جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 247371 |
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰:۰۲ |
14 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: برای ما ایرانیان که همواره روحمان با حضور در حرم‌ها و اماکن متبرکه آرام می‌گیرد، دیدن تصاویری از پنجره فولاد، صحن انقلاب، صحن‌ها و ایوان حرم شاه عبدالعظیم حسنی(ع)، گنبد طلایی حرم حضرت فاطمه معصومه(س) و دیگر اماکن متبرکه حال و هوای خاصی دارد. در این راستا نمایشگاه گروهی عکس […]

گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: برای ما ایرانیان که همواره روحمان با حضور در حرم‌ها و اماکن متبرکه آرام می‌گیرد، دیدن تصاویری از پنجره فولاد، صحن انقلاب، صحن‌ها و ایوان حرم شاه عبدالعظیم حسنی(ع)، گنبد طلایی حرم حضرت فاطمه معصومه(س) و دیگر اماکن متبرکه حال و هوای خاصی دارد.

در این راستا نمایشگاه گروهی عکس «حرم آنجاست» حاصل تلاش‌های هنری گروه عکاسانِ آستان به سرپرستی حمزه اولیازاده است که با عنوان «حرم آنجاست که باشم، حرم آنجاست که باشی» با تصاویری هنرمندانه از حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، حرم حضرت شاهچراغ (ع) و آستان قدس رضوی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شده و بر آن است این حس و حال خوب را با مخاطبان به اشتراک بگذارد. در خصوص نحوه چگونگی فعالیت عکاسان این نمایشگاه گروهی به گفت‌وگو پرداختیم.

پالیزگرد

پالیزگیر: زمینه کاری‌ و حرفه تخصصی‌ام همسو با عکاسی نبود

مهدی پالیزگیر، کارشناس ارشد صنایع غذایی، یکی از هنرمندان عکاس خانه عکاسان جوان در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: به مدت یک سال است فعالیتم را در گالری خانه عکاسان آغاز کرده‌ام و آثارم را در نمایشگاه «حرم آنجاست»، به نمایش گذاشته‌ام.

این هنرمند جوان که آموزش عکاسی را نزد استاد حمزه اولیاءزاده سپری کرده است در ادامه افزود: زمینه کاری‌ و حرفه تخصصی‌ام همسو با عکاسی نبود اما علاقه به هنر و خصوصاً حرفه عکاسی من را به سمت این رشته هنری سوق داد

پالیزگیر درباره نحوه آشنایی‌اش با حمزه اولیاءزاده، گفت: از طریق نمایشگاه‌ها و گالری‌هایی که برگزار می‌شد با ایشان آشنایی داشتم و شروع فعالیت بنده مصادف شد با پروژه گالری «حرم آنجاست» که جرقه اولیه آن از ماه رجب زده شد و در اولین روز ماه مبارک رجب عکاسی در حرم عبدالعظیم آغاز و نهایتاً در شب عید فطر یعنی آخرین روز ماه مبارک رمضان اختتامیه آن در حرم امام رضا(ع) رقم خورد.

وی ادامه داد: کار پساتولید این پروژه هم حدود سه ماه به طول انجامید و نهایتاً این پروژه با شش ماه فعالیت زیر نظر استاد حمزه اولیاء‌زاده انجام گرفت و به بهره برداری رسید که دو نمونه از کارها در این گالری رونمایی شد.

این عکاس جوان کارهای رونمایی شده‌اش را دارای بازخورد مثبت در رسانه‌های اجتماعی داخل کشور دانست و اضافه کرد: پروژه تخصصی دیگری هم با استاد حمزه اولیازاده در یکم تیر ماه ۱۴۰۳ افتتاح‌ می‌شود.

پالیزگیر در مورد هدف خود در این حوزه گفت: با این حال که شغل و کارم جدا از هنر عکاسی است به دلیل عشق و علاقه‌ام تمایل داشتم که عکاسی را کنار شغلم دنبال کنم، اینکه بخواهم دید مالی به آن داشته باشم ممکن است درآینده رقم بخورد ولی علاقه قلبی‌ام بر این است که هنر عکاسی را ادامه دهم.

وی تاکید کرد: من عکاسی را دوست دارم اما نه هر نوع عکاسی، کاری که بخواهد من را از اعتقاداتم دور کند انجام نمی‌دهم.

پالیزگیر در پایان مجموعه استاد اولیاءزاده را دارای تیم و رهبر بزرگی برشمرد و گفت: این مجموعه تیم قدرتمندی است که ایده پشتش است و آینده خیلی روشنی در پیش روی خواهد داشت.

