سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | 2024-03-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 102250 |
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰ |
104 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از شادا، بیش از ۲۸۰ شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس که به صورت ماهانه گزارش تولید خود را منتشر می‌کنند، بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند. لذا با توجه به بررسی آمار این شرکت‌ها می‌توان وضعیت […]

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از شادا، بیش از ۲۸۰ شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس که به صورت ماهانه گزارش تولید خود را منتشر می‌کنند، بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند. لذا با توجه به بررسی آمار این شرکت‌ها می‌توان وضعیت تغییرات تولید صنعت کشور را رصد کرد.

پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، گزارش ماهانه تولید صنعتی شرکت‌های بورسی را در مهرماه ۱۴۰۱ منتشر کرد که بر اساس آن بعد از کاهش قابل توجه تولید صنعتی در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ و ابتدای سال ۱۳۹۸، رشد تولید این بخش از فصل چهارم ۱۳۹۸ صنعت روند صعودی به خود گرفت و این روند صعودی تا خردادماه ۱۴۰۰ ادامه داشت.

در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۴۰۰ روند رشد شاخص تولید صنعتی یک روند بدون نوسان در حول و حوش صفر بود. اما بهار سال ۱۴۰۱ با رشد مثبت شاخص تولید صنعتی آغاز شد و رشد این شاخص در دو ماه اردیبهشت و خرداد روند صعودی داشت.

این روند مثبت در ماه‌های تابستان نیز ادامه پیدا کرد و شاخص تولید صنعتی در ماههای تابستان ۱۴۰۱ بین ۵ تا ۷ درصد رشد کرد. روند مثبت رشد تولید صنعتی در اولین ماه پاییز ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا کرد و رشد شاخص تولید صنعتی در مهرماه ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد که بیشترین نرخ رشد در یک سال اخیر بوده است.

رکورد شکنی رشد صنایع بورسی در مهرماه/ افزایش ۷.۷ درصدی تولید صنایع بزرگ

رشد شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات و صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات در چند ماه اخیر نسبت به سال قبل بیشترین از سایر صنایع بوده و در مهرماه نیز رشد بالای ۲۰ درصد برای تولید در این صنعت رقم خورده است؛ علاوه بر این رشد تولید حدود ۱۰ درصدی در صنعت فلزات اساسی از دلایل افزایش تولید صنعتی بوده است.

رکورد شکنی رشد صنایع بورسی در مهرماه/ افزایش ۷.۷ درصدی تولید صنایع بزرگ

رشد تولید در کالاهای داخلی

همچنین با توجه به وضع محدودیت واردات کالاهای نهایی که جایگزین داخلی دارند، تولید در شرکت‌های واردات‌محور که عمدتا با محصولات وارداتی رقابت می‌کردند و حالا رقیبی ندارند، به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داشته است. رشد بالای تولید کالاهای نهایی اعم از مصرفی و سرمایه‌ای که در مهرماه به بالای ۱۰ درصد رسید نیز گواهی بر این مدعاست.

رکورد شکنی رشد صنایع بورسی در مهرماه/ افزایش ۷.۷ درصدی تولید صنایع بزرگ

بررسی گزارش‌های شش‌ماهه سود و زیان شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد در کل سود اسمی شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰.۸ درصد رشد کرده است. در سه ماهه ابتدای سال رشد سود شرکت‌ها بالای ۴۵ درصد بوده است.

به‌علاوه زیان انباشته صنعت خودروسازی در شش‌ماهه ۱۴۰۱ ۸۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. سود اسمی دو صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی در شش‌ماهه به ترتیب ۳٫۷ درصد و ۱۳٫۲- درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و تعداد شرکت‌های زیان‌ده نیز در این صنایع افزایش داشته است که نشان از بدتر شدن وضعیت سودآوری در این صنایع دارد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!