی، زیرسازی، ریلگذار کار در حال انجام است. معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: فاز اول این پروژه طی برنامهریزی محدوده زاهدان – خاش است امیدواریم تا ۲ ماه آینده به بهرهبرداری برسد؛ مراحل پایانی این خطآهن در حال پیگیری است و امیدواریم حداکثر تا دو ماه آینده این پروژه ریلی به طول ۱۵۴ کیلومتر به بهرهبرداری برسد، بدین ترتیب از زاهدان تا خاش به شبکه ریلی متصل میشود. * تکمیل خطآهن خاش-ایرانشهر-چابهار تا پایان سال ۱۴۰۲ وی اظهار کرد: در ادامه مسیر از خاش تا چابهار نیز کار در حال اجرا است که شامل خاش – ایرانشهر – چابهار است، طبق هدفگذاری این منطقه نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید و عملاً بندر چابهار که توسعه یافته و ظرفیت آن به هشت میلیون تن افزایش یافته است به شبکه ریلی متصل میشود، اتصال بندر اقیانوسی چابهار به راهآهن موجب همافزایی کارکردی بخش ریلی و بندری خواهد شد. خطیبی اظهار داشت: بدین ترتیب باری که از سمت کشور هند به سمت کشورهای CIS، حوزه قفقاز و روسیه منتقل میشود از طریق بندر چابهار و این مسیر ریلی جابهجا خواهد شد که هم از بُعد زمان و هم بُعد هزینه، شرایط ویژهتری نسبت به مسیرهای موجود فعلی خواهد داشت. * دریافت بخش دیگری از مصوبه ۳۰۰ میلیون یورویی خطآهن چابهار معاون ساخت و توسعه راه آهن در پاسخ به این گفته که پیش از این اعلام شده بود از محل مصوبه ۳۰۰ میلیون یورویی صندوق توسعه برای راهآهن چابهار۲۰۰ میلیون یورو اختصاص یافته است (از اینجا بخوانید) و مابقی در چه مرحلهای قرار دارد؟ عنوان کرد: ۲۰۰ میلیون یورو از محل این مصوبه دریافت و در پروژه هزینه شده است و ۱۰۰ میلیون یورو هم مانده بود که بخشی از این رقم در هفته گذشته واریز شد و به تدریج در حال دریافت است. وی ادامه داد: اگرچه پیش از این وقفهای در اختصاص این اعتبار رخ داد که با توجه به استراتژیک بودن پروژه بهتر بود این وقفه در تأمین مالی رخ ندهد اما در حال حاضر پرداختها صورت گرفته است و از ۱۰۰ میلیون یورو باقی مانده هم مبالغی را دریافت کردیم. * تلاش بیوقفه قرارگاه خاتم در پیمانکاری خطآهن چابهار-زاهدان خطیبی با اشاره به اینکه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا پیمانکار این پروژه ریلی از چابهار تا زاهدان است، گفت: فعلا عمده توجه ما این است که محدوده زاهدان تا خاش به صورت فشرده با سرعت تکمیل شود. معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره اینکه آیا قرارگاه به عنوان پیمانکار بابت اجرای این پروژه کمک مالی هم داشته است؟ اظهار داشت: در دوران چند سالهای که در این پروژه فعال بودهایم موارد زیادی رخ داده است که قرارگاه خاتم با وجود مطالبات سنگین، کار را پیش برده است. مثلاً قرارگاه سال گذشته تا ۸۰۰ میلیارد تومان در این پروژه مطالبه داشت اما کار را به خوبی پیش برد و نمره قابل قبولی در این پروژه دریافت کرده است. عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با این حال فواصلی بین پرداختهای دولت رخ داده است که کار پیشرفت پروژه را با تعویق مواجه کرد اما خوشبختانه در حال حاضر چنین مشکلی نداریم. توسعه ریلی کشور یکی از اولویتهای جمهوری اسلامی ایران است و در اسناد بالادستی بارها بر توسعه حمل و نقل ریلی در بخش بار و مسافر و رسیدن به سهم ۳۰ درصدی حمل بار و ۲۰ درصدی جابهجایی مسافر تأکید شده است. در این راستا تکمیل و توسعه زیرساختهای ریلی برای تحقق این اهداف در دستور کار دولت قرار دارد و با وجود پرهزینه بودن، برنامه دولت برای تکمیل خطوط ریلی نیمهکاره، دارای اولویت است. در راستای توسعه شرق کشور و طرح توسعه سواحل مکران، راهآهن چابهار- زاهدان به طول ۶۳۳ کیلومتر با احتساب ایستگاهها ۷۵۰ کیلومتر، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، این پروژه با هدف ایجاد کریدور شمال – جنوب در شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و بهرهمندی از مزایای ترانزیت راهآهن از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی، طراحی و عملیات اجرایی آن از سال ۹۲ آغاز شد. این خط ریلی از بندر چابهار آغاز میشود و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان متصل میشود. این پروژه در قالب ۸ قطعه اجرا میشود، این پروژه ریلی با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء و به کارفرمایی دولت و شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اجرا میشود. یکی از مسیرهای ریلی در حال ساخت کشور که از نظر حجم عملیات اجرایی و پیچیدگی های اجرای کار یک ابر پروژه در سطح داخلی و منطقه خاورمیانه محسوب میشود، همین راهآهن چابهار- زاهدان است که با استفاده از توان مهندسی داخل کشور با کمترین هزینه ممکن در متوسط راهآهن سازی کشور ساخته می شود. راهآهن چابهار-زاهدان به صورت یک خطه اجرا میشود و سرعت طرح برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است؛ در این پروژه ۱۳۷ پل بزرگ به طول ۱۸ هزار و ۱۹۰ متر، ۱۸۷۴ دستگاه پل کوچک به طول ۹۹۰۵ متر، ۴۰ دستگاه تونل به طول ۱۶ هزار و ۹۹۴ متر، ۵۶ دستگاه تقاطع به طول ۱۳۴۸ متر و ۳۱ ایستگاه لحاظ شده است.