برای دههها، دانشمندان به این فکر میکردند که با مایع درون باتریهای لیتیوم یونی چه کنند. این الکترولیت کلید نحوه عملکرد باتریها است و یونها را از یک سر سلول به سر دیگر منتقل میکند. اما این نوع باتری نیز مشکلات خاص خود را دارد. گزارشها نشان میدهند که یک راه حل عالی، جایگزینی آن […]
برای دههها، دانشمندان به این فکر میکردند که با مایع درون باتریهای لیتیوم یونی چه کنند. این الکترولیت کلید نحوه عملکرد باتریها است و یونها را از یک سر سلول به سر دیگر منتقل میکند. اما این نوع باتری نیز مشکلات خاص خود را دارد.
گزارشها نشان میدهند که یک راه حل عالی، جایگزینی آن مایع با یک مدل جامد است. در کل باتریهای حالت جامد برای مصارف صنعتی، بهتر از باتریهای لیتیوم یونی هستند.
در ماههای اخیر، استارتآپهایی که روی باتریهای حالت جامد کار میکنند، پیشرفتهای خوبی داشتهاند. اما هنوز کار تمام نشده و به توسعه بیشتری نیاز است.
چالش بعدی در پیشرفت این فناوری بسیار مهم است. هنگامی که یک باتری خوب در شرایط سخت آزمایشگاهی ساختید، چگونه میتوانید میلیونها عدد از آنها را به سرعت بسازید؟
Venkat Srinivasan مدیر مرکز مشترک Argonne که در حوزه علم ذخیرهسازی انرژی فعالیت میکند، در این باره گفت: این شرکتها باید تغییر ذهنیت گستردهای داشته باشند و از شرکتهای تحقیق و توسعه به شرکتهای تولیدی تبدیل شوند، که این امر ساده نخواهد بود.
محققان سالها به دنبال مواد مناسب بودهاند و در نهایت به طیف وسیعی از ایدهها از جمله سرامیک و پلیمرهای پلاستیکی دست یافتهاند. اما درست کردن همه آنها آسان نیست. برخی از آنها فوقالعاده شکننده هستند و ممکن است در هنگام ساخت یا زمانی که بین الکترودها قرار میگیرند از هم جدا شوند.
برخی دیگر نیز نرمتر و انعطاف پذیرتر هستند، اما نمیتوانند در معرض رطوبت قرار گیرند. به علاوه، دانشمندان تجربه زیادی برای تولید مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت آنها ندارند و همه این موارد (و دیگری مواردی که ذکر نشده یا هنوز کشف نشده اند) نشان میدهند که توسعه این فناوری هنوز جای کار دارد.
بیشتر بخوانید