عبدالرضا موسوی در نشست خبری روز سهشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ اظهار کرد: برخی انجمنها بدون هیچ اطلاع و تخصصی در صنعت هوانوردی اظهار نظر میکنند و متاسفانه برخی از دستگاهها بر اساس همین اظهار نظرها تصمیم گیری می کنند اما باید بدانیم که قیمت یک چلوکباب با نوشابه و دسر و مخلفات زیر یک میلیون نیست و بیشتر از قیمت بلیت هواپیماست.
وی افزود: شرکتهای هواپیمایی دنبال ارائه خدمات خوب هستند نه ثروت اندوزی اما باید بگوییم به دلایل و مشکلات مختلف از جمله مسائل مالی و اقتصادی از مجموع ۳۳۳ فروند از هواپیماهای مسافری، حدود نیمی از آنها غیر فعال و زمینگیر هستند.
وی با اشاره به این که تراز شرکتهای هواپیمایی منفی است و ایرلاینها زیانده هستند ادامه داد: بلیط هواپیما در بازار سیاه قیمتهای متفاوتی پیدا کرده و آدمهای مختلفی در این زمینه تماس میگیرند و دنبال بلیت هواپیما هستند. اما باید گفت که همیشه و در محاسبه قیمت بلیط هواپیما نرخ پایینتری از ارز آزاد راه محاسبه کردیم تا مردم کمتر فشار را تحمل کنند به عنوان مثال در سال گذشته نرخ ارز ۲۲ هزار تومانی برای بلیط هواپیما در نظر گرفته بودیم و مبنای محاسبه قیمت بلیط هواپیما در آخرین نرخ نامه مصوبه ۲۵ هزار تومان است.
موسوی اضافه کرد: ۶۰ درصد از هزینه شرکتهای هواپیمایی ارزی است که میتوان به خرید قطعات، آموزش نیروها، نشریات و غیره اشاره کرد به عنوان مثال روغن، لاستیک هواپیما و حتی موکت کف هواپیما و روکش صندلیها از خارج تامین میشود چرا که باید دارای استانداردهای خاصی باشد. همچنین بیمه مسافران، بیمههای بینالمللی است که با نرخ ارز آن را پرداخت میکنیم و با وجود این حجم از هزینههای ارزی نرخ بلیت هواپیما به صورت ریالی دریافت میشود. یکی دیگر از مسائلی که در پروازهای داخلی هزینههای ما را شامل میشود هزینههای فرودگاهی و هندلینگ، پارکینگ هواپیما و نشست و برخاست است که با نرخ ارز محاسبه شده و شرکت فرودگاهها آن را از ما دریافت میکنند. همچنین حدود ۱۱ درصد قیمت بلیت هواپیما عوارضی است که دستگاههای مختلف از شرکتهای هواپیمایی دریافت میکنند.
وی با بیان اینکه هزینههای فرودگاهی طی ۱۰ سال گذشته ۷۰ برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: به عنوان مثال در سال ۱۳۹۴ هزینه یک نشست و برخاست هواپیما MD در فرودگاههای اهواز، مشهد و مهرآباد به ترتیب ۴۳۲ هزار تومان، ۶۷۲ هزار تومان و ۶۷۴ هزار تومان بوده است که در سال گذشته به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. این هزینهها سبب شده که نه تنها ایرلاینها سهمی از فروش بلیت هواپیما ندارند بلکه به دلیل زیان انباشته و بدهیهای زیاد به دستگاههای مختلف مانند شرکت فرودگاهها، سازمان هواپیمایی، شرکت نفت و غیره تراز منفی دارند.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار کرد: اگر بخواهیم یک موتور هواپیمای ایرباس ۳۳۰ را تعمیر کنیم پنج میلیون دلار هزینه بر میدارد که با آن میشود دو سال و حدود ۴۰۰۰ نشست و برخاست انجام داد. با احتساب هزینههای تعمیر موتور دوم هواپیما هزینه هر ساعت پرواز برای یک لگ پروازی ۵۰۰۰ دلار است که به بیش از ۱۶۰ میلیون تومان میرسد. در حالی که اگر یک هواپیما با ظرفیت کامل در مسیر تهران – اهواز پرواز کند نهایتا ۱۳۰ میلیون تومان نصیب ایرلاین میشود.
موسوی تصریح کرد: میدانیم که قیمت بلیت هواپیما از توان خرید مردم خارج است اما با این قیمتها ایرلاینها هم زیانده شدهاند اما اگر نوسازی هم اتفاق بیفتد و ناوگان جدیدی به صنعت هوانوردی اضافه شود هزینههای هر پرواز تا سه برابر افزایش مییابد.
چارترکنندهها معضل اصلی صنعت هوانوردی هستند
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد: یکی از معضلات اصلی صنعت چارترکنندهها هستند چرا که در دنیا چیزی به نام چارتر به غیر از موارد خاص وجود ندارد اما در حال حاضر یک آژانس هواپیمایی به ایرلاین پیشنهاد میدهد که با سپردهگذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی بلیتهای پروازش را به او به صورت چارتری بفروشد. البته در این زمینه ایرلاینها هم مقصر هستند اما ما معتقدیم چارتر بلیت هواپیما باید محدود شود چرا که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد بلیتهای هواپیما به صورت چارتری عرضه میشود که همین مساله سبب شده بازار سیاهی در فروش بلیت هواپیما اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: در حال حاضر سیستمهای فروش بلیت هواپیما به صورت اینترنتی وجود دارد و شرکتهای هواپیمایی میتوانند بلیت هواپیما را با استفاده از سامانههای داخلی طراحی شده عرضه کنند و همین مساله سبب میشود که دست واسطهها از بازار بلیت هواپیما کوتاه شود.
اعتراض به لغو فروش ارزی بلیت هواپیما
موسوی اعلام کرد: لغو شدن فروش ارزی بلیت هواپیما به اتباع خارجی جزو عجایب بود چرا که در حال حاضر بلیت پروازهای داخلی در آژانسهای هواپیمایی که در عراق دفتر دارند از ۸۴ تا ۱۰۰ دلار فروخته میشود در حالی که حدود ۳۰ دلار آن را به ایرلاینها بر میگردانند و بقیه آن در جیب واسطهها میرود.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی اضافه کرد: از سوی دیگر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با فروش ارزی بلیت هواپیما به اتباع خارجی به اتباع خارجی مخالفت کرد و همین مساله باعث لغو این تصمیم شد در حالی که قیمت هر اتاق برای یک شب در هتلها طی یکسال گذشته ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است به عنوان مثال قیمت یک اتاق در هتلی ۴ یا ۵ ستاره در سال گذشته حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بود در حالی که امسال به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر اگر یک مسافر خارجی با پاسپورت وارد هتلی شود به نرخی ارزی با آن حساب میکنند اما تنها برای بلیت هواپیما و فروش آن به نرخ ارزی آن هم جنجال و مخالفت میکنند.
حقوق خلبان و خدمه پروازی چقدر است؟
موسوی درباره وضعیت حقوق خلبانان و خدمه پروازی اظهار کرد: یکی دیگر از هزینههایی که برای ایرلاینها وجود دارد هزینه حقوق و دستمزد است که در سال جاری ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده و هماکنون یک خلبان حدود ۲۳۰۰ دلار و میهمانداران حدود ۵۰۰ دلار حقوق دریافت میکنند که البته این حقوق نسبت به دریافتیهایی که در کشورهای دیگر وجود دارد، پایین است.
وی گفت: همین مساله سبب شده تا مهمانداران و خلبانان از ایران به کشورهای دیگر مهاجرت کنند چرا که آنجا حقوقهای بسیار بیشتری میگیرد و البته به خدمه پروازی نیاز دارند. اگر شیوع ویروس کرونا نبود در حال حاضر ایران از خدمه پروازی و خلبانان خالی شده بود چرا که کشورهایی مانند هندوستان در حال توسعه ناوگان هوایی خود بودند و به شدت به خدمه پروازی نیاز داشتند.