جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6825 |
تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۱۸ |
79 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

رئیس اداره پروژه‌های عمرانی و امور فنی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه آزمایشگاه پیشرفته زلزله در پنج بخش از سوی این پژوهشگاه در حال راه‌اندازی است، گفت: برای تکمیل این آزمایشگاه به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. مرتضی بسطامی، استادیار گروه مهندسی زلزله شریان‌های حیاتی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی […]

رئیس اداره پروژه‌های عمرانی و امور فنی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه آزمایشگاه پیشرفته زلزله در پنج بخش از سوی این پژوهشگاه در حال راه‌اندازی است، گفت: برای تکمیل این آزمایشگاه به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مرتضی بسطامی، استادیار گروه مهندسی زلزله شریان‌های حیاتی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسنا، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله را در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور در زمینه‌های مختلف صنعت ساختمان و ابنیه فنی، صنایع دفاعی، نفت و پتروشیمی، آب و برق و نیروگاه هسته‌ای عنوان کرد و افزود: این مجموعه آزمایشگاهی با ایجاد پنج بخش مختلف و در زمینی به مساحت ۷۶۰۰ متر مربع راه اندازی شده و خدمات آن مشمول همه بخش‌های کشور می‌شود.

وی فاز دوم توسعه این آزمایشگاه را بالغ بر ۱۲۰۰۰ مترمربع دانست و اظهار کرد: تجهیزات این آزمایشگاه به گونه‌ای است که می‌توان بر روی سازه یک ساختمان چهار طبقه واقعی، تست‌های مقاومت در برابر زلزله را مورد ارزیابی قرار داد، ضمن آنکه با کمک جَک‌هایی که در آزمایشگاه است، حدود ۳۰۰ تن نیرو را به سازه وارد کرد و یا نیروهای زلزله بر سازه‌های بتنی، فولادی، نیروگاهی و پایه‌های پل‌ها و غیره را شبیه‌سازی کرد.

بسطامی، “آزمایشگاه کف قوی و میز لرزه”، “آزمایشگاه سانتریفیوژ و مدل‌سازی فیزیکی”، “آزمایشگاه سازه”، “آزمایشگاه ژئوتکنیک” و “آزمایشگاه زلزله‌شناسی” را از بخش‌های این آزمایشگاه پیشرفته دانست و یادآور شد: بخش‌ میز لرزه این آزمایشگاه، هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده، ولی در صورت تکمیل می‌توان زلزله واقعی را در ۳۰ ثانیه شبیه‌سازی کرد و رفتار سازه‌ها و اثر زلزله بر روی آن را مورد بررسی قرار داد.

استادیار گروه مهندسی زلزله شریان‌های حیاتی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با تاکید بر اینکه میز لرزه این آزمایشگاه دارای ۶ درجه آزادی است که با رفع مشکلات اعتباری قابل بهره‌برداری خواهد بود، گفت: برای تکمیل این بخش به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

فاصله ۵ میلیاردی تا تکمیل مجهزترین آزمایشگاه زلزله کشور

وی با بیان اینکه آزمایشگاه ژئوتکنیک این مجموعه نیز آماده است و فقط باید تجهیزات آن از مجموعه آزمایشگاهی این پژوهشگاه واقع در خیابان نیاوران به این آزمایشگاه منتقل شود، یادآور شد: آزمایشگاه سانتریفیوژ ژئوتکنیکی نیز برای آزمایش‌های مربوط به خاک یا سازه‌های داخل خاک مورد استفاده می‌گیرد.

رئیس اداره پروژه‌های عمرانی و امور فنی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله خاطر نشان کرد: در آزمایشگاه‌های سازه نیز توانایی انجام اکثر آزمایش‌های استاتیکی و دینامیکی سازه‌ها، آزمایش‌های مخرب و غیرمخرب وجود دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!