سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | 2024-03-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 78352 |
تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷ |
5398 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادارک نیوز، برای نخستین بار در کشور کتابی با موضوع مشترک در حوزه روانشناسی و دامپزشکی منتشر شد. در زمان‌های گذشته ارتباط با حیوانات بیشتر برای رفع نیازهای غذایی و کشاورزی بوده است. حال آنکه در دهه‌های اخیر داشتن حیوان خانگی بیشتر به دلیل تمایل و علاقه افراد به آن‌ها صورت می‌گیرد. داشتن […]

به گزارش ادارک نیوز، برای نخستین بار در کشور کتابی با موضوع مشترک در حوزه روانشناسی و دامپزشکی منتشر شد.

در زمان‌های گذشته ارتباط با حیوانات بیشتر برای رفع نیازهای غذایی و کشاورزی بوده است. حال آنکه در دهه‌های اخیر داشتن حیوان خانگی بیشتر به دلیل تمایل و علاقه افراد به آن‌ها صورت می‌گیرد. داشتن حیوان خانگی همیشه موافقان و مخالفان خود را داشته است. اما بسیاری از افراد برای کاهش تنش های روانی و رهایی از تنهایی و حس اضطراب خود از حیوانات خانگی نگهداری می کنند.

انسان عصر حاضر بیش از هر چیز از تنهایی رنج می‌برد. پیچیدگی‌ها و پیشرفت تکنولوژی باعث شده انسان‌ها کمتر برای تعامل با یکدیگر وقت بگذارند. به این ترتیب تنهایی به نوعی به بحران عصر امروز تبدیل شده است. داشتن حیوانات خانگی تا حد زیادی در درمــان تنهایی به افراد کمک می‌کند از احساس تنهایی رهایی یابند. افرادی که حیوان خانگی نگه می‌دارند معمولا وابستگی زیادی به آن پیدا می‌کنند.

انتشارات قوی سپید به تازگی کتابی با عنوان “من بعد از تو چه کنم ؟ راهنمای مواجهه با اندوه از دست دادن حیوان” به چاپ رسانده است که به بررسی مواجهه افراد با از دست دادن یا مرگ حیوان خانگی می پردازد. این کتاب با ترجمه دکتر امیر امیرخانی ( دامپزشک ) و سارا صادقی ( روانشناس ) به عنوان نخستین کتاب مشترک در حوزه روانشناسی و دامپزشکی روانه بازار شده است.

“از منظر روانشناسی مرگ حیوان خانگی اندوهی بسیار تاثیرگذار است و مواجهه درست با این سوگ برای صاحبِ حیوان اهمیت بسزایی دارد. از یک سو افراد سوگ خود را به شیوه‌های صحیح به پایان نمی رسانند و از سوی دیگر اطرافیان و نزدیکان این فقدان را بی اهمیت جلوه می‌دهند. این کتاب به خواننده می‌آموزد برای مقابله با واقعیت دردناک مرگ حیوان خانگی چگونه عمل نماید و باورهای غلط را کنار بگذارد. از تجمع احساسات و رفتار هایی که تخلیه انرژی موقت دارند، جلوگیری کند وبا استفاده از روش‌های مفید و عملی این سوگ را تکمیل نماید.”

مطالعه کتاب فوق برای دامپزشکان، علاقمندان به حیوانات و همچنین مالکین حیوانات خانگی توصیه می‌شود.

سارا صادقی مشاور و روانشانس در گفتگو با خبرنگار ادراک خبر گفت: متاسفانه در تمام دنیا سوگ برای حیوان خانگی موضوعی غریب بوده و اطرافیان به دلیل نا آگاهی dا راهنمایی و نظرات غلط می‌توانند باعث پیچیده و بغرنج‌تر شدن اوضاع گردند. به عنوان مثال جمله معروف ” یک حیوان بود دیگر، خوب برایش یک توله جدید بخریم تا فراموش کند ” را همه ما شنیده ایم اما به صدمات وارد شده به فرد از طریق شنیدن این جمله آگاه نیستیم.

از نظر دکتر امیر امیرخانی دامپزشک و عضو سازمان نظام دامپزشکی کشور: یکی از مهمترین حوزه‌ها که متاسفانه در دانش دامپزشکی کشور به کل مغفول مانده است حوزه روانشناسی و آموزش‌های صحیح روانشناسی به دانشجویان دامپزشکی می‌باشد، رابطه قوی بین انسان و حیوان و وابستگی ایجاد شده، در هنگام فقدان حیوان خانگی ( فوت، گم شدن، واگذاری و… ) می‌تواند عامل یک مجموعه رخدادهای دردناک روانشناسی باشد، که در این بین دامپزشک به عنوان اولین فرد می‌تواند علاوه بر وظیفه تخصصی خود، با راهنمایی صحیح صاحب حیوان و یا اطرافیان وی از آلام وی بکاهد.

کتاب فوق با ترجمه دکتر امیر امیرخانی ( دامپزشک ) و سارا صادقی ( روانشناس ) به عنوان نخستین کتاب مشترک در حوزه روانشناسی و دامپزشکی توسط انتشارات قوی سپید تحت سری کتابهای روان دامپزشکی با شماره شابک ۹۷۸-۶۰۰-۹۵۶۲۴-۴-۲ در ۱۸۲ صفحه در تابستان ۱۴۰۱ منتشر شده است و علاقمندان می‌توانند از طریق آکادمی دانشجویان دامپزشکی ایران به صورت آنلاین تهیه نمایند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید