به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، محمدصادق خیاطیان امروز در آئین افتتاح ۱۵ مرکز رشد مهارتی دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه این دانشگاه به عنوان یکی از اجزای زیستبوم فناوری و نوآوری کشور با رویکرد مهارتی اساتید و دانشجویانش، میتواند بستر مطرح شدن مسائل شرکتهای بزرگ در زمینه نوآوری باشد، […]
به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، محمدصادق خیاطیان امروز در آئین افتتاح ۱۵ مرکز رشد مهارتی دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه این دانشگاه به عنوان یکی از اجزای زیستبوم فناوری و نوآوری کشور با رویکرد مهارتی اساتید و دانشجویانش، میتواند بستر مطرح شدن مسائل شرکتهای بزرگ در زمینه نوآوری باشد، اظهار داشت: امروز زیستبوم نوآوری و فناوری در کشور شکل گرفته و اجزای آن تعریف شده و نهادهای تامین مالی آن نیز به خوبی جا افتادهاند، اما در حوزه مهارتی و کارآفرینی نقصهایی دیده میشود که با رفع آن میتوان به تکمیل زیستبوم نوآوری در کشور امیدوار بود.
وی افزود: اگر نقصی در اجزای زیستبوم نوآوری و فناوری در کشور مشاهده میشود این نقص را میتوان در دانشگاه فنی و حرفهای رفع و کار را توسعه داد، البته نقش شرکتهای بزرگ در این زمینه جدی است که اگر این شرکتها به واسطه دانشگاه فنی و حرفهای به این زیستبوم ورود کنند اثرگذاری آن را شاهد خواهیم بود.
رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفهای میتواند بستری را فراهم کند تا شرکتها مسائل خود را با این دانشگاه در میان بگذارند و به واسطه آن نوآوری در شرکتها نفوذ کند.
خیاطیان، دانشگاه فنی و حرفهای را دانشگاهی فوقالعاده و با ظرفیت عنوان کرد و گفت: رویکرد مهارتی دانشگاه فنی و حرفهای بسیار بالا است و اساتید و دانشجویان این دانشگاه در واقع مسئلهشناسانی هستند که با صنعت و بازار آشنایی دارند و از آنجایی که دانشجویان این دانشگاه مهارتآموزی را در پیش گرفتهاند میتوانند به راحتی برای مسائل مختلف حوزه کسب و کار پاسخ داشته باشند.
رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری تصریح کرد: مراکز رشد همراهی خوبی با گفتمان دولت (عدالت و جمهوریت) دارند چرا که با افتتاح و گسترش این مراکز، توسعه مهارت بیش از پیش مردمی میشود. توزیع این مراکز رشد در سراسر کشور ظرفیتهای خوبی را از جنبه توسعهای و عدالت محوری ایجاد میکند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند رو به رشد دانشگاهها و نهادهای علمی کشور طی چهار دهه اخیر اظهار داشت: نسل اول دانشگاهیان بعد از انقلاب عمدتا آموزشمحور بودند بهطوری که شاهد بودیم در این دوره اعزام دانشجو به خارج از کشور در رشتههای خاص بیشتر بود. در این دوره برای مدیریت توسعه کشور افراد با صلاحیت، آموزش دیده و تربیت یافتند و متعاقبا با وجود اساتید زبردست، این ظرفیت در دانشگاههای داخل ایجاد شد که خود تربیت کننده باشند.
خیاطیان افزود: در دهه ۷۰ نیز بنا بر اقتضائات پس از جنگ تحمیلی، دانشگاهها به سمت پژوهشمحوری رفتند و سرعت علمی کشور افزایش یافت؛ در واقع ریشههای تولید علم در آن زمان پایهگذاری شد و به دنبال آن در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ بود که با اقدامات خوب قانونگذار در زمینه توسعه فناوری، سرعت رشد تولید علم بیشتر شد و به لحاظ نهادسازی ظرفیتهای خوبی را در کشور شاهد بودیم.
رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: در این زمان نیز میبینیم که تولید علم صرفا در مقاله و متون علمی نیست، بلکه تبدیل علم به محصول و تجاریسازی در آن دیده میشود؛ بر همین اساس شرکتهای دانشبنیان و فناور با حمایتهای بیدریغ رهبر معظم انقلاب رونق خوبی پیدا کرد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با حمایت رهبر انقلاب توانست موضوع دانشبنیانها را توسعه دهد آنگونه که امروز میبینیم حتی بسیاری از مراکز سنتی ما نیز به سمت توسعه فناوری حرکت کردهاند.
گفتنی است در این مراسم از طریق ارتباط تصویری با مراکز ۱۵ استان کشور، «مراکز رشد» این استانها با حضور رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور افتتاح شد.