یکشنبه, ۴ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-24
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 240949 |
تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸ |
23 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم کریم ذوالفقاری رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری اظهار داشت: با وجود اینکه تراکتور و کمباین ها پلاک دار شده اند اما هنوز برای آنها کارت سوخت صادر نشده است و با مشکلاتی برای تامین سوخت مکفی کشاورزان مواجه هستیم. وی افزود: شاهد هستیم […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم کریم ذوالفقاری رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری اظهار داشت: با وجود اینکه تراکتور و کمباین ها پلاک دار شده اند اما هنوز برای آنها کارت سوخت صادر نشده است و با مشکلاتی برای تامین سوخت مکفی کشاورزان مواجه هستیم.

وی افزود: شاهد هستیم که اخیرا نیز به خاطر برخورد با قاچاق سوخت سهمیه گازوئیل کشاورزان کاهش یافته است به طوری که در برخی استان سهمیه تراکتور و کمباین ها تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:در صورتی که کارت سوخت برای تراکتور و کمباین صادر شود سهمیه دقیق آنها نیز مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی هزینه‌بر اما سودآور است، تصریح کرد: یعنی واحد زیاندهی در این بخش نداریم و علت توسعه و ترویج صنایع تکمیلی هم همین است.

ذوالفقاری گفت: حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی در حال اجرا است. بیش از ۹۰ درصد این عدد توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شده است. ما نیز تلاش می کنیم  موانع را از جلوی پای سرمایه‌گذاران برداریم.

عدم همکاری بانک‌های غیر تخصصی برای اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به پرداخت تسهیلات به صنایع تکمیلی و تبدیلی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها در بخش کشاورزی خصوصا مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی گله‌مند هستیم. بر اساس قانون باید ۱۵ درصد از تمام منابع بانک‌های غیر تخصصی به بخش کشاورزی اختصاص یابد اما تنها بانک کشاورزی همکاری های لازم را دارد.

ذوالفقاری با بیان اینکه نیازمند ۱۰ همت برای صنایع تبدیلی هستیم گفت: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی خط اعتباری ایجاد شده است. ۵همت رقم مصوب آن است و قرار است هرماه ۱۰درصد آن از محل داخلی بانک ها پرداخت شود.

وی افرود: نیازمند خط اعتباری  هزارمیلیارد تومان برای صنایع تبدیلی و تکمیلی هستیم که پیگیری ها و مکاتبات لازم نیز در این بخش انجام شده است.

سه سال تقاضای انباشته خرید تراکتور در کشور وجود دارد

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه ظرفیت کارخانه تراکتورسازی ایران ۲۵ هزار نفر است گفت: تقاضای انباشت برای خرید تراکتور در کشور وجود دارد به طوری که ۷۰ هزار نفر در صف خرید تراکتور هستند.

ذوالفقاری افزود:متولی تولید و تامین ماشین‌های کشاورزی دفتر ماشین‌های کشاورزی وزارت صمت است و وزارت جهاد کشاورزی تنها میزان تراکتور و کمباین مورد نیاز را اعلام می‌کند.

 ۵۵ درصد ناوگان کشاورزی فرسوده هستند

وی با اشاره به فرسودگی ناوگان کشاورزی، گفت: در حوزه تراکتور ۵۵ درصد و در حوزه کمباین ۶۰ درصد فرسودگی داریم و نیاز است که تراکتور و کمباین جدید وارد مزارع شود. ۲۰ هزار دستگاه کمباین غلات داریم که ۱۲ هزار کمباین آن فرسوده است.

به گفته وی در حال حاضر یک شرکت تراکتورسازی بیش از ۹۰ درصد نیاز بازار را تامین‌ می‌کند و چندین شرکت هم وجود  دارد که تیراژ بسیار  محدودی دارند.

 یک درصد کاهش ریزش کمباین‌ معادل ۲۰۰ هزار تن گندم

وی با اشاره به اهمیت ورود کمباین‌ و تراکتورهای جدید به مزارع گفت: حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن گندم، ۳ میلیون تن جو و حدود ۳ تا ۴ میلیون نیز دانه‌های روغنی توسط کمباین غلات برداشت می‌شوند. یک درصد کاهش افت و ریزش از کمباین‌ها یعنی اضافه شدن ۲۰۰ هزار تن به میزان تولید. از طرفی تراکتورهای فرسوده میزان سوخت بیشتری مصرف می‌کنند که همین موضوع کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید