سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-06-25
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 149347 |
تاریخ انتشار : ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹ |
151 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

بدن انسان برای بازیابی قدرت نیاز به استراحت دارد، بنابراین بیدار شدن در ساعت سه یا چهار صبح برای بسیاری از افراد، واقعاً آزار دهنده است و طبق طب سنتی چینی، این زمان با عملکرد پنج اندام داخلی بدن مرتبط است. اگرچه این نظریه قدیمی از نظر علمی تایید نمی‌شود، اما بیدار شدن از خواب […]

بدن انسان برای بازیابی قدرت نیاز به استراحت دارد، بنابراین بیدار شدن در ساعت سه یا چهار صبح برای بسیاری از افراد، واقعاً آزار دهنده است و طبق طب سنتی چینی، این زمان با عملکرد پنج اندام داخلی بدن مرتبط است. اگرچه این نظریه قدیمی از نظر علمی تایید نمی‌شود، اما بیدار شدن از خواب در دوره مذکور با تعدادی از بیماری‌ها مرتبط است.

وب سایت چینی «شناخت سلامت» نشان می‌دهد که بیدار شدن از خواب در این دوره از شب می تواند به دلیل پنج مشکل سلامتی باشد.

۱- بیماری قلبی: افرادی که از اختلال در کار قلب و عروق خونی رنج می‌برند معمولا در این دوران از خواب بیدار می شوند. زیرا در شب تعداد ضربان قلب و سطح فشار خون کاهش می یابد و مکانیسم‌های دفاع شخصی در بدن فعال می شود. بنابراین اگر فردی همیشه در این زمان از خواب بیدار می شود و در سینه احساس فشار و تنگی‌نفس می‌کند، بهتر است با پزشک مشورت کند.

۲- مشکلات معده: معده در این مدت از شب بسیار فعال است. بنابراین فردی که در این زمان از خواب بیدار می شود و احساس ناراحتی یا درد در ناحیه معده می‌کند، ممکن است نشان دهنده زخم معده یا ورم معده باشد.

۳- کبد: بر اساس نظریه طب سنتی چینی، در این مدت از شب، کبد بیشترین فعالیت را دارد. بیماری های کبدی، چاقی و غیره می‌تواند باعث بدخوابی و شب بیداری شود.

۴- کلیه ها: بیماری های کلیوی مانند نفریت و ازدیاد اوره خون باعث بد خوابی و بیداری در شب می شود.

۵- فشار روحی و مشکلات روانی: این مشکلات می‌تواند علت اختلال خواب، کیفیت پایین خواب و شب بیداری باشد.

همچنین مصرف برخی غذاها در شب با وجود سالم و سبک بودن، می‌توانند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهند. در ادامه به برخی از این غذاها خواهیم پرداخت.

۱- سالاد و سبزیجات خام

یک وعده سالاد تازه برای شام اگرچه مضر نیست، اما فیبر موجود در اجزای تشکیل‌دهنده آن از قبیل گوجه فرنگی، هویج، خیار و … فرایند هضم را دشوار می‌کند و باعث تجمع گاز در روده و نفخ می‌شود و خواب عمیق را دشوار می‌کند.

۲- غذاهای تند: قبل از رفتن به رختخواب، باید از مصرف خوراکی‌های تند اجتناب کنید. متخصصان استرالیایی دریافتند که غذای تند و اختلالات خواب باهم مرتبط هستند. بر اساس مطالعات آنها، کسانی‌ که قبل از خواب سس «تاباسکو» یا «خردل» می‌خورند، به‌دلیل کابوس‌های شبانه نمی‌توانند به‌خواب بروند یا خواب ضعیفی دارند. توضیح این موضوع ماده «کپسایسین» است که مثلاً در فلفل قرمز وجود دارد. این ماده می‌تواند دمای بدن را تغییر دهد که به‌ نوبه‌ خود بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد. بنابراین اگر غذای تند دوست دارید، بهتر است آنها را در زمان ناهار بخورید.

۳- زنجبیل: زنجبیل جزء اصلی غذاهای آسیایی است. افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، دوست دارند از این ماده غذایی استفاده کنند زیرا مواد تند موجود در زنجبیل متابولیسم را تحریک می‌کند و افزایش می‌دهد، اما متابولیسم تحریک‌شده از به‌ خواب‌رفتن عمیق جلوگیری می‌کند.

۴- سیر : سیر باعث نفخ و تشنگی شدید می‌شود. از ساعات عصر به‌بعد از مصرف این ماده غذایی اجتناب کنید.

۵- شکلات: دانه کاکائو حاوی «تئوبرومین» است. این ماده دارای ساختارهایی شبیه به کافئین بوده و اثر محرکی دارد. شکلات تلخ حتی نسبت بیشتری از تئوبرومین دارد و به‌عنوان میان‌وعده عصر مناسب نیست.

۶- شیرین‌ بیان: شیرین‌بیان حاوی «گلیسیرریزین» است، یک شیرین‌کننده طبیعی که بر تعادل آب و نمک بدن تأثیر می‌گذارد و در نتیجه فشار خون را افزایش می‌دهد. اگر به‌یکباره بیش ازحد شیرین‌بیان بخورید، حتی می‌توانید به‌دلیل فشار خون بالا به آریتمی قلبی مبتلا شوید.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید