جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 12519 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۱۲ |
80 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ایرنا، تعدد تاخیرهای پرواز برخی از  شرکت های هواپیمایی در سال جدید، صدای مسافران را در آورده و در یک مورد، پرواز یکی از شرکت های هواپیمایی از مقصد تهران به یزد با تاخیری هفت ساعته انجام شد که با اعتراض شدید مسافران همراه شد و تعدادی ازآنان پس از ورود این پرواز به […]

به گزارش ایرنا، تعدد تاخیرهای پرواز برخی از  شرکت های هواپیمایی در سال جدید، صدای مسافران را در آورده و در یک مورد، پرواز یکی از شرکت های هواپیمایی از مقصد تهران به یزد با تاخیری هفت ساعته انجام شد که با اعتراض شدید مسافران همراه شد و تعدادی ازآنان پس از ورود این پرواز به فرودگاه یزد حاضر به خروج از هواپیما نشدند و احقاق حقوق خود و پاسخگویی مسوولان را خواستار شدند که در نهایت با پادرمیانی مسوولان فرودگاه و قول مساعد برای جبران ضرر وارده شده به آنها، داستان ختم به خیر شد.
قبل و بعد این جریان هم تعدادی از پروازهای این فرودگاه با تاخیر چند ساعته روبرو شدند که سهم پروازهای یکی از شرکت های هواپیمایی بیشتر از بقیه بود، انعکاس تکرار تاخیرها در رسانه ها و فضای مجازی منجر به واکنش استاندار یزد شد و مهران فاطمی اعلام کرد تاخیر پروازها به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و شرکت ها موظفند خدمات مناسب به شهروندان ارائه کنند.
گذری بر میزان تاخیرهای پروازی شرکت‌های هواپیمایی در یزد 
سهم شرکت های هواپیمایی در تاخیرهای پروازی طی سالجاری در یزد یعنی از اول فروردین ماه تا ۱۵ اردیبهشت ماه امسال متفاوت و سهم یکی شرکت ها بیشتر از بقیه بود.
طی این مدت میزان تاخیر شرکت هواپیمای آسمان ۶۴ بار تاخیر بالای ۳۰ دقیقه، ۳۸ بار تاخیر بالای ۶۰ دقیقه و ۱۳ بار تاخیر بالای ۱۲۰ دقیقه بوده و مجموع ساعات این تاخیرها طبق همین زمان بندی به ترتیب ۹۹، ۸۱ و ۴۷ ساعت گزارش شده است.
شرکت هواپیمایی ایران ایر ۲۹ بار تاخیر بالای ۳۰ دقیقه با مجموع ۶۵ ساعت تاخیر، ۱۷ بار تاخیر بالای ۶۰ دقیقه با مجموع ۵۷ ساعت تاخیر و هفت بار تاخیر بالای ۱۲۰ دقیقه با مجموع ۴۲ ساعت تاخیر داشته است.
هواپیمایی کاسپین ۱۸ بار تاخیر بالای ۳۰ دقیقه با مجموع ۲۸ ساعت تاخیر، ۱۲ بار تاخیر بالای ۶۰ دقیقه با مجموع ۲۴ ساعت تاخیر و چهار بار تاخیر بالای ۱۲۰ دقیقه با مجموع ۱۴ ساعت تاخیر گزارش شده است.
شرکت پارس ایر، پویا، فلای پرشیا، کارون، کیش ایر و ماهان نیز در مجموع ۲۲ بار تاخیر بالای ۳۰ دقیقه با مجموع ۳۴ ساعت تاخیر، ۱۰ بار تاخیر بالای ۶۰ دقیقه با مجموع ۲۳ ساعت تاخیر و هفت بار تاخیر بالای ۱۲۰ دقیقه با مجموع ۱۳ ساعت تاخیر (فقط شرکت پویا) داشته اند.
بیشترین میران تاخیر در این جدول متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان و کمترین تاخیر مربوط به شرکت هواپیمایی پارس ایر بوده است.
مجموع تاخیرهای بالای ۳۰ دقیقه این شرکت ها ۱۳۳ بار با مجموع ۲۲۶ ساعت تاخیر، تاخیر بالای ۶۰ دقیقه آنها ۷۷ بار با مجموع ۱۸۵ ساعت تاخیر و تاخیر بالای ۱۲۰ دقیقه آنها ۲۷ بار با مجموع ۱۱۶ ساعت بوده است.

تداوم این مشکلات باعث شد در این زمینه با مدیرکل فرودگاه شهید صدوقی یزد قرار یک مصاحبه حضوری هماهنگ شود و قبل از انجام این مصاحبه با هماهنگی روابط عمومی و حراست فرودگاه ، بازدیدی از بخش های مختلف این فرودگاه انجام شد که نتیجه  این بازدید آشنایی با مشکلاتی در فرودگاه یزد بود که مسافران هرگز با آن مواجه نشده اند.
فرودگاه یزد در شان مردم این استان نیست
مشاهدات خبرنگار ایرنا از فرسوده بودن و قدیمی بودن ساختمان های اداری و حتی برج مراقبت فرودگاه یزد حکایت داشت؛ فرودگاه یزد در زمره ۹ فرودگاه بین المللی کشور است و استانداردهای لازم در سطح داخلی و خارجی را دارد اما بنای این فرودگاه در شان مردم یزد نیست.

سر در فرودگاه یزد طی ۴۵ سال گذشته هیچ تغییری نکرده و همچنان به شکل و شمایل این سالها باقی مانده و زیبنده نیست.
برج مراقبت پرواز که به نوعی قلب فرودگاه به حساب می اید ۶۰ سال سن دارد و ظاهر آن هم بسیار کهنه و نامطلوب است و اگر با برج های مراقبت بسیاری از فرودگاههای کشور مقایسه شود این واقعیت تلخ روشن می شود.

بنای ترمینال شماره یک فرودگاه یزد متعلق به سال ۸۴ است و ترمینال شماره ۲ آن هم در سال ۴۶ ساخته شده است.
اما ساختمان اداری فرودگاه یزد که از سال ۴۶ تاکنون تغییری نکرده از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و هر چند ظاهر آن را تزئین کرده اند اما بنایی قدیمی و پوسیده است و نیاز به بازسازی اساسی دارد.
اتاق های کوچک ۲ در ۳ با حضور چند نیرو، سقف های پوسیده اداری و سالن های باریک یک متری با گچ کاری‌های نامطلوب، آن چیزی بود که خبرنگار ایرنا مشاهده کرد.

محوطه بزرگ فرودگاه یزد از فضای سبز مناسبی برخوردار نیست و آنچه مشاهده میشود چندین درخت است که در حقیقت می توان قاطعانه گفت فرودگاه یزد اصلا فضای سبزی ندارد.
اما فرودگاه یزد با چند مشکل اساسی دیگری هم روبروست که از جمله می توان به نبود پروازهای خارجی در این فرودگاه که مثلت طلایی گردشگری کشور محسوب میشود، نبود ساختمان آتش نشانی شایسته و در خور، وابستگی پروازهای زیارتی به سازمان حج و زیارت و نبود پروازهای مستقل به عتبات عالیات، کهنه بودن سیستم تاکسیرانی فرودگاه، پارکینگ های قدیمی، نبود یک سالن کنفرانس استاندارد، نداشتن ساختمان سی ای پی، نداشتن شرکت هواپیمایی مستقل و ویژه خود یزد اشاره کرد. 

پس از مشاهدات میدانی، با طرح ۲ پرسش اساسی به سراغ مدیر کل فرودگاههای یزد رفتیم؛ پرسش اول در مورد اقدامات و فعالیت های فرودگاه و دوم بحث تاخیرهای پروازی .
فرودگاه یزد نقشی در تاخیر پروازها ندارد/ لزوم ورود بخش خصوصی/ کمبود اعتبارات
عباس محمدی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پیشتر فرودگاه یزد، در حد و اندازه نام این استان نبود  گفت: خدمات فرودگاه یزد چند وجهی است که سرویس دهی هواپیماهای عبوری از جمله آنهاست؛ ما حق کوتاهی در این حوزه که حیثیت نظام به آن وابسته هست را نداریم.
وی سیستم های هوانوردی فرودگاه یزد را بالاتر از استانداردهای بین المللی اعلام کرد و ادامه داد: اکنون پروازهای بین المللی را پوشش می دهیم و در این زمینه مشکلی نداریم.
وی اولویت دوم را بحث امنیت پرواز دانست و با بیان اینکه این حوزه نیاز به اعتبارات کافی و فعالیت گسترده دارد، اظهار داشت: اولویت بعدی ما ترمینال فرودگاه هست که خوشبختانه  یزد اکنون صاحب ترمینال بین المللی هست و مردم هم راضی هستند.  
محمدی از اجرای ۱۵۰ پروژه مختلف طی ۵ سال گذشته با صرف ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در فرودگاه یزد خبر داد و با تایید نامناسب بودن ساختمان اداری این فرودگاه از پیگیری استاندار یزد در همین زمینه خبر داد و افزود: امیدواریم بزودی اتفاق خوبی رخ دهد. 
وی تجهیزات کنونی فرودگاه یزد را ایمن اما نامناسب با شرایط روز اعلام کرد و یادآور شد: باند دوم فرودگاه یزد طراحی شده و مکاتبات لازم در این زمین انجام گردیده ولی هنوز به نتیجه ای نرسیده‌ایم. 

وی کمبود اعتبار را یکی از مهمترین مشکلات فرودگاه یزد ذکر کرد و ادامه داد: فرودگاه یزد اکنون فاقد”ترن پد”(برای دور زدن هواپیماهای پهن پیکر) است و تلاش ها در این زمینه به دلیل نوسانات قیمت، مسائل فنی، عدم توانایی پیمانکار و افزایش قیمت قیر به نتیجه‌ای نرسیده است ضمن آنکه کرونا هم اجرای پروژه های ما را تحت تاثیر قرار داد. 
وی با بیان اینکه بر خلاف تصور عامه و حتی بخشی از خواص، فرودگاه هیچ نقشی در تاخیر در پروازها ندارد و باید شرکت های هواپیمایی پاسخگو باشند گفت: ما حق را به مسافران و مردم می دهیم و از شرکتهایی هواپیمایی می خواهیم همه تلاش خود را برای به حداقل رساندن تاخیرات پروازی انجام دهند.
وی اضافه کرد: شهروندان و مسوولان تاخیرات هوایی را به گردن فرودگاه می اندازند و به خاطر آگاهی اندک، فرودگاه را مقصر می دانند در حالیکه فرودگاه هیچ نقشی ندارد.

وی عمده دلیل تاخیرات پروازی را نقص فنی دانست و افزود: اگر تاخیر به دلیل شرایط بد آب و هوایی باشد مربوط به یزد نیست زیرا در فرودگاه یزد هیچ هواپیمایی به دلیل شرایط جوی با مشکلی روبرو نمی شود.
وی از پیگیری استاندار یزد برای برقراری یک شرکت هواپیمایی داخلی در استان خبر داد و از بخش خصوصی خواست در این حوزه ورود کند و فرودگاه هم همه امکانات لازم را برای ورود به این عرصه فراهم می کند.

نکته آخر اینکه وقتی هواپیمایی تاخیر دارد مسافران و منتقدان به سراغ اولین کسی که می روند فرودگاه هست در حالیکه فرودگاه فقط میزبان میهمانان و مسافران است و خدماتش تعریف شده است و تاخیر در پروازها را باید از شرکت های هواپیمایی مطالبه کرد.
اکنون بسیاری از شهروندان و مسافران یزدی از تاخیرهای پیاپی هواپیماها بخصوص به مقصد تهران گله‌مند هستند، بسیاری از این مسافران، پزشکان و اساتید دانشگاه هستند که میهمان دائم ناوگان هوایی می باشند و برای امور کاری، جراحی یا تدریس عازم تهران می شوند که بی‌نظمی در پروازها برنامه های آنها را تحت تاثیر قرار داده و عده دیگری را هم که در مقصد منتظر استاد یا پزشک خود هستند، معطل می‌کند.
روزانه بطور میانگین ۱۰ پرواز در فرودگاه یزد انجام میشود که پرواز به مقاصد تهران، مشهد، اهواز و بندرعباس به صورت عادی و پروازهای دیگری مثل عتبات عالیات، تبریز،کیش، قشم، شیراز و زاهدان به صورت موردی است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!