به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ نشست خبری سید محمدعلی میرطاهری، رئیس مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری امروز چهارشنبه ۷ اردیبهشت برگزار شد.میرطاهری در این نشست با تأکید بر اینکه دارایی فقط شامل ساختمان و خودرو و ملک و امثالهم نیست، گفت: مالکیت دارایی دیگری […]
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ نشست خبری سید محمدعلی میرطاهری، رئیس مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری امروز چهارشنبه ۷ اردیبهشت برگزار شد.میرطاهری در این نشست با تأکید بر اینکه دارایی فقط شامل ساختمان و خودرو و ملک و امثالهم نیست، گفت: مالکیت دارایی دیگری که از مالکیت ملموس مهمتر است، مالکیت فکری نام دارد که متولی آن در ایران سازمان ثبت اسناد و املاک کشو است. ما در مجموعه مالکیت معنوی به عنوان هماهنگ کننده مالکیت معنوی، علاوه بر مرجعیت ثبت اختراعات، ثبت علائم و نشان تجاری و ثبت طرحهای صنعتی، آموزش مالکیت فکری را هم مدیریت میکند.وی با بیان اینکه موضوع مالکیت فکری از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت ایجاد شده که این مرکز نماینده سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) هم هست، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سال قبل ۱۷۰ مورد را در بحث مالکیت فکری انجام داد؛ از جمله تشکیل کارگروه ویژه مالکیت معنوی، ایجاد میز حمایت از شرکتهای دانشبنیان، اخذ مجوز از هیئت مقرراتزدایی برای اتصال با بانک شرکتهای دانشبنیان برای حمایت از آنها، اتصال سیستمی با وزارت صمت برای اتصال تولیدکنندگان به مرکز مالکیت معنوی به منظور در اختیار قرار گرفتن نشانهای تجاری و … . از اقدامات دیگر سال گذشته این بوده که مدت زمان رسیدگی به علائم تجاری از ۵ ماه به کمتر از ۲۰ روز کاهش دهیم.میرطاهری ادامه داد: در حوزه آموزش ذینفعان مالکیت فکری و برای نخستین بار توافق مشترکی با وایپو منعقد کردیم تا مدرسه تابستانه را با مشارکت یکی از دانشگاههای تراز اول کشور برگزار کنیم. در این دوره آموزشی متقاضیانی از سایر کشورها هم حضور خواهند داشت.وی ادامه دارد: در بحث مالکیت معنوی، اقدام دیگری که در دست داریم، اجرای پروژه تیسک است که در صورت تحقق آن ارتباط مرکز با پارکهای فناوری را برقرار خواهد کرد و در این صورت خدمات خود را به متقاضیان ارائه خواهیم داد.وی تجاریسازی اختراعات ثبت شده را موضوعی مهم دانست و در این باره گفت: به دنبال ایجاد پنجره تجاریسازی هستیم تا اختراعات مخترعین و مشخصات اختراعات ثبت شده در اختیار صنعتگران و سرمایهگذاران قرار دهیم تا پل ارتباطی بین آنها باشیم. همچنین با رایزنیهایی که انجام شده، به دنبال آن هستیم تا اختراعات را در فرابورس معرفی کنیم؛ اما تحقق این موارد نیازمند همافزایی دستگاههای دیگر است.رئیس مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: رتبههایی که این مرکز در سال ۲۰۲۰ و در سال گذشته به دست آورد به این شرح است؛ در ثبت اظهارنامههای علائم تجاری رتبه ۳، در ثبت طرحهای صنعتی رتبه ۱۲ و در ثبت اختراعات رتبه ۲۱ را به خود اختصاص دادیم. در شاخص نوآوری ایران از رتبه ۶۷ به رتبه ۶۰ رسید که شامل هفت رتبه صعود است؛ البته باید رتبه خود را بهبود ببخشیم.سید محمدعلی میرطاهری در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره فرهنگسازی و آموزش برای ثبت علائم و طرحها گفت: سال گذشته دورههای آموزشی متعددی را مخصوص تولیدکنندگان و اعضای اتاقهای بازرگانی برگزار کردیم. در اتاقهای بازگانی پیشخوان مالکیت معنوی را راهاندازی کردیم تا تولیدکنندگان تقاضاهای خود را ثبت کنند. روز گذشته و برای نخستین بار آیین مالکیت فکری را در یکی از مدارس فرزانگان برگزار کردیم و طی آن حدود ۶۰۰ دانشآموز با موضوع مالکیت فکری آشنا شدند.وی تأکید کرد: برای آموزش نیازمند دستگاههای دیگر از جمله آموزش و پرورش هستیم و نیاز است که این موضوع در کتب تحصیلی هم وارد شود.وی افزود: یک دوره تخصصی را برای وکلای رسمی دادگستری پیشبینی کردیم که با این موضوع به صورت تخصصی آشنا شوند. در ادامه امسال هم دورههایی برای شرکتهای دانشبنیان طراحی کردهایم؛ چون آموزش از اولویتهای اصلی مرکز در سال جدید است.رئیس مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه این بخش از توضیحات خود اظهار کرد: یک دوره آموزشی را به طور مشترک با ثبت مالکیت فکری سوئیس برای شرکتهای کوچک و متوسط شروع کردهایم که هشت جلسه آن برگزار شده و تا یک سال دیگر ادامه دارد. در این دوره به شرکتهای کوچک و متوسط آموزش داده میشود که نسبت به تقویت نشانهای خود اقدام و بتوانند با شرکتهای بزرگ رقابت کنند. همچنین دوره آموزشی ثبت اختراعات را هم برگزار خواهیم کرد تا شرکتکنندگان بدانند چگونه اظهارنامه را تنظیم و ارائه کنند.وی درباره مالکیت معنوی در حیطه صنایع دستی گفت: در مرکز مالکیت معنوی بخشی را تحت عنوان نشانهای جغرافیایی داریم. برای نمونه، نشانهای جغرافیایی خاصی است که در مالکیت معنوی به ثبت میرسند و متعلق به منطقه خاصی از کشور هستند و به عنوان محصول متمایز و ویژه مورد توجه است. در حال اجرای پروژه مشترکی با ثبت مالکیت فکری سوئیس برای زیلوی میبد، خرمای پیارم، انار ساوه و … هستیم. این نشانهای جغرافیایی را یاری میرسانیم که محصول خود را برندسازی و تجاریسازی کنند و بتوانند به بهترین نحو ممکن عرضه کنند.وی تأکید کرد: از اتحادیههای صنفی درخواست میکنم نسبت به ثبت نشان جغرافیایی استان و شهرستان خود اقدام کنند که تأثیر زیادی در تجارت آنها خواهد داشت.وی همچنین خبر داد: یک پروژه در حال آمادهسازی مرکز مالکیت معنوی، اتصال به سرویس حقتقدم وایپو برای ثبت اختراعات است که در نیمه اول امسال محقق خواهد شد.میرطاهری سپس برندسازی پسته را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: پسته ایرانی در دنیا شناخته شده و محبوب است و بر این اساس در پروژه مشترکی با وایپو تجار پسته را کمک میکنیم که پسته ایران را در دنیا عرضه کنند و برند پسته ایرانی را به بتهرین شکل در دنیا معرفی کنند. به این دلیل دورههای آموزشی مشترک ما با وایپو با حضور تجار پسته برگزار میشود.وی با بیان اینکه دفاتر مالکیت فکری فقط و منحصراً در ثبت استانها دایر است، اظهار کرد: در یک سال گذشته حدود ۱۳۶ هزار درخواست ثبت اظهارنامه علائم تجاری و ۹ هزار درخواست ثبت اختراعات را داشتیم. همچنین اتصال به سازمان غذا و دارو که ۶۰ درصد اتصال ما در این حوزه بوده است، به خوبی انجام شده است. از طرفی اتصال الکترونیکی با وزارت صمت برگزار شده و این اتصال، حضور واسطهگران را کم کرده است.انتهای پیام/