راد

یوسفی‌راد: با الهام از تاریخ از فضای معنوی عکس‌برداری کردم

علی یوسفی‌راد، دانشجوی مقطع کاردانی رشته عکاسی دانشگاه علمی کاربردی، آموزش خود را به صورت حرفه‌ای در آموزشگاه گذرانده است. رسول اولیاءزاده یکی از اساتید دانشگاهی یوسفی‌راد است و او با معرفی این استادش در پروژه عکاسی از حرم شاه‌عبدالعظیم حضور داشته است.

وی درباره حضورش در پروژه «حرم آنجاست» به خبرنگار هنر آنلاین گفت: حرم حضرت عبدالعظیم جذابیت‌ تاریخی زیادی دارد که من را مجاب کرد با الهام از تاریخ از فضای معنوی آنجا عکس‌برداری کنم. زمانی هم که به حرم خانم حضرت معصومه (س) مشرف شدیم من با استاد حمزه آشنا شدم و فعالیتم با ایشان آغاز شد. در قم معنویت خاصی برقرار بود و من توانستم در بهترین لحظه برای تصویربرداری حضور داشته باشم.

این عکاس جوان با اشاره به روند عکاسی این پروژه اضافه کرد: پس از ری و قم به حرم حضرت شاه چراغ رفتیم، آنجا بیشتر به محیط و نقش و نگارها نگاه می‌کردیم تا عکاسی و سوژه‌زنی کنیم و بعد عکس‌ها را با دقت خاصی می‌گرفتیم.

یوسفی‌راد درباره خصویات عکاسی در شاهچراغ معتقد است: تا یک جایی ساخت و معماری بنای حرم شاهچراغ مهم بود یعنی عکاسی از معماری این بنا که قدمت تاریخی دارد اهمیت داشت ولی از یک جا به بعد معنویت بیشتر ‌شد و ما از گنبد و گلدسته خارج شدیم و عکس‌های مستند اجتماعی که آنجا گرفته ‌شد بیشتر در حالت معنویت بود.

وی افزود: در حرم حضرت سیدالکریم فوکوس (تمرکز) من روی دست مردمی بود که روی ضریح می‌آمد، مثلاً یکی کارگر بود با دستان پینه بسته و … ولی در حرم شاهچراغ وسعت بیشتر ‌شد و در حرم آقا امام رضا خیلی بیشتر شد یعنی آن معنویتی که آنجا حاکم بود سبب ‌شد ما بتوانیم لحظه‌های پر مفهوم‌تری را برای تصویربرداری انتخاب کنیم.

این عکاس جوان هدفش از حضور در این پروژه را یادگیری بیشتر دانست و تاکید کرد: من اکنون افتخار دستیاری استاد حمزه اولیاء‌زاده را دارم و کنارشان هستم که هم کار را بیشتر بیاموزم و هم معرفتی که خود استاد دارند و برای من درس زندگی است که این مسیر را آغاز کردم برای یاد گرفتن عکاسی و آموختن در زندگی فردی باشد.

صبور

 

صبور: با دوربین حرفه‌ای اجازه ورود نداشتیم

مریم صبور، دیگر دانشجوی رشته عکاسی در دانشگاه علمی کاربردی است و ۹ ماه است که دوربین به دست گرفته و به صورت حرفه‌ای مشغول عکاسی است.وی در خصوص نحوه ورودش به حرفه عکاسی گفت: من قبلاً هم به عکاسی علاقه داشتم اما به این شکل نبود که بخواهم به صورت حرفه‌ای آموزش ببینم و کار انجام بدهم. استاد رسول اولیاء‌زاده استاد ما در ارتباط با موضوع «عکاسی از طبیعت» در دانشگاه بود و من از این طریق با گالری ارتباط برقرار کردم و با تیم و پسرشان استاد حمزه اولیاء زاده آشنا شدم و پس از آن به دعوت خود دکتر اولیاءزاده در تیم گالری «حرم آنجاست» حضور پیدا کردم.

این عکاس جوان ادامه داد: الان در گالری «خانه عکاسان جوان» مشغول به کار هستم و علاوه بر حضور در گالری «حرم آنجاست» در نمایش عروسکی برای کودکان درباره عید نوروز در مجموعه گروه هنری «شاهین» که در بوستان آب و آتش برگزار شد هم عکس‌های خود را ارائه دادم.

صبور در تشریح نحوه همکاری‌اش با پروژه «حرم آنجاست» گفت: ما همیشه برای زیارت به این مکان‌ها می‌رفتیم و با دوربین حرفه‌ای اجازه ورود نداشتیم اما زمانی که در حرم امام رضا (ع) و اماکن زیارتی دیگر دوربین به دستتان می‌رسد سوژه‌هایی به چشمتان می‌خورد که بسیار جالب است و بسیار مهم است که بتوانید با ثبت عکس مفهوم را به مخاطب برسانیم.

 

خبرنگار: غزاله صوفیانی

 

 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